SmartDreamers CEE regionális kutatás a munkaerő-toborzási trendekről
Kedveljük a statisztikai kimutatásokat és a tanulmányokat. 2014-től napjainkig több mint 4.000 toborzásmarketing kampányt bonyolítottunk le a közép- és kelet-európai régió (CEE) nagyvállalatai számára. Abban a kivételes helyzetbe
Kedveljük a statisztikai kimutatásokat és a tanulmányokat. 2014-től napjainkig több mint 4.000 toborzásmarketing kampányt bonyolítottunk le a közép- és kelet-európai régió (CEE) nagyvállalatai számára. Abban a kivételes helyzetben vagyunk, hogy átfogó képet tudunk alkotni több iparágról és brandről. Így értjük, hogy melyek azok a változók, amelyek a sikeres online munkaerő-toborzást befolyásolhatják. Több, mint 100 vállalatot és közel 1000 pályázót kérdeztünk meg azért, hogy képet kapjunk ezeknek a változóknak az alakulásáról. Érdekes eredményeket kaptunk:
A vállalatok 85,49%-a úgy véli, hogy nehéz megtalálni a megfelelő jelentkezőket.
A jelentkezők 78,41%-a szerint nehéz a várakozásainak megfelelő állást találni.
A jelentkezők majdnem 60%-ának fontos a gyors és egyszerű jelentkezés.
A pályázók 71,59%-a használ okostelefont vagy más mobil eszközt álláskereséskor, de csupán 54,5%-uk küldi el a jelentkezését ilyen eszköz segítségével.
A toborzók fő problémája az, hogy nehéz megfelelő pályázókat találni, míg a pályázatok minősége a következő 5 év legfőbb kihívásai közé tartozik.
A szakképzett munkaerő hiánya
Nehéz megfelelő jelentkezőt találni a mai munkaerőpiaci viszonyok között? A válaszadók nagyon magas aránya, 85,49%-a igennel válaszolt erre a kérdésre.
Mi a jelentkezők véleménye? Mennyire nehezen találnak állást? Megkérdeztük válaszadóinkat, hogy a mai munkaerőpiacon nehezen találnak-e a szakmai tapasztalataiknak megfelelő munkát. A válaszadók csaknem 79%-a igennel válaszolt a fenti kérdésre. A jelentkezők véleménye szerint ez a helyzet a következő okokra vezethető vissza:
A cégek nem szánnak kellő figyelmet arra, hogy megfelelő visszajelzést küldjenek a jelentkezőknek (50,16%). Az állásportáloktól és toborzási ügynökségektől sokszor nem a szakmai tapasztalatuknak megfelelő állásajánlatokat kapnak (48,03%). Kevés a jelentkezők szakmai tapasztalatának megfelelő állások száma (45,57%).
Hatékonyak-e a hagyományos toborzási csatornák a munkaerő keresésben?
A vállalatok 37,84%-a gondolja úgy, hogy a klasszikus platformokon történő toborzás nem elég hatékony. A vállalatok 32%-a nem rendelkezik karrieroldallal. Ezek közül 71,43% úgy véli, hogy szükség van saját karrieroldalra vagy egy ennek megfelelő, egy külső cég által nyújtott megoldásra.
A pályázás folyamata – a jelentkezők számára a legfontosabb szempont
A toborzók 63%-a szerint egy felhasználói fiók létrehozása és egy állásjelentkezés beküldése nem tart tovább 5 percnél. Azoknak az aránya, akik azt válaszolták, hogy ez átlagosan 10 percet vesz igénybe, megközelíti a 16%-ot, míg 7% szerint körülbelül 15 percre van szükség. Meglepő módon a cégek toborzóinak 14%-a nem tudja, hogy pontosan mennyi időt vesz igénybe a pályázás folyamata a saját karrieroldalukon.
Ugyancsak a karrieroldallal kapcsolatban megkérdeztük a toborzókat, hogy milyen változásokra lenne szükség ahhoz, hogy több jelentkezőt vonzzanak. A válaszok között a vonzó tartalom és az oldal kinézete fordult elő a legnagyobb arányban. A toborzók által leginkább figyelembe vett egyéb szempontok az információk egyértelműsége és a jelentkezési folyamat egyszerűsége.
A pályázók mobil eszközön keresnek állást, de PC-ről küldik el a jelentkezésüket. Az első kérdés arra vonatkozott, hogy használnak-e okostelefont/tabletet/iPad-et álláskeresésre. A válaszadók 71,59%-a igennel felelt, használ ilyen eszközöket, amikor új munkahelyet keres. Sajnos a mobil eszközök használói közül sokan leginkább a jelentkezési folyamat nehézsége miatt nem ezekről az eszközökről küldik el a pályázatukat, hanem inkább PC-ről/laptopról.
54,05% úgy véli, hogy a munkáltatói brandje versenyképes
Az Employer Branding fejezetben körülbelül egyenlő azoknak az aránya, akik szerint a cégük munkáltatóként versenyképes a munkaerőpiacon, és azoké, akik szerint nem az. A toborzók majdnem 50%-a gondolja úgy, hogy a vállalat aminek része, nem elég versenyképes munkaadóként jelenik meg a munkaerő-piacon.
Mely tevékenységeken kell javítani ahhoz, hogy a cég imázsa vonzóbb legyen a jelentkezők szemében? A vállalatról szóló cikkeket és a munkavállalók beszámolóit nevezte meg a válaszadók 57,41%-a. Csaknem ugyanennyien a vizsgálatunkban részt vevő válaszadók közül úgy vélték, hogy nagyon fontosak a vonzó látványelemek (a válaszok 50%-a). A javításra szoruló elemek között felmerült még az egyszerű és hatékony karrieroldal, amely könnyen használható a jelentkező számára.
Kis időre áttérünk a másik oldalra. Melyek a fontos szempontok egy jelentkező számára, amikor állást keresnek? Nos, a válaszadók 59,38%-a az egyszerű és rövid jelentkezési folyamatot jelölte meg elsőként. A többi szempont a toborzóval való személyes kommunikáció lehetősége (50,9%), az állás figyelemfelkeltő meghirdetése (41,26%), és a mobil eszközökről történő jelentkezés lehetősége (16,9%).
Az állások 44%-a időben később kerül betöltésre
A cégek HR osztályainak 64%-a pontosan meghatározott határidőn belül kell új munkavállalót találjon egy betöltetlen állásra. A meghatározott határidővel rendelkező vállalkozások közül 55,74% úgy látja, hogy a HR osztály be tudja tartani az adott határidőt. Együttműködés külső partnerekkel. A vállalkozások 90%-a együttműködik online toborzó felületekkel. Az összes toborzó 68%-a azt válaszolta, hogy a cégük maximum 2 ilyen platformmal dolgozik együtt. Ami a toborzási ügynökségekkel való együttműködést illeti, a válaszadók 54,95%-a állítja, hogy együtt dolgozik ilyen cégekkel. A legtöbben (77%) maximum 2 toborzási céggel működnek együtt.
CRM – Candidate Relationship Management
A SmartDreamers felmérésében részt vevő vállalkozások csaknem 65%-a nem használ a HR osztály munkatársainak munkáját megkönnyítő szoftvert a toborzáshoz. Közülük 58,33% úgy gondolja, hogy szüksége lenne ilyen szoftverre. Összehasonlítva, a humán erőforrás kezelését segítő programot használó cégek képviselői közül 74,36% úgy nyilatkozott, hogy elégedett a toborzást segítő szoftver használatával. Továbbmenve, megkértük a válaszadókat, hogy soroljanak fel néhány okot azok közül, amelyek miatt a HR munkatársak elégedettek vagy elégedetlenek voltak ezekkel a programokkal. A pozitívumok között a válaszadók az adatok szűrésének módját, a program könnyű és egyszerű használatát, valamint a toborzó szoftver és a karrieroldal összekapcsolhatóságát említették. Ezzel szemben, az elégedetlenség oka, hogy nem elég hatékony az adatok szűrése, hogy nincs kapcsolat külső toborzó platformokkal, és hogy nehézkes a jelentkezéseket kezelő program használata. Általánosságban, a toborzók 89%-a úgy nyilatkozott, hogy szüksége van olyan innovatív eszközökre, amelyek napi munkájában segítséget nyújthatnak számára.
Mennyi pénzt költenek toborzásra?
A cégek 56%-ának meghatározott összeg áll rendelkezésére az új munkaerő toborzására. Azok közül, akik úgy nyilatkoztak, hogy nem rendelkeznek meghatározott költségvetéssel erre a célra, 54,17% úgy gondolja, hogy szükség volna egy ilyen lépésre. Ami az összegeket illeti, a vállalkozások 62%-a úgy nyilatkozott, hogy maximum 1.300 euró ősszeget fordít új alkalmazottak toborzására.
Cégen belüli támogatás
A felmérés során a SmartDreamers megtudott néhány adatot arról is, hogy a cég más osztályai milyen segítséget nyújtanak a HR osztály munkatársainak az új jelentkezők megtalálásában. A toborzók mintegy 45%-a azt mondta, hogy nem kap ilyen segítséget más osztályokon dolgozó kollégáitól. A megkérdezettek a munkáltatói brand fejlesztésével, a toborzásra szánt költségvetéssel és az új munkavállalók megtalálásának folyamatában használt rendszerek javításával kapcsolatosan szeretnének támogatást.
Kihívások
Jelenleg mi jelenti a legnagyobb kihívást a toborzók számára? Nos, a válaszadók 69.09%-a szerint a legnagyobb kihívás a megfelelő alkalmazottak megtalálása a betöltetlen állásokra. A HR szakemberek válaszai szerint a másik nagy kihívás a megfelelő számú alkalmazott megtalálása. Kihívást jelent még az erősebb munkáltatói brand kialakítása, a toborzás költségei, valamint a technológiai fejlődés ezen a területen. Ami a következő 2-5 év kihívásait illeti, úgy tűnik, a következő években is a pályázatok minősége jelenti majd a legjelentősebb problémát. Ezt követi a jelentkezések mennyisége, valamint az alkalmazottak munkáját és áthelyezését megkönnyítő technológiai megoldások.
A kutatás 2017 márciusában zajlott, több mint 100 Közép-európai vállalat és közel 1000 álláspályázó részvételével, reprezentatív mintán. A felmérés plusz-mínusz 3%-os pontosságú a teljes mintán.
Az eredmények és a teljes jelentés ITT látható és letölthető.