Prezentációs Btk. (újratöltve)
Hála Nektek olvasóknak, tovább bővült a Prezentációs BTK, újabb paragrafusokkal.
Íme a jelenlegi verzió.
1.§ Információ túladagolás: Aki egy a rövid távú memória számára befogadhatatlan mennyiségű információt (4
Hála Nektek olvasóknak, tovább bővült a Prezentációs BTK, újabb paragrafusokkal.
Íme a jelenlegi verzió.
1.§ Információ túladagolás: Aki egy a rövid távú memória számára befogadhatatlan mennyiségű információt (4-6 infó/dia) megkísérel rövid idő alatt a hallgatósága számára átadni, az az“információ túladagolás” bűncselekményét követi el. Súlyosabban minősül a cselekmény, ha az elkövető
- 12-14 betűmérettel követi el a cselekményt
- hosszú mondatok képernyőre helyezésével követi el a cselekményt
- táblázatok és ábrák egy közös diára való zsúfolt helyezésével követi el a cselekményt
2. §. Hangos felolvasás kéretlenül: Aki a képernyőre írt hosszú szövegeket a hallgatóság számára maga olvassa fel hangosan, az a “felolvasás kéretlenül” bűncselekményét követi el. Súlyosabban minősül a cselekvés ha tettét:
- visszaesőként, többször megismételve követi el.
- helytelenül olvasva, rosszul hangsúlyozva követi el.
3. §. Vizuális (környezet)szennyezés: Aki az egyébként tiszta, világos üzeneteket képes irreleváns, oda nem illő vizuális elemekkel gyengíteni, eltakarni, “vizuális szennyezést” követ el, különösen súlyosan minősül, ha az alábbi cselekményekkel követik el:
- Rossz színkontrasztok használata: kék-sárga, zöld-piros
- Meglévő üzenetek (szövegek) takarása
- Képek gyenge minőségben vagy apró méretben való megjelenítése
- Nem megfelelő ábratípus használata
- logo rossz elhelyezése
4. §. Untatás: Aki mások non-verbális (vagy verbális) jelzéseinek figyelembe vétele ellenére a prezentációját érdekes elemek nélkül, monoton adja el, az a “untatás” bűncselekményét valósítja meg. A cselekmény súlyosabban minősül, ha az elkövetés:
- Monoton, kellemetlen hangon történik
- Gyenge, oda nem illő történet vagy vicc elmesélésével valósul meg.
5.§. Túlanimálás: Aki zavaró, oda nem illő, túlmozgásos animációk megvalósításával ad elő, az a “túlanimálás” bűncselekményét követi el. A cselekmény súlyosabb, ha a túlanimálás hangeffektusokkal kísérve követik el.
6.§ Kapcsolatvesztés a hallgatósággal Az előadó figyelme és tekintete kizárólag a prezentációjára összpontosul, fejjel vagy egész testtel is a kivetítés felé fordul, így elvesztve a kapcsolatot a hallgatósággal. (Elsősorban a szemkontaktus hiánya.) Súlyosbító körülmény, ha a terem elsötétül, és az előadónak csak az árnyéka látható.
7.§ A prezentáció kizárólag vetítés Ezt a tettet követi el, aki az anyag bemutatását nem teszi könnyebben befogadhatóvá, változatossá és élvezhetőbbé rövid szóbeli kiegészítésekkel (pl. történetek, összefüggések) elkerülve a 6.§-t is, amely tagolások hiánya (akár a kivetítő kikapcsolásával is) megfosztja a hallgatóságot az előadói erényekből is táplálkozó teljesség élményéből.
8.§ A rossz ütemezés
Rossz ütemezés vétségét követi el, aki nem ismeri a prezentáció időzítési lehetőségeit, és nem igazítja azt mondandójához. Súlyosbító körülmény, ha az automatikus továbbítás miatt minden alkalommal vissza-vissza kell lépnie az előző diához, amíg a mondat végére ér.
9.§ Strukturálatlanság A strukturálatlanság vétségét követi el, aki az előadás szerkezetének bemutatása (tartalomjegyzék, vázlat) nélkül adja elő mondanivalóját illetve a későbbiekben nem tartja ezt a felépítést.
10.§ Hibás eszközválasztás
Hibás eszközválasztás cselekményét követi el, aki a téma, hallgatóság, helyzet sajátosságait figyelembe NEM véve, rossz eszközt választ az előadásához, súlyosabban minősül a cselekmény, ha....
- Dinamikus helyzetben statikus eszközt felhasználva követik el (pl. unalmas ppt)
- Statikus helyzetben dinamikus eszközzel (pl. Prezi) követik el.
- Meggyőzési helyzetben (unalmas) diákat bemutatva követik el.
Köszönet Nektek Olvasóknak
És persze továbbra is várom az általatok tapasztalt "BŰNÖK" leírását.
dr.Prezi