A 3 leggyakoribb hatásos kezdés
Ősi népi megfigyelés, hogy az előadások kezdésének hatásossága erős korrelációt mutat az egész prezentáció színvonalával. Átfogalmazva, amikor egyedi a kezdés, akkor az előadás is az lesz, legalább is abban az 5%-ban, amikor van
Ősi népi megfigyelés, hogy az előadások kezdésének hatásossága erős korrelációt mutat az egész prezentáció színvonalával. Átfogalmazva, amikor egyedi a kezdés, akkor az előadás is az lesz, legalább is abban az 5%-ban, amikor van hatásos kezdés.
A maradék 95%-ban “bűnösen gyenge” alacsony szintű indításokat látok erősen süllyedő folytatással.
Ebből következik, hogy csináljunk jó kezdést és akkor talán az előadás is jó lesz :-). Nézzük meg hát a leggyakoribb kezdéseket, mely nemzetközi felméréseken alapulnak.
Előtte egy fontos gondolat! A hatásos kezdést mindig a legvégén készítjük, amikor már megvan az üzenet, a szerkezet. Én gyakran tapasztalom, hogy a helyszín, az odaút, a felkészülés vagy egyszerűen az előadás előtti beszélgetés inspirál. Szóval sosem aggódom, ha még nincs egyedi, ütős kezdésem. (persze pár sztenderd azért be van tárazva)
1.Történetmesélés
Egyértelműen az elsőszámú kezdés, mert több jótékony hatása is van. A legfontosabb, hogy nem kell betanulni a szöveget és nem lehet benne hibázni, mert belülről jön és nem mesterséges. Emellett nem szabad elfelednünk, hogy a saját történetek arra késztetnek, hogy gesztusokkkal is kísérjük őket, szemben a száraz adatokkal. Így az előadásunk már az elején élő, emberi lesz, érzelmekkel. Innen már könnyű győzni. Sokszor a prezentáció készítésének körülményei adják a kezdést (“amikor erre készültünk….”), vagy az odaút történése (..idefelé jövet….), de persze a legerősebb, ha az üzenethez találuk történetet. A legjobb, ha a sajátunk, de a viccekből is lehet jókat csinálni időnként.
2. Érdekes adat
Főleg a férfiak imádják az érdekes adatokat, statisztikákat. Vegyük ki például az érdekesebb, de ismeretlenebb adatokat és kérdezzük meg a közönséget. Ezzel azonnal felkeltjük a figyelmet és már csak meg kell tartani a végéig.
3.Kérdés
A kérdéssel nyitás számos előnnyel rendelkezik. Azonnal aktivizálja, bevonja a hallgatóságot, jelzi hogy itt figyelni kell. Sokszor az információgyűjtés eszköze (…ki ért eggyet azzal?…), vagy megelőző információ (….ki látta az XY filmet….).Persze kérdezni tudni kell: lehetőleg zárt kérdést tegyünk fel és számoljunk a váratlan eredménnyel is.
Néha persze izgalmas helyzetek jönnek ki belől. Amikor én áltam a TEDx szinpadon és előttem mindenki (4-en) kérdéssel kezdtek és én is úgy terveztem.......
Összefoglalva (és összegyúrva): A legjobb eszköz, ha egy történetet meséltek, benne érdekes adattal, majd a végén egy jó kérdéssel. 🙂
Dr.Németh Zoltán, prezentációs szakértő, TEDx tréner, coach
Facebookon további értékes tartalmak: DrPrezi