A gördülékeny munkahelyváltás receptjei
Előre szeretnénk bocsátani, hogy ez nem egy „Tuti tippek”-féle cikk, amelyet egy egyszerű Google-kereséssel találnál. Megkérdeztük toborzóinkat, felhasználtuk jelöltek véleményét és néhány nemzetközi szinten végzett fontos ku
Előre szeretnénk bocsátani, hogy ez nem egy „Tuti tippek”-féle cikk, amelyet egy egyszerű Google-kereséssel találnál. Megkérdeztük toborzóinkat, felhasználtuk jelöltek véleményét és néhány nemzetközi szinten végzett fontos kutatás adatát. Nem tudjuk a munkahelyváltás tökéletes receptjét nyújtani, de a saját és mások tapasztalatából kiindulva felállítunk Számodra egy listát a leghasznosabb tanácsokkal. Most, hogy kijelöltük a célt, lássunk is munkához.
Van egy nem túl kielégítő állásod. Vagy egyszerűen csak reggel nem szívesen kelsz fel, hogy munkába menj, és nincs elég bizalmad a munkahelyed irányába. Szeretnél változtatni, vagy már meg is tetted az első lépéseket egy másik szakmai terület felé. Ekkor vetődik fel a kérdés: melyik a legmegfelelőbb módszer arra, hogy az ember megváljon a kollégáktól és a főnökétől egy olyan munkahelyen, ahol nem kielégítőek a körülmények?
Miért adják fel munkahelyüket az emberek?
Az International Consortium for Executive Development Research egyik kutatásának eredményei szerint , 5 reális oka van annak, hogy az alkalmazottak lemondanak egy munkahelyről. Vegyük ezeket sorra:
1. Több pénzt szeretnének Nos, lehet, hogy közhelynek hangzik, de nagyon sok, a 30. életévéhez közeledő alkalmazott pénzügyi okokból kifolyólag mond fel. Akár nem keres eleget, akár jobb ajánlatot kap egy másik cégtől, a fent említett felmérésben résztvevő nők majdnem 65%-a és a férfiak 56%-a állította, hogy ez a fő ok.
2. Nem látnak fejlődési és tanulási lehetőségeket Ugyanezen felmérés szerint a milleniumi nemzedék azon tagjainak 71%-a, akik a következő 2 évben tervezik elhagyni a munkahelyüket, elégedetlenek azzal, ahogy a vezetési képességeik fejlődnek.
3. Nincs jól meghatározott céljuk Az alkalmazottak nagy részének különösnek tűnhet, de egyre több személy szeretne azzal büszkélkedni, hogy tevékenysége egy olyan világosan meghatározott célhoz járul hozzá, mint például a társadalom jóléte vagy egy bizonyos területen tett innováció.
4. Túl sok a feladat Van egy sor olyan eset, amikor a személyek azért mondanak le az állásukról, mert túlságosan „bombázzák” őket feladatokkal, vagy akár túlzottan sok kérdéssel vagy kéréssel fordulnak Hozzájuk a kollégák. Különös, nem igaz?
5. Az együttműködés hiánya Az is jó, ha a munkaadó nem esik a túlsó végletbe. Az együttműködés hiánya sem tesz jót az alkalmazottaknak. Az EY által 2015-ben végzett egyik felmérés szerint, a megkérdezettek 71%-a állította, hogy a kollégák közötti együttműködés hiánya alapos okot ad nekik távozni a munkahelyükről.
Ugyanebben a megvilágításban,
Melyik a legmegfelelőbb módszer arra, hogy elhagyjuk munkahelyünket?
A SmartDreamers csapattal folytatott beszélgetések során arra a következtetésre jutottunk, hogy ilyen helyzetben az első lépés az érintett fél kötelessége. Gyakorlatilag, ha el akarsz menni egy vállalattól, válaszolnod kell két alapvető kérdésre:
Miért akarsz lemondani az állásodról?
Milyen pontos elvárásaid vannak a következő állás felé?
Ha e két kérdésre válaszoltál, ki kell tudnod deríteni bármely olyan kellemetlen helyzetet, amelyben érintett vagy: az új állás toborzójával folytatott beszélgetések, az otthagyásra ítélt munkahelyen levő főnökkel és kollégákkal folytatott beszélgetések. Következzenek most az általunk javasolt lépések:
Ne hagyj ott egy állást addig, amíg nem találtál valami jobbat
Kevés olyan döntés van, amelyet hirtelen, egyik napról a másikra kell meghozni vagy amikor úgy kell távozni egy munkahelyről, hogy nem akarsz többé szembekerülni a főnökkel vagy valamelyik munkatárssal. A legjobb tanács az, hogy keress magadnak új állást, emlékezve a fent említett két kérdésre adott válaszodra. Ha a távozásodat nem befolyásolják bizonyos, a vezetés által diktált, döntések (például: esetleges újraszervezés), a legjobb, ha a kollégák vagy főnökök „szemétől vagy fülétől” távol keresel munkahelyet. Ez egy olyan bölcs döntés, amely az együttműködés utolsó száz méterét könnyíti meg a Számodra.
Az első beszélgetés a főnökkel történjen
Még akkor is, ha közelebbi kollégáid is vannak, a távozással kapcsolatos első beszélgetést a főnökkel kell megejteni. Hogyan? Személyre irányuló támadások nélkül. Próbálj ne megnevezni olyan kollégákat, akik nem tetszettek, vagy akikkel nem sikerült jól együttműködni. Ez segít majd abban, hogy a köszönőviszony ne szakadjon meg. E beszélgetés után, elméletileg, a főnöknek kellene közölnie azt, hogy a csapatban változás lesz.
A felmondási idő alatt „normális viselkedés”
Nagy valószínűsége van annak, hogy a főnököddel közös egyezségre juttok, és hogy a szándék közlése utána csupán néhány nappal már el is hagyod a munkahelyed. Ugyanúgy, kötelezhetnek arra is, hogy egy 20-30 napos periódust ledolgozz, attól függően, hogy a törvény mit ír elő. Az a fontos, hogy nem hagyj rossz benyomást, és feladataidat ne kezeld megvetéssel vagy érdektelenséggel. Tudjuk, hogy kevesebb gőzerővel fogsz dolgozni, de ez nem ok arra, hogy az „üzletet” ne úriemberként üsd nyélbe.
Ne vedd személyes harcnak
Bármilyen nehéz is egy új állásra váltani, az a fontos, hogy ezt a tapasztalatot ne személyes csataként éld meg. Légy diplomatikus! Elemezd azt a helyzetet, amelyben vagy, és hozd meg a lehető legjobb döntéseket. Ha úgy érzed, hogy az igazgatód vagy a főnököd nyíltan fogadni tudja a kritikákat, mondd meg őszintén, hogy a vezetés terén csalódtál benne. Ne pletykálj a kollégáidról, és ne támadd őket akkor, ha nincsenek jelen. Magyarázd el a Velük való együttműködés hiányának okait, mi az, ami konkrétan rosszul működött, anélkül, hogy személyeket támadnál.
Légy okos!
Elvégre, minden helyzet a maga módján egyedi, és nincs olyan világos vezérfonal, amely a „Munkahelyed otthagyásának legjobb módja” címet viseli, úgyhogy légy okos, és tetteid alkalmazkodjanak ahhoz a környezethez, amelyben vagy. Néhány erkölcsi és emberi alapelvet fontos betartani, azonkívül hallgasd meg a kérdésben már tapasztalt emberek véleményét!
Sok sikert!
*Néhány gondolatot a Business Insider oldalról vettünk át.