Siker a Coachingban
“A siker nagyon jó dezodor. Minden korábbi rossz szagot elfeledtet.”
Dame Elizabeth Rosemond Taylor
Mitől leszünk sikeresek? Mit jelent a siker számunkra? Mi a siker útja? Legtöbben folyamatosan keressük ezekre a kérdésekre a válas
“A siker nagyon jó dezodor. Minden korábbi rossz szagot elfeledtet.”
Dame Elizabeth Rosemond Taylor
Mitől leszünk sikeresek? Mit jelent a siker számunkra? Mi a siker útja? Legtöbben folyamatosan keressük ezekre a kérdésekre a választ. Ha coachként vagy a coaching oldaláról gondolkodunk még inkább fontossá válik a válasz, mivel célokért és sikerekért folyik gyakran a fejlesztés. De vajon van - e valamilyen alapképlet a sikerre? Egyáltalán tudjuk, hogy mit értünk siker alatt? A siker egyben boldogság is? Esetleg fordítva? Ugyanazt érti a coach és a coachee is a siker alatt? Ezekről a témákról beszélgettünk a legutóbbi Morning coaching Budapest találkozóján.
Sikerre mindenki vágyik, egyszerűen azért, mert a siker jó. Jó érzés, kellemes állapot, és visszajelzés valamiről, amit jól csináltunk. Mégis sokszor inkább használjuk a siker kifejezést egyfajta gyűjtőnévként, mint egy egzakt és jól körülhatárolható dolog leírásaként
Hogyan lehet mégis meghatározni? A Wikiszótár szerint a siker:
“Kedvező végeredmény; olyan helyzet, állapot vagy következmény, ami korábbi elvárásainknak tervünk elért céljaként megfelel, és arra tudatosan törekedtünk, szándékunk irányult rá”
Ugyanitt még:
“Nagy népszerűséget elért személy vagy dolog. Fontos jellemzője, hogy sokak figyelme irányul rá, és így nagy az ismertsége.”
A siker tehát gyakran együtt jár a népszerűséggel, összefügg céljainkkal, tudatos terveinkkel és azok akaratos megvalósításával. Nézzük meg ezeket egyenként.
Népszerűség
A siker fontos része, hogy visszajelzést kapunk, hogy valamit jól csináltunk, valamiben jók voltunk. A másoktól jövő pozitív jelzés többszörösen is fontos. Egyrészt megerősít munkánkban – eszközeinket, módszereinket jól használtuk, jól választottunk, ráéreztünk az igényekre és kihasználtuk lehetőségeinket, erőforrásainkat -, másrészt megerősít saját szakmai identitásunkban, ami által erősödik szakmai identitásunk, önbizalmunk, és boldogabbnak, elégedettebbnek érezzük magunkat. Harmadrészt megerősít szociokulturális csoportszerepünkben is. Azt üzeni, hogy jó helyen vagyunk, része vagyunk a közösségünknek, olyan értékeket közvetítünk vagy olyan értékekhez segítünk hozzá másokat amely társadalmilag fontos, szociálisan elismert, és ezáltal elismeri ls megerősíti, hogy tartozunk valahová.
Célok
“A siker kistestvére a cél” – mondhatnánk, mivel minden elért cél esetén sikert élünk át, tulajdonképpen ezért tűzünk ki célokat, ez az alapvető motiváció, hogy céljaink elérésén keresztül erősödjünk, fejlődjünk, és sikert éljünk át. A teljesség igénye nélkül talán a három leggyakoribb siker kategória, a szakmai sikerek, erkölcsi/etikai sikerek, és az anyagi sikerek.
Szakmai siker
A szakmai elismerés és siker pezsdítően hat személyiségünkre. Életünk döntő részét munkával töltjük, ahol kollégáink, munkatársaink, a szakmába dolgozó egyéb szakmabeliek elsődleges referenciaként szolgának munkánk elismeréseként. Életünk egyik alap referencia csoportjától komoly elismerést kapni olyan, mint amikor a művész alkotását elhelyezik a város főterén: büszkeség, társadalmi elismertség, az alkotás és önmegvalósítás elismerése.
Erkölcsi siker
Mindenki életében megvannak azok a szociális csoportok, személyek és intézmények, amelyek iránt erősebb elköteleződést érez. Van aki az idősek iránt, van akik betegek vagy betegségek iránt, vannak akik a gyerekek, szegények, éhezők, vagy az állatok iránti gondoskodásban érzi felelősebbnek magát. Ilyen irányú sikerek legalább annyira fontosak személyes jól-létünk szempontjából. Segíteni öröm, ha segíteni tudunk önmagában is sikert élünk át, ha pedig munkánk révén segíthetünk számunkra fontos társadalmi vagy személyes problémákon morálisan éljük át sikerünket. Lehet szó egy felajánlásról, pénzügyi segítségről, vagy ingyenes tanácsadásról vagy coachingról, olyan lesz, mint egy üzenet magunknak: jó vagyok, jót tettem, jobbá tettem valamit, valakit vagy egy kicsit a világot. Ilyenkor ismerős érzés, az “ez itt egy jó hely” érzése.
Anyagi sikerek
Sokat vitatott és egyben nagyon fontos területe a sikernek az egzisztenciális célok. Irigyeljük azokat akiknek jól megy, akik jól élnek a coachingból, titkon azt lessük, hogy vajon ő mi alapján mer ennyit kérni. Magunkkal kapcsolatban viszont gyakran tétovázunk, összekeveredik a társadalmi és piaci normák üzenete: társadalmi alapon a segítségnyújtás mindenkinek jár, nem illik pénzt kérni érte, a coaching segítséget ad, a tudásom jó szolgálatot tehet mások boldogulásának megsegítésében. Piaci alapon a termékek és szolgáltatások viszont csere alapon működnek ahol a csere alapja a pénz, szolgáltatást árulunk coachként is.
A siker formáinak tisztázása sokat segíthet céljaink pontosításában. Te például tudod, hogy milyen sikerre vágysz leginkább? Ha megfizetnek vagy ha elismernek? Vagy ha segíthetsz? Vágyaink a sikerrel kapcsolatban és az amit a gyakorlatban általában kapunk, fontos, hogy szinkronban legyenek. Ha anyagi sikerre vágyunk, de leggyakrabban szakmai sikert kapunk, nem leszünk elégedettek. Hangoljuk össze sikerrel kapcsolatos vágyainkat és lehetőségeinket a munkában.
Siker, boldogság, hatékonyság
Vajon melyik a legfontosabb? Létezik valamilyen prioritás? Vagy feladat, személyiség vagy célfüggő? Nem célunk ezt eldönteni, de azt igen, hogy gyakran kevert fogalmak. Sikeresnek és boldognak lenni sem ugyanaz, ahogy hatékonynak és sikeresnek lenni sem. Személyes mentálhigiénénk, motivációnk megőrzése érdekében tisztázzuk magunkban, hogy miként viszonyulunk ezekhez a fogalmakhoz, milyen helyzetekben melyikre vágyunk, és melyiket kapjuk meg rendszeresen, és melyikből van hiányunk. Hogy sikerre ,boldogságra, hatékonyságra vágyunk, folyamatosan változhat, és ezt a változást tudatos figyelemmel érdemes követni, mert így lesz módunk saját igényeinknek és megfelelően alakítani céljainkat és munkánkat.