Az a fránya marketing
Sokszor halljuk coachoktól, hogy nem megy nekik a marketing, nem szeretik csinálni, mert nem komfortos érzés eladni magukat. Coachként, emberként nehéz magunkra, tudásunkra, képességünkre áruként tekinteni és kínálni. És mi van, ha n
Sokszor halljuk coachoktól, hogy nem megy nekik a marketing, nem szeretik csinálni, mert nem komfortos érzés eladni magukat. Coachként, emberként nehéz magunkra, tudásunkra, képességünkre áruként tekinteni és kínálni. És mi van, ha nem akarják? – fordul meg leggyakrabban a fejünkben. Mert persze a visszautasítástól mindenki fél, azt senki sem akarja. A coaching egy olyan termék, ami az egész embert, a coachot is magában foglalja. Az olyan mintha az egész lényünket visszautasítanák, amikor nem kell a szolgáltatásunk. És ez nem esik jól – ha finoman akarom kifejezni, amit ilyenkor érzünk. Pedig lehet, hogy csak az a program, az a szolgáltatás ott, akkor, épp nem kell. De az is lehet, hogy nem vagyunk szimpatikusak. Az is megeshet. Coaching pedig szimpátia nélkül nem történhet. Sőt tovább mennék, a bizalom elnyerése nélkül sem lehet coacholni. A coach munka bizalom nélkül nem működik. Olyan coach marketing tevékenység kell, ami a bizalom megteremtését szolgálja. Én azt vallom, hogy a marketing tevékenység legnagyobb része az nem más, mint ismerkedés, kapcsolat létesítése, amikor bemutatom magam és a tudás termékemet. A bemutatkozás, pedig tagadhatatlan, hogy időt, energiát és pénzt igényel. Amikor azt mondják, hogy „ez neki könnyen megy”….. az csak azért van, mert ő időt és pénzt szán rá. Pénzbe és időbe kerül eljárni konferenciákra, rendezvényekre, meetupokra, tagként tagságit fizetve ott lenni a különböző fórumokon, ott ahol a potenciális ügyfelek megfordulnak. Eseményekre eljárni és másokat megismerni az időn és a pénzen túl odafigyelést követel, hogy coach minőségű érdeklődésemmel, és persze marketing szemmel felfedezzem, hogy ő, a másik fél ki, neki mi az, ami fontos. Meg kell hallgatni a másikat azzal a figyelemmel, hogy meghalljam, hogy neki mire van szüksége, és azzal a türelemmel, hogy észrevegyem, hogy hol tudunk kapcsolódni egymáshoz. Kapcsolódás nélkül nem indul el a bizalom kialakulása. Bizalom nélkül nincs megbízás, nincs munka. Tévedünk, amikor azt gondoljuk, hogy a szakmai könyvek olvasásával kezdődik a munkánk. Az csak egy része. Az elengedhetetlen marketing munkát végezzük akkor, amikor networkingre fordítjuk az időnket, hisz ilyenkor keressük a kapcsolódási pontokat. A coach szakmai boldogulásáért éppen olyan fontos rendezvényekre járni, mint szakkönyvet olvasni. A rendezvényeken új emberekkel megismerkedünk, kölcsönösen bemutatkozunk, szakzsargontól mentesen, az ügyfél nyelvén elmondjuk, hogy mi mit tudunk, majd elválunk és ezt a kört egy rendezvényen úgy szerencsés, ha többször is megtesszük. Téves hiedelem azt gondolni, hogy egyszeri ismerkedésből megbízás lesz. Önostorozás elvárni magunktól, hogy egy első találkozás után szakmai felkéréssel távozzunk. Nem, ehhez idő kell, pont annyi, amennyit a bizalom kialakulása igényel. Mert a bizalom malmai lassan őrölnek. Majd akkor – remélhetőleg minél előbb - jön a következő rendezvény, szakmai esemény, ahol megint összefutunk – persze ez további idő és pénz befektetést követel – de akkor már ismerősként tudom üdvözölni a potenciális megbízómat, az embert, akit már ismerek. Ez alkalommal talán még részletesebben be tudom mutatni az éppen legaktuálisabb tudás termékemet, vagy éppen magamról tovább tudok mesélni….., de épp úgy hallgatni is tudom figyelemmel, hogy a másikkal mi történt az eltelt idő alatt. Az idő múlik és tapasztalatból mondom, hogy nem ritka, hogy 2 év is eltelik mielőtt megbízás alakulhat ki egy szakmai kapcsolatból – és addig többször kell még találkoznunk. Mert coaching megbízás akkor születik, ha a megbízó megbízik bennünk. És, ahogy már írtam: a bizalom malmai lassan őrölnek. Tudom és átérzem, hogy ezt nehéz kivárni… de nincs mit tenni, mert az emberi kapcsolatok – és a coach marketing abból áll – lassan épülnek. Nem lehet sürgetni őket.
Ahogy én a marketinget a coaching szakmára értelmezem: az nem más, mint a bizalom kiépítése potenciális ügyfeleinkkel. Ez hosszú távú befektetés, így kell erre felkészülni. Ezért jobb minél előbb kezdeni tudatosan felépíteni. Ami a jó hírem: A coachoknak a szakmája és ebből kifolyólag az erőssége az emberek támogatása, ez pedig az emberi kapcsolatok megteremtésével kezdődik. (Erre megfelelő alkalom egy rendezvény például.) A marketing az emberi és szakmai kapcsolódási pontok felfedezésével kezdődik. Coachként a kapcsolódások kialakítása a mi erősségünk, ez a coach munkánk alapja. Akkor mitől félünk? Menni fog! Nincs több indok, hogy a coach marketinget lerázzuk magunkról és otthon a szakkönyvekbe bújva a coach tudásunk építsük, míg a marketing tevékenységet elutasítjuk, és végig azt hajtogatjuk, hogy a marketing tőlünk idegen tevékenység. Menni kell és időt szánni ügyfél kapcsolatok kialakítására és, ha nem tetszik a szó, ne nevezzük marketingnek, csak csináljuk!
Von Bartheldné Ábri Judit PCC executive coach és kommunikációs tanácsadó CHN Program Igazgató www.coachinghataroknelkul.hu +36 70 772 2419
A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 szeptembere óta zajló rendezvénysorozat, amelynek célja, Magyarországra hozni a nemzetközi coaching szakma és a vezetőfejlesztés elismert – nemzetközi viszonylatban is a legkimagaslóbb tudású – szakértőit.
A programok szervezőjeként és ICF MCC akkreditált coachként fontos számomra a folyamatos tanulás. Nemzetközi tudás hazai terepen megengedhető áron. Erre vállalkoztam. Ez a CHN. Ábri Judit