Újfajta tanulás - Action Learning Team Coaching
A legutóbbi Morning Coaching előadója, Ladics Viktória állítja, férje mellett az action learning a másik szerelme. Az említett módszer élővé is vált ezen a reggelen, én pedig maximálisan értem, miért ejtette rabul Vikit a team coach
A legutóbbi Morning Coaching előadója, Ladics Viktória állítja, férje mellett az action learning a másik szerelme. Az említett módszer élővé is vált ezen a reggelen, én pedig maximálisan értem, miért ejtette rabul Vikit a team coaching e különleges fajtája.
Előadónk először arról mesélt, hogyan találkozott a módszerrel. Két kislánya születése után – azóta tovább bővült a család még egy kislánnyal – úgy érezte, nehéz lenne visszatérnie a HR-vezetői pozíciójába. „Kerestem a helyemet, kutattam, mit kezdjek magammal anyukaként. Aztán a coachtanárom, Horváth Tünde hívta fel a figyelmemet erre a módszertanra, ami Amerikából érkezett hozzánk.”
Információáramlás – jó helyen, jó időben
Ezután mesélt a módszer kitalálójáról, Reg Revansról, akinek édesapja a Titanic elsüllyedésének körülményeit kutatta, azon belül is azt, hogy lehet az, hogy bár egy csomó hozzáértő ember volt a hajón, mégsem tudták azt megmenteni. „Így van ez a szervezetekben is – fűzi hozzá az előadó -, a jó működéshez a megfelelő időben, a megfelelő helyre kell eljusson az információ.”
Viki úgy véli, ma már nyitott erre a piac, különlegessége pedig abban rejlik, hogy csoportban lehet egyéni témákon dolgozni.
Az alkalmazható tudás megszerzése
Előadónk szerint négy éve történt meg az igazi áttörés, amikor a cégek felismerték, hogy az action learning képes szervezeti szintű változást hozniájöttek, hogy a módszertan nagyon széles körben képes hatni a szervezetre.
A csoportban 6-8 fő az ideális - a létszám nem véletlen, egy ember maximum 7 másikat tud befogadni. A team coach nem részese a dialógus tartalmi részének. Ő azért felel, hogy a csoport tanulása maximális legyen. Teszi ezt azokkal a beavatkozásokkal, amire a csoportdinamika és a sok szintű figyelme alapján inspirációt érez. Az ülések 60 percesek, a szerepek pedig rotálódnak, vagyis a résztvevők felváltva kerülnek a témagazda szerepébe, a többiek pedig a legjobb tudásuk szerint támogatják abban, hogy elmozdulás történjen benne a hozott témájával kapcsolatban. „Az az ideális, ha kevés a megelőző tudásuk, vagyis nem alá-fölé rendelt munkaviszonyban dolgozó kollégák vannak a csoportban.”
A témagazda tehát – nevéhez hűen – hozzá a témáját, elmondja, milyen segítségre van szüksége, figyeli a gondolatait, érzéseit, érzeteit, a tanulócsoport végén pedig elmondja, hogy mit fog tenni, milyen akcióra serkentette a „közös tanulás”.
Ami átvisz a nagy vízen…
„Fontos, hogy a csoporttagok nem direkt tanácsokat osztogatnak, a témagazdán és a team coach-on kívül a többi résztvevő úgy nevezett 'coach' szerepbe kerül. Ők tehát coach minőségben vannak jelen, ezért legtöbbet a jelenlétével, figyelmével, kérdéseivel és megéléseivel segíthet a témagazdának. Az a fontos, hogy a témagazda kapjon valamit, ami – idézem Vikit - átviszi őt a nagy vízen. A team coachnál van a képzeletbeli távirányító, mellyel bármikor beavatkozhat, azaz leállíthatja a folyamatot, a dialógust, hogy inspiráló beavatkozást tegyen. Ő felel a kerettartásért, a kitűzött feladatokért, a csoportdinamikáért, a biztonságért” – sorolja a szakember.
Ezután kezdetét veszi a „demó”, egy kezdő coach kollégánk hozza az esetét bátran. Még nagyon az elején elhangzik a jól ismert kérdés is: „Mikor leszel elégedett, ha itt mi történik a végére?” A team coach szerepébe Viktória bújik, a csoport pedig könnyen összeáll a sorainkból. Előadónk a témagazda problémafelvetése után post-itokat oszt, és arra kéri a coachokat, írják fel, szerintük mi hozza létre a problémát, később a táblára kerülnek a cetlik, a csoport számára jól látható helyre.
Úgy tűnik, az érzésalapú visszajelzések szépen a hátukra kapják az esethozót, aztán még jön egy kis pozitív pletyka, amikor ő kiül a körből, a többiek pedig a „háta mögött” megvitatják, hogyan is látják a helyzetet. Végül pedig mindenki ad neki egy gondolatot ajándékba, és a coachok is megfogalmazzák, ők maguk mit visznek el.
Nos, ha eddig esetleg nem sikerült volna láttatnom, mennyire izgalmas, sokrétű és tanulásra serkentő az action learning, jöjjön a végére a hivatalos definíció: esetfeldolgozó, a napi problémákra ható módszertan.
És mivel szupervizorként én magam vakon hiszek az esethozások kimozdító és felemelő erejében, csak azt tudom javasolni: ismerkedjenek meg az action learninggel, tanuljanak és bátorítsanak általa.
Bakos Zsuzsi