Egy jó főnök intelmei az alkalmazottakhoz
Sok jó tanárom, főnököm (is) volt, akikre szívesen emlékszem, akiktől sokat tanultam akár pályakezdőként, akár a későbbiekben. Azt gondoltam, összegyűjtöm azokat az elvárásaikat, gondolataikat egy posztban, amiktől őket nagy
Sok jó tanárom, főnököm (is) volt, akikre szívesen emlékszem, akiktől sokat tanultam akár pályakezdőként, akár a későbbiekben. Azt gondoltam, összegyűjtöm azokat az elvárásaikat, gondolataikat egy posztban, amiktől őket nagyszerűnek, motiválónak tartom, és amitől – véleményem szerint – munkájuk, beosztottjaik munkája is sikeres volt. Az Ideális Főnök, akiről beszélek, sok-sok nagyszerű emberből lett összegyúrva, és ilyeneket mondana az újdonsült beosztottjainak:
- Használd a rendelkezésre álló forrásokat!
Mikor én munkába álltam, még nem volt net, mobiltelefon is csak vasalónyi méretű, csak a leglegebb vezetőknek, mert megfizethetetlenül drága volt. De voltak dokumentációk, könyvek, iratok, ezeket mind át lehetett olvasni, mert rendelkezésre álltak. Ha nem tudtam valamit, kérdezhettem, mert elvárta a kollégáktól is, magától is, hogy segítsék egymás munkáját. Nem segítőkésznek lenni bűn volt a szemében. Manapság Google, Wikipedia és Facebook és Linkedin szakmai közösségek, fórumok használatával szinte bármilyen szakmai problémára meg lehet találni a választ, megoldást. Tessék keresni, nem kell feltalálni a melegvizet! És elkeseredve hallom a beszámolókat, hogy még mindig vannak cégek, ahol ilyen oldalak le vannak tiltva, mert az alkalmazott csak ne netezzen, fórumozzon munkaidőben…
- Kérdezz bátran!
Nem kell mindig mindent 100%-osan tudni. Főiskolán, egyetemen sem kellett, 80-90% fölött általában megvolt a vizsga, nem? Ha valamit nem értesz, kérdezz bátran, inkább, minthogy téves feltételezések alapján hülyeséget csinálj, mert annyira nagyon meg akarsz felelni.
- Értelmezd a kapott feladatot!
Addig röhögtünk a főnök viccén, amíg rá nem jöttünk, hogy az az aznapi feladat - ez a mondás csak addig vicces, amíg át nem éled. Velem megtörtént, kezdő sem voltam már, mégis meglepett, hogy valaki ilyen feladattal előáll. A jó főnök elvárja, hogy a kapott feladatban meglásd az értelmet, a fejlődési lehetőséget a magad és a cég számára is. Ha ezt nem látod, ne félj kérdezni. Lehet, hogy te látod jól, és tényleg hülyeség a feladat, és akkor végrehajtani is hülyeség, mert kárt okoz. Vagy valamit nem értesz pontosan, pedig kellene. Ezesetben lépj vissza a 2. pontra.
- Önmenedzsment
Ha valaki látott egy problémát, és tudta rá a megoldást, az Ideális Főnök elvárta hogy a probléma+megoldás együttesével menjen is be az irodájába, mondja is el. Ideális Főnök meg vagy elfogadta a javaslatot, vagy rendelkezett arról, hogy mit kell tenni a probléma megoldásáért. Azt is elvárta, hogy ha a beosztott megoldott egy problémát, mondja el a kollégáknak is, hogy ő ezt a problémát találta, és ő találta, nem más, és meg is oldotta. Így biztosította, hogy más kolléga már ne töltse az időt a megoldás kitalálásával, és az ötletek ellopására sem volt így lehetősége annak, aki ilyesmivel próbálkozott volna.
- Nem az erőfeszítés, hanem az eredmény a fontos
Ha megoldottál egy feladatot határidőre, tökmindegy, hogy állandóan éjszakázva tetted, vagy lazán, napi négy órában, és a többiben esetleg láblógattál. Csakis az általad létrehozott eredmény a fontos.