Egyre több vállalat ismeri fel a coaching stratégiai jelentőségét
Szerző: Cservenyák Tamás
A Google 2009-ben nekilátott, hogy adatbányászati eszközökkel feltárja, miképpen tud jobb vezetőket nevelni. Elemezték a vezetők teljesítményértékelését, visszajelző felméréseit és vezetői díja
Szerző: Cservenyák Tamás
A Google 2009-ben nekilátott, hogy adatbányászati eszközökkel feltárja, miképpen tud jobb vezetőket nevelni. Elemezték a vezetők teljesítményértékelését, visszajelző felméréseit és vezetői díjak jelöléseit. Ahogy Komócsin Laura korábbi cikkében beszámolt róla, 8 kívánatos vezetői viselkedésforma párolódott le a kutatásból. Prioritási sorrendet is állítottak az adatok alapján, és a lista első helyére az került, hogy a vezető jó coach legyen. Akit érdekelnek további részletek, íme egy New York Times cikk a témáról.
De nem csak a Google-nál jutottak erre a következtetésre. Hadd hozzak két közelmúltbeli példát a saját tapasztalataimból.
Egyik ügyfelem, egy fmcg cég hazai képviselete többek között úgy tudta a válság alatt két éven belül megduplázni az értékesítését egy érett, zsugorodó piaci szegmensben, hogy három belső coachot képeztek ki, akik főállásban támogatták az értékesítő kollégákat az egyre magasabb teljesítmény elérésében. Megdöbbentő tapasztalat volt látni, hogy az igazi sztár értékesítők is akár két és félszeresére tudták növelni forgalmukat, és az előző év rekordjait a kollégák jelentős része túl tudta szárnyalni.
Egy másik, multinacionális szolgáltató ügyfél a közelmúltban döntött úgy globálisan, hogy a teljesítménykultúra (high performance culture) megvalósításának egyik eleme egy új teljesítmény-menedzsment rendszer lesz, a másik pedig az, hogy a vezetőket megtanítják a coaching alapjaira. Úgy fogalmaznak, hogy a coaching lesz az úh működés "szövete". A coaching itt sem arról szól, hogy a rosszul teljesítőket kívánják vele megszerelni, hanem az egyértelműen "szelektált" és kiváló képességű társaságból (globálisan százezres nagyságrendű létszám) még többet hozzanak ki.
Az ICF egyébként 2005 óta az úgynevezett "Prism Award" cím odaítélésével értékeli azokat a vállalatokat, akik az üzleti kiválóság és eredményesség érdekében vezetési stratégiájuk részévé teszik a coachingot. Olyan vállalatok nyertek eddig, mint az IBM, a Deloitte, a NASA (!), a BBC, vagy a TINE Group, ami az érdekesség kedvéért egy 15 ezer tehenészetet tömörítő norvég termelőszövetkezet.