SZEMÉLYES MÁRKA: NEM CSAK AZ AJÁNDÉK, A CSOMAGOLÁS IS FONTOS
Hiába nyújtunk jó teljesítményt, ha azt nem tesszük láthatóvá, kevés esélyünk van a sikerre – figyelmeztet Monica Moody Moore, a neves Johns Hopkins Egyetem kutatója, aki szerint a személyesmárka-építés a karriercéljaink elér
Hiába nyújtunk jó teljesítményt, ha azt nem tesszük láthatóvá, kevés esélyünk van a sikerre – figyelmeztet Monica Moody Moore, a neves Johns Hopkins Egyetem kutatója, aki szerint a személyesmárka-építés a karriercéljaink elérésének mára elengedhetetlenül fontos eszközévé vált. Build A Personal Leadership Brand to Advance Your Career (’építs személyes vezetői márkát, hogy előrébb juss a karrieredben’) című írásában a kommunikációs szakember hat pontban foglalja össze, hogy mire szükséges figyelnünk a személyes márkánk megalkotásakor. Nulladik pontként rögzíthető: nem egy kétperces munkáról van szó.
A brand nem csupán egy árut, terméket vagy szolgáltatást jelenít meg, a funkciója ennél jóval több: értéket, egyedi jellemzőket és előnyöket ajánl a fogyasztóknak annak érdekében, hogy a márkázott áruk, termékek vagy szolgáltatások fogyasztását elősegítse. A branding kifejezés már nem csupán a gazdasági egyetemek berkein belül cseng ismerősen, így a legfőbb ideje, hogy feltegyük a kérdést: hogyan hasznosítható a márkázás a karrierépítésünkben? Illetve: hogyan kezdjünk neki a személyesmárka-építésnek, hogyan határozható meg, hogy milyen egyedi jellemzőkre és előnyökre érdemes felépítenünk a személyes márkánkat? Monica Moody Moore, a Johns Hopkins Egyetem tanára által összegyűjtött hat tanács mindegyike érdekes lehet számunkra.
0. lépés: egy nap alatt nem fog menni
„Az nem úgy megy, hogy az ember felkel reggel, és egy nap alatt felépíti a személyes márkáját” – írja Moody Moore, és valóban: hiteles és belső ellentmondásoktól mentes személyes márka csak a személyiség alapjaira építhető, a személyiségünk feltérképezése pedig időigényes folyamat. Ráadásul az önvizsgálat még csak az első lépés a személyesmárka-építkezésben.
1. lépés: önértékelés
Valószínűleg nincs nehezebb ennél: kíméletlenül őszintének kell lennünk magunkhoz, és fel kell mérnünk, hogy miben vagyunk jók, netán kiválóak, illetve miben rosszabb a teljesítményünk, mint a versenytársainké. Tekintsünk úgy magunkra mint termékre, és mutassunk rá azokra az értékes tulajdonságainkra, amelyek a személyes márkánk sarokkövei lehetnek. Ennél a fázisnál jelentős szerepe lehet a személyiségteszteknek, például a Myers és Briggs nevét viselő (MBTI-) tesztnek vagy a Will Schutz által kidolgozott FIRO-B-kérdőívnek. Pusztán önmagukra hagyatkozva nagy a veszélye annak, hogy a valóságnak nem megfelelő képet alkotunk az erősségeinkről és a gyengeségeinkről, amivel a személyes márkánk hitelességét kockáztatjuk.
2. lépés: visszacsatolás 360 fokban
Ha az önvizsgálatnak vége, jöhet az ellenőrzés: a környezetünk is azt gondolja rólunk, amit magunkról gondolunk? A kollégáink is precíznek és megbízhatónak látnak bennünket? Teljes átfedés az önértékelésünk és a minket körülvevők rólunk alkotott véleménye között biztosan nem lesz, a kérdés csak az, mekkora a különbség. Ha jelentős az inkonzisztencia, újra kell kezdenünk a folyamatot.
3. lépés: csomagolás és pozicionálás
Az értékes tulajdonságaink felmérése után következhet a szelektálás. Mire van szükségünk a karriercéljaink eléréséhez? Mire van szüksége belőlünk azoknak, akik befolyásolhatják a karriercéljaink elérését? Elképzelhető, hogy egyes tulajdonságaink önmagukban ugyan értékesnek minősülnek, de semmi közük a professzionális életünkhöz, vagy egyszerűen csak nem érdeklik a célcsoportunkat. A személyes márka sikerességének feltétele, hogy a célcsoportunk egyedinek, unikálisnak lásson bennünket, így mindenekelőtt arra kell törekednünk, hogy az értékes tulajdonságainkból olyan elegyet állítsunk össze, amely elüt a versenytársainkétól. A szelekció mellett a pozicionálásnak legalább ekkora szerepe van: vizsgáljuk meg, hogy milyen fizikai és online térben szükséges láthatóvá válnunk, hol érhetjük el a stakeholdereket. A megfelelő pozicionálás révén akár egy átlagos személyes márka is sikeres lehet.
4. lépés: légy látható és hallható
Ez persze nem jelenti azt, hogy túlbuzgónak, harsánynak vagy bőbeszédűnek kellene lennünk. Sőt: igazán csak akkor érdemes láthatóvá válnunk, ha a láthatóságnak funkciója van, és csak akkor mondjunk valamit, ha van mit mondanunk. Sokan azért rekednek meg a karrierükben, mert bár kimagasló teljesítményt nyújtanak, nem teszik azt láthatóvá, és csupán néhány munkatársuknak van tudomása arról, hogy mennyit és hogyan dolgoznak. Tipikus példája ennek az, amikor egy céges riport összeállításánál a készítő neve nem, csak a vállalati hierarchiában nála feljebb állóké van feltüntetve; ha nincs is lehetőségünk rá, hogy szignózzuk a munkánkat, nagyon fontos, hogy a megfelelő módon és a megfelelő fórumokon megjelenítsük a teljesítményünket.
5. lépés: ügyelj a részletekre
Nagyon fontos szem előtt tartanunk, hogy a személyes márkánk, azaz a rólunk mások fejében élő kép nem korlátozható csupán a professzionális életünkre, a szakmai teljesítményen kívül számos tényező befolyásolja még a megítélésünket. Ha a személyes márkánk értékajánlata mondjuk a precizitás, törekedjünk rá, hogy az ne csupán a szűk értelemben vett munkavégzésünkben mutatkozzon meg, hanem könnyen értelmezhető szimbólumokban is: egy tökéletesen megkötött nyakkendő, a pontosság, illetve általában a szigorú és hatékony időbeosztás jelentősen erősítheti egy a precizitásra épülő személyes márka hitelességét.
6. lépés: hozzáadott érték
Térjünk vissza a kiinduló állításunkhoz: a brand nem csupán egy árut, terméket vagy szolgáltatást jelenít meg, értéket, egyedi jellemzőket és előnyöket is ajánl. Az értékajánlatunk meghatározásakor ügyelnünk kell rá, hogy amit kínálni akarunk, annak szükségképpen hasznosnak, a szakmai környezetben is értelmezhetőnek kell lennie a célcsoportunk számára. Így egy olyan vezetőnek, akinek több szakterületet és egymástól eltérő tevékenységeket egyesítő csapatmunka megvalósítása a feladata, ajánlott a személyes márkáját a holisztikus, integráns gondolkodásra (is) építenie. Feltéve persze, hogy a vezető valóban holisztikusan és integránsan gondolkodik.
Itt a feltételen van a hangsúly. Némelyek talán azt gondolják, hogy a személyes márkák csak hamisak, mesterkéltek lehetnek, üres ígéretek, ennél nem jelentenek többet. Csakhogy ez messze nem igaz. Állandó tapasztalat, hogy a személyiség nem tűr meg magán olyan képet, amely idegen tőle, előbb vagy utóbb ledobja magáról, és a személyes márka tökéletesen hiteltelenné válik. Ennél fogva időpazarlás üres ígéretekre, nem létező értékekre építeni egy márkát, sőt: egy hamis értékajánlattal a már elért pozíciónkat is kockáztatjuk. A személyesmárka-építés a bennünk rejlő lehetőségek kiaknázását célozza: fedezzük fel az értékeinket, és mutassunk meg néhányat belőlük azoknak, akik elősegíthetik a karrier- és üzleti céljaink elérését.
A Beyourbrand oldalán további bejegyzéseket olvashat a personal branding témakörében, valamint ha érdekli a személyes tanácsadás, itt tudja felvenni velem a kapcsolatot.