A stratégiai tervezés és az év végi hajrá
A stratégiai tervezés sok kisebb cég vezetője számára fellengzősen hangzó fogalom. Ugyanakkor szinte mindannyian szeretnének egy jól összehangolt csapatot és egy hatékony céget, amikkel nyugodtan tudnának nekilódulni az év végi
A stratégiai tervezés sok kisebb cég vezetője számára fellengzősen hangzó fogalom. Ugyanakkor szinte mindannyian szeretnének egy jól összehangolt csapatot és egy hatékony céget, amikkel nyugodtan tudnának nekilódulni az év végi hajrának. Sajnos, azt kell mondanom, hogy kevés olyan eredményes és használható eszköz van a csapatunk javítására és a hatékonyság növelésére, mint a helyesen alkalmazott stratégiai tervezés.
Hogy a stratégiai tervezés, mint fogalom elveszítse az idegenségét, és nagyvállalati, bürokratikus felhangját, nézzük meg, hogy hogyan lehetne alkalmazni a stratégiai tervezés eszköztárát egy kis-, vagy középvállalatban, illetve olyan rövid, és kézzelfogható időtávra, mint mondjuk a 2 hónapos év végi hajrá.
A stratégiai tervezés szerepe
A stratégiai tervezés lényege, hogy összehangoljuk a cégünk erőforrásait, képességeit, kapacitásait, a külső környezet, a piac és az iparágunk lehetőségeivel, valamint próbálunk védekezési módokat kialakítani az esetleges fenyegető veszélyekkel szemben. Ez nem olyan tevékenység, amit esetleg csinálhatunk. Nézzük meg újra!
Ez magának a cégvezetésnek a lényege. Ha vezetőként nem végezzük rendszeresen a stratégiai tervezés lépéseit, akkor jéghegynek fogjuk kormányozni a cégünket… És az igazság persze az, hogy valójában mindannyian elvégezzük ezt valamilyen mértékben és valamilyen minőségben. A különbség abban van, hogy mennyire vagyunk tudatában annak, amikor ezt csináljuk, hogy most éppen stratégiai tervezéssel foglalatoskodunk. Valamint abban, hogy mennyire ismerjük a stratégiai tervezés technológiáját, és eszközrendszerét.
A kommunikációs szakemberek esküsznek arra, hogy a kommunikáció, az maga az élet, és valaki annyira élő, mint amennyire képes kommunikálni. Egyetértek ezzel. De hagy folytassam azzal, hogy a stratégiai tervezés maga a cégvezetés lényege, és csak annyira vezetjük a cégünk, amennyire tervezetten irányítjuk a környezetében, figyelembe véve az erőforrásait és lehetőségeit. Tehát amennyire sikeresen alkalmazzuk a stratégiai tervezés eszköztárát.
Stratégiai tervezés okosan és egyszerűen
Ha legyőztük magunkban az előítéletet, és megértettük a stratégiai tervezés fontosságát, akkor itt az idő, hogy vessünk egy pillantást a stratégiai tervezés eszközrendszerére. Először is a fenti definícióból szándékosan kihagytam a hosszú időtáv említését. Ugyanis a stratégia egy relatív fogalom. Tévedés, hogy csak 5-10 éves távlatokban lehet és kell vele foglakozni. Egy 2 napos rendezvény szempontjából, már a havi tervünk is tekinthető stratégiának. Tehát a stratégiai tervezés nem más, mint egy hosszabb időkeretben összehangolni rövidebb távú, taktikai akciókat. Pont úgy, mint az év végi hajrá keretében kialakítani az egyes hetek akcióit, és egyéb végrehajtandó termelési vagy kommunikációs teendőit. Ez nem bonyolultabb ennél.
A hangsúly az összehangoláson van. Ez a stratégiai tervezés igazi értelme! Minden elemét ezért csináljuk. Például azért kell kidolgoznunk egy elfogadható és mindenki által könnyen megérthető célt, mert ehhez fog igazodni az összes tevékenység. Ettől remélhetjük, hogy az majd motiválja a munkatársainkat a munkájuk elvégzésére, illetve a nagyobb teljesítmény nyújtására a hajrá időszakában. Illetve, ha nyilvánosan is elmondjuk, akkor ennek kell egyetértést és elfogadottságot előidézni a vásárlóinkban és más piaci szereplőkben is.
Valamint a tényleges átfogó terveinket, amelyek az üzleti céljaink egyes területein mutatják a tevékenységek és az erőfeszítések általános irányát, tökéletes összhangba kell tudnunk hozni a kimondott célokkal. Különben a munkatársaink összezavarodnak, és elvesztik a fókuszukat már a második hétre. Továbbá a taktikai szintekre lenyúló akcióterveinknek is hibátlanul kell illeszkedniük az átfogó tervekhez és a célokhoz, mert ennek hiányában a legnemesebb célok, és a legjobb tervek sem fognak átültetődni a gyakorlati tevékenységek világába, és sohasem fognak megvalósulni, vagy csak egy gyengébb, módosított változatban.
Szóval ilyen egyszerűen szemlélve a stratégiai tervezés témáját, tervezzük meg mielőbb a jó év végi hajránkat, hogy 2016-ban is elérhessük azokat a céljainkat, amelyeket év elején kitűztünk. Mert ugye tűztünk ki célokat év elején?!
Tudjon meg többet a stratégiai tervezésről és további létfontosságú fejlesztési eszközökről, hogy még eredményesebb legyen a vállalkozása!
Kattintson ide a részletekért!