Mit ér egy stabil munkatárs?
Az üzleti életben szinte mindent le lehet másolni. Le lehet másolni a céges szlogent, a hirdetés képanyagát, a promóció szövegét, az akciókat, a technológiát. Egyet nem lehet lemásolni: A céggel összhangban, stabilan dolgozó munkat
Az üzleti életben szinte mindent le lehet másolni. Le lehet másolni a céges szlogent, a hirdetés képanyagát, a promóció szövegét, az akciókat, a technológiát. Egyet nem lehet lemásolni: A céggel összhangban, stabilan dolgozó munkatársat. Természetesen el lehet csábítani egy munkatársat másik munkahelyre, de a felépített és összehangolt, stabil munkatársat újra kell teremteni, nem lehet csak lemásolni. Ezért hívjuk ezt a fontos tényezőt emberi erőforrásnak.
Lássuk ezt a tényezőt közelebbről! Van egy munkatársunk, aki tapasztalt, ismeri a cég belső működését, hiszen évek, sőt évtizedek óta itt dolgozik. Biztosan lehet rá számítani, tudja a dolgát, akár hátat is lehet neki fordítani, mert akkor is elvégzi időben és úgy, ahogy kell a munkáját. Ha jön egy új munkaerő, őt választják ki mentornak, ő lesz az a senior értékesítő, aki bevezeti a céges szokásokba, szakmai fogásokba az új embert, ő egy stabil pont. De mi a helyzet, ha elmegy a cégtől, ha nyugdíjba megy, ha más területre helyezik át?
Ez az, amitől sok vezető retteg. Hogyan fogom pótolni? – gondolkodnak, agyalnak rajta a vezetők. Igazuk is lehet! Sok minden veszteni való van egy stabil ember elvesztésével. Pótolni kell, ki kell választani az új embert, meg kell találni az utódját, ki kell képezni, meg kell fizetni a tanulópénzt, s lehet, hogy nem is csak egyszer, hanem többször is le kell játszani ezt a körmeccset. Mit lehet tenni, hogy ezt a pénzben is jól látható veszteséget ne kelljen megfizetni? Ott tartani? Nem! Azt a munkatársat, aki menni akar, aki más területen még több értéket tud termelni, nem lehet, és nem is érdemes visszatartani.
Erre a szituációra előre fel kell készülni egy jól működő szervezetben. Hiszen ennek a funkciónak, a megbízható és stabil munkaerő kiképzésének, majd fejlesztésének, helyettesítésének, pótlásának, stb. a technológiájával éppúgy rendelkeznie kell egy cégnek, mint például a minőségbiztosításnak. Ez a tudás a menedzsment technológia meghatározó része. Sok mindent kiemelhetnék az emberi erőforrás menedzsment területéről, most egy minapi példán keresztül mutatok be egy fontos elemet. Ez pedig a részletes munkaköri leírás, vagy, ahogy viccesen elnevezték az un. helyettesítési dosszié.
Egy cégtől azzal a problémával kerestek meg, hogy hamarosan elmegy két-három évre az egyik stabil munkaerő, mert anyai örömök elé néz. Visszavárják! De addig mi legyen? Pótolni kell, s nincs sok idő rá. Összeállítottunk egy nagyon részletes anyagot, ami pontosan tartalmaz minden, hangsúlyozom, minden lényeges információt a munkaterületéről. Még az apró technikai megoldásokat, szakmai trükköket, „mesterfogásokat”is megfogalmaztuk. Nem csak vázlatosan, pontokba szedve. Úgy írtuk le, mint amikor az apa a fiának átadja az asztalos műhelyt, az üzletet, vagy mikor a Nagyi leírja a „Mama meggyes sütijét”, s a receptből a kis unokája is olyan süteményt tud majd sütni, amilyen a Nagyié volt. Kitartóan és pontosan kellett dolgozni ezen az anyagon, de meg lett az eredménye! Az eredményről a következő részben számolok be. Folytatása következik!
Pénzes Zsuzsa
Comline Budapest Kft.