Feedback - A visszajelzés művészete
Manapság már nem az a kérdés, hogy adjunk, vagy ne adjunk visszajelzést hanem, hogy hogyan adjunk úgy, hogy célba érjen és pozitív hatása legyen.
Izgalmas cikket olvastam egy tanácsadótól a visszajelzés művészetéről. Igen ez is m
Manapság már nem az a kérdés, hogy adjunk, vagy ne adjunk visszajelzést hanem, hogy hogyan adjunk úgy, hogy célba érjen és pozitív hatása legyen. Izgalmas cikket olvastam egy tanácsadótól a visszajelzés művészetéről. Igen ez is művészet tud lenni, a felemelő, támogató értékelés művészete. Nézzük, csak mit tanulhatunk Hilary Briggs szakértőtől. Tételezzük fel, hogy nekünk kell visszajelzést adnunk. Gyakran csináljuk, de még gyakrabban tudjuk, hogy kellene csinálnunk. De nem mindegy, hogy hogyan oldjuk meg ezt. Itt olvashatók, hogy miket kell számba vennünk ahhoz, hogy igazán profi legyen.
1. Input, a visszajelzésem tárgya Adott valami, amit értékelünk, kiértékelünk. A bemeneti (input) információ a megfigyelésünkön alapul: amit látunk, hallunk, érzünk. Annál jobb minél konkrétabb és tényszerűbb a megfigyelésünk.
2. Tudás Itt tisztázzuk azt, hogy a "JÓ" hogyan néz ki objektíven. Annál szerencsésebb minél inkább sikerül a szubjektív elemet kivonni belőle és semleges adatokkal tudjuk meghatározni azt, hogy milyen a "JÓ". A cél: kiszűrni a magán véleményt!
3. Elemzés Itt vetjük össze a bemeneti információt és a tudást; mindent, amit tanultunk és már tudunk az adott helyzetről, témáról. A legjobb gyakorlathoz (best practice) képest, hogyan szerepel a visszajelzést kapó személy. Mi az, ami nem működik olyan jól? Mi az, ami jobban működhetne? Ez a rész szabja meg a visszajelzésünk tartalmát.
4. Output, ami és ahogy elmondásra kerül. A kimeneteli oldal az maga a visszajelzés nyújtása. Az elemzés összefoglalása kerül átnyújtásra. Ez történhet írásos formában, szóban szemtől szembe vagy akár telefonon is. Mindegyiknek megvan a saját elnevezése és műfaja: kiértékelő, vagy visszajelző lap, személyes értékelés (pl.: teljesítmény értékelés)… Ezen a ponton a legfontosabb a visszajelzés nyújtásának a módja. Az, hogy a fogadó személy hogyan éli meg; elfogadja vagy sem, az legtöbbször attól függ, hogy mily módon adják; értsd alatta a szóhasználatot, a hangnemet, a hangsúlyt és még a testbeszéd is közrejátszik abban, hogyan kerül elfogadásra a nyújtott visszajelzés.
5. A mentalitás Ez a rész az alapértékekre utal, mint támogató, professzionális, folyamatos javulást célzó hozzáállás. Mi a valós szándéka a visszajelzést nyújtó személynek? Ideális esetben a visszajelzést "elszenvedő" alanynak a fejlesztése lenne a cél, de gyakran ez átbillen abba az irányba, hogy saját okosságát és észjárását fitogtatja az, aki nyújtja. Előfordul az is a visszajelzés folyamán, hogy túl nagy hangsúly kerül a negatív dolgokra vagy arra, ami nem működik. Másik veszély, hogy elfogult magán vélemény is be-becsúszik az értékelésbe. Mentális fegyelmet igényel, hogy ha, adódik esetleges frusztrációnk a személlyel kapcsolatban, akinek adjuk a visszajelzést, tegyük azt félre és maradjunk tárgyilagosak, támaszkodjunk csak a tényekre.
Ha azt szeretnénk, hogy profi visszajelzőként tartsanak számon, akinek a véleményére mindenki ad, akkor a legjobb gyakorlatot (best practice) kell ismernünk az adott témában. Arra kell utalni és ahhoz kell viszonyítani, mint tárgyilagos alaptudás, kiindulási pont. Az elemzés fázisban az érzéseink már jobban előtérbe kerülhetnek és kerülnek is, amikor egyszerűen prioritás listát állítunk fel magunknak, hogy miről beszélünk a visszajelzés folyamán és miről nem és milyen sorrendben tesszük azokat.
Visszajelzést adni, komoly feladat, megtiszteltetés és ezzel együtt felelősség teljes dolog is. A fent leírt menetrendet és szempontokat követve profi módon meg lehet oldani. Csak profi módon szabad megoldani!
Von Bartheldné Ábri Judit PCC executive coach és kommunikációs tanácsadó www.coachinghataroknelkul.hu
+36 30 942 2419 +36 70 772 2419