A vállalati stratégia szükségessége
Sok kis- és középvállalat tulajdonosa és ügyvezetője furcsának érzi, ha a vállalati stratégia témájáról kérdezzük őket, különösen, ha a saját cégük stratégiája felől érdeklődünk. Kimondatlanul is kicsit fellengzősne
Sok kis- és középvállalat tulajdonosa és ügyvezetője furcsának érzi, ha a vállalati stratégia témájáról kérdezzük őket, különösen, ha a saját cégük stratégiája felől érdeklődünk. Kimondatlanul is kicsit fellengzősnek tartják még a kifejezést is. Legtöbbjük azonosítja a vállalati stratégiát egy bonyolult, hosszú és száraz papírköteggel, amire legfeljebb a multiknak lehet szüksége, vagy még nekik sem.
Nehéz megmondani, hogy mi is lehet ennek az ellenérzésnek a gyökere. Talán nagyon rosszul tanítják a vállalati stratégia témáját a főiskolákon és egyetemeken. Talán kevés az ilyen témájú jó szakkönyv, és azok is túl elméletiek, vagy el vannak bonyolítva. Talán a stratégiát oktató és a könyveket író személyek sem értették meg igazán a tervezés és a stratégia lényegét.
De bármi is az ok, fontos, hogy egy vállalkozónak vagy cégvezetőnek pontos megértése legyen a vállalati stratégia szerepéről a cége sikerében. Ugyanis a vállalati stratégia képezi az alapot egy vállalkozás működéséhez. Erre épül a szervezet és minden tevékenység. A vállalati stratégia hangolja össze a tevékenységeket, és általa valósulhat meg a koordináció és a vezetés.
Tényleges, vagy megvalósuló vállalati stratégia
A vállalati stratégia alatt az üzleti életben nem elsősorban egy köteg dokumentumot értünk. Lehet, hogy a cégünk stratégiája le van írva, lehet, hogy nincs. Lehet, hogy hosszú, vagy éppen rövid és tömör. De a leírtaktól függetlenül, minden vállalkozás egy stratégia mentén halad. Még akkor is, ha az csak a vállalkozó vagy a cégvezető fejében van ott, és senki más nem tud róla.
Ezeket hívhatjuk tényleges vagy megvalósuló stratégiáknak. Amennyiben nincsen írásos verziójuk, akkor csak a vállalati viselkedésből tudunk rájuk következtetni. De ekkor is a legtöbb esetben tévedés lenne azt állítani, hogy a cégnek nincs vállalati stratégiája. Inkább azt mondhatjuk, hogy az nincs leírva, és nincs ismertté téve az érintettek körében. És ezzel a cég el is veszíti a stratégiaalkotás lehetséges előnyeinek nagy részét.
A vállalati stratégia szerepe
Amikor egy vállalkozó vagy cégvezető végül rászánja magát, hogy leírja a fejében lévő stratégiai gondolatokat, akkor számos előnyös dolgot tapasztalhat meg. Szinte biztos, hogy a korábbi gondolatai írásban, a maga számára is tisztábbak, világosabbak, átgondoltabbak lesznek. Kikerülnek belőlük az általánosságok, és a csak homályosan átgondolt részeket kénytelen lesz alaposabban kielemezni és megvizsgálni.
Azt mondhatnánk, hogy a stratégiai tervezési folyamat, és a vállalati stratégia leírása alkalmas arra, hogy egy vállalkozó vagy cégvezető álmait, elképzeléseit, többé-kevésbé konkrét gondolatait elkezdje áthozni a „való világba”. Így azok leírva már nem csak a „főnök fejében” lesznek jelen, hanem a cég többi vezetője és a dolgozók is megismerhetik és megérthetik azokat, valamint képessé válnak arra, hogy a saját tevékenységüket a vezető céljai, jövőképe, és tervei alapján módosítsák, illetve azokhoz hozzáigazítsák.
Szinte varázslatos, ahogy egy jó vállalati stratégia hatására, a csoportból csapat formálódik, a motiváció megugrik, és az energiák elkezdenek egy irányba áramlani.
Tudjon meg többet a vállalati stratégiáról és további kulcsfontosságú fejlesztési eszközökről a következő előadásunkon, hogy még eredményesebb legyen a vállalkozása!
Kattintson ide a részletekért!