A motiváció fenntartása a csapatunkban
Minden vezető álma egy magasan motivált csapat. Hogy hogyan is nézne ki ez a csapat, arról már megoszlanak a nézeteik. Egyes vezetők szeretnék, ha utasításaikat leső és azokat haladéktalanul végrehajtó beosztottak vennék őke
Minden vezető álma egy magasan motivált csapat. Hogy hogyan is nézne ki ez a csapat, arról már megoszlanak a nézeteik. Egyes vezetők szeretnék, ha utasításaikat leső és azokat haladéktalanul végrehajtó beosztottak vennék őket körül. Mások inkább a saját munkakörüket alaposan ismerő, képzett és önállóan dolgozó kollégákban hisznek. Valakinek a jó hangulat és a munkahelyi légkör számít, másoknak a fegyelmezett és precíz munkavégzés.
Akármilyen is az elképzelésük az ideális csapattagról, az szinte minden vezetőben közös törekvés, hogy a megfelelő csapatot, a megfelelő emberekből építse fel. És ezért kerül mostanában egyre nagyobb hangsúly a „megfelelő emberek” megtalálására a munkaerő toborzása során.
A „megfelelő emberek kutatása” azonban egyfajta vezetői csapda. Megtalálásukhoz ugyanis nagyon pontosan meg kell határoznunk az elvárásainkat, nem csak a szakmai kvalifikációkat illetően, hanem a személyiség és a hozzáállás szempontjaiból is. Ezzel pedig drasztikusan leszűkítjük az elfogadható jelentkezők számát, és máris előállítottuk a magunk számára a manapság egyre erősödő munkaerőhiány helyzetét.
A vezető, mint belső értékesítő
Egy vezetőnek kiváló értékesítőnek is kell lennie. És nem elsősorban azért, mert neki kellene eladnia a cége termékeit, bár egy kisebb vállalkozásban gyakran ez a helyzet. De még az egyébként kiváló értékesítő vezetők is legtöbbször elfelejtik, hogy munkatársaik körében is bőven volna mit eladniuk. Miután kemény küzdelemben meggyőztek néhány ügyfelet a cégük termékeinek megvásárlásáról, visszatérve az irodába, azonnal leteszik az „értékesítői sapkájukat”.
Nagyon kevés vezető gondolja úgy, hogy a cégén belül legalább annyira intenzíven kellene értékesítenie, mint kívül. Pedig pontosan ez a helyzet. A vezetés lényegében értékesítés. Csak nem termékeket vagy szolgáltatásokat kell eladnunk a munkatársainknak, hanem célokat, feladatokat, elvárásokat, motivációt, teljesítményt, hatékonyságot, technikai paramétereket, szabályzatokat, esetleg tanulást, többletmunkát, minőségi elvárásokat.
A motiváció rombolásának veszélye
Egy vezetőnek alapvetően a munkatársai munkára való hajlandóságával kell gazdálkodnia. Ez az egyetlen erőforrás, amivel a személyzeti területen ténylegesen rendelkezik. Ezt gondoznia kell, és a lehetőségek szerint fejlesztenie, de mindenképpen nagyon kell vigyáznia rá. Ha olyasmit tesz, ami rombolja ezt a hajlandóságot, az képes maradandóan lecsökkenteni azt, vagy akár az egyes munkatársakban, a cégre nézve, örökre eltüntetni.
Ezért minden vezetőnek nagyon óvatosnak kell lennie azokkal a vezetői módszerekkel és stílusokkal, amik nem az értékesítés elveit követik. A tekintélyelvűség, vagy az erőn alapuló vezetési stílusok szinte bizonyosan rombolni fogják a csapatunk motivációját. De még a pénzzel vagy egyéb előnyökkel történő vezetés sem eredményes a motiváció fenntartása tekintetében.
Az értékesítő-vezető és a motiváció fenntartása
Tehát vezetőként fel kell ismernünk, hogy csapatunkban a motiváció fenntartása elsődlegesen a mi felelősségünk. És ennek módja csak részlegesen lehet az, hogy a „megfelelően motivált emberek” után kutatunk. Sokkal hatékonyabb vezetői módszer felvenni mindazokat, akik megfelelnek a tényleg szükséges – általában szakmai – kritériumoknak, és felvállalni a motiválásuk vezetői feladatát.
Amennyiben ezt az utat választjuk, akkor minden munkatárs motivációs szintjét egyénileg kell megállapítanunk, majd az adott motivációs szintről indulva, el kell adnunk neki azokat a dolgokat, amelyek a motivációjának a további fejlődését eredményezik. Közösen kell célokat kitűznünk, elvárási szinteket meghatároznunk, és meg kell értetnünk velük a szabályzatok és technológiai előírások követésének fontosságát.
Ebben viszont tekintély, erő, vagy pénz helyett olyan módszereket kellene vezetőként alkalmaznunk, mint a munkatárs figyelmének megnyerése, jó személyes kommunikáció kialakítása, a munkatárs érzelmi hangoltságának tekintetbe vétele, a személyes céljainak összehangolása a munkakörével, a tevékenysége céljának megértetése. Színtiszta értékesítés. És persze gyakran el kell érnünk, hogy minden nehézség ellenére nap, mint nap végezze a munkáját és elérje a kitűzött teljesítményszinteket. Ami pedig olyan, mint a lezárás.
Tudjon meg többet élőben a motivációról és további létfontosságú fejlesztési eszközökről, hogy még eredményesebb legyen a vállalkozása! Részletekért kattintson ide!