10 dolog, amiről soha ne beszélj főnöködnek
Te mikor beszélgettél utoljára a főnököddel? És miről? A feladatokról, a határidőkről, a karrieredről, anyagi helyzetedről? Vagy talán arról, milyen csinos valamelyik kolléganőd? Legyél óvatos… Ne feledd, a főnököd –akármi
Te mikor beszélgettél utoljára a főnököddel? És miről? A feladatokról, a határidőkről, a karrieredről, anyagi helyzetedről? Vagy talán arról, milyen csinos valamelyik kolléganőd? Legyél óvatos… Ne feledd, a főnököd –akármilyen jóban is vagytok- nem a barátod. Legyen bármennyire egyszerű, „lapos” is a szervezeti struktúra, informális a vezetési stílus, mégis így, vagy úgy, függő viszonyban vagytok.
A munkahely nemcsak a munkavégzés színtere, hanem az emberi érintkezések, kapcsolatok kiemelkedően fontos terepe. Viszonyunk minősége a munkatársakkal, vezetőkkel jelentősen befolyásolja közérzetünket, hangulatunkat. Amellett, hogy a vállalkozások célja többnyire valamilyen pénzben mérhető eredmény produkálása, egy-egy cégnél munkatársak és (még) nem robotok dolgoznak együtt.
A közös tevékenység során, így óhatatlanul alakulnak ki a kollégák, vezetők között vonzások, taszítások, (időnként a kettő együtt…) és szövődik csendben, vagy hangosabban a szociális háló. Mindenki alátámaszthatja, aki valaha is dolgozott, hogy a munkatársainkról sokkal többet tudunk, mint amennyi infóra a közös munkához szükségünk lenne. A tapasztalat és a kutatások szerint, általában kevésbé kedveljük azokat a kollégáinkat, akik nem osztanak meg velünk sokszor lényegtelen (de a kapcsolatépítés szempontjából igen fontos) személyes információkat. Ezek közé sorolhatóak a főzés rejtelmeitől kezdve, a gyerek iskolai előrehaladásán és a családi-, párkapcsolati gondokon át, egészen a kedvenc focicsapat hétvégi szerepléséig, számtalan, a munkavégzéssel össze nem függő információ.
Ezekkel a közlésekkel általában nincs is különösebb gond, ha jól megválasztjuk, hogy mikor, kivel oszthatunk meg bizalmas, vagy kevésbé bizalmas dolgokat.
A személyes tartalmú informális beszélgetések akkor kezdenek igazán veszélyessé válni, ha a beszélgetőpartnerünk a főnök.
A napokban jelent meg a Forbes magazin internetes kiadásában egy összeállítás, azokról a tabutémákról, amelyekről soha nem célszerű beszélni a főnökünknek. Mivel mind a főnöki, mind a beosztotti szerepköröket is kipróbáltam már, így személyesen és ügyfeleim példáin keresztül is igazolhatom a jó tanácsok hitelességét.
Forrás: Shutterstock
Tehát, ne beszélj a főnököddel a következő témákról:
- A pénzügyi helyzeted részleteiről
- A jelenlegi pozíciódon túlmutató karriertervedről - kivéve, ha az a jelenlegi beosztásodhoz kapcsolódik és számíthatsz a főnököd támogatására
- Ne adj tovább pletykákat és negatív infókat, amelyek kapcsolódnak a főnök személyéhez
- Ne beszélj azokról a jövőbeli elképzelésedről, amelyek a főnöködben félelmet válthatnak ki, hogy esetleg a pozíciójára törsz
- Ne ossz meg részleteket a magánéleted kríziseire vonatkozóan, hacsak ez nem érinti közvetlenül a munkádat
- Ne kritizáld kollégáidat a főnöködnek
- Ne mondd el, hogy olyan rosszul érzed magad a munkahelyen, hogy el is mennél – hacsak nem vagy kész az azonnali távozásra
- Ne beszélj a főnöködnek a kollégádhoz fűződő szerelmi vonzalmaidról, és különösen kerüld ezt a témát, ha az imádat tárgya éppen ő
- Ne beszélj arról főnöködnek, amit kollégáid bizalmasan mondtak el neked, hacsaknem igen komoly dologról van szó, amelyik vezetői beavatkozást ígényel
- Végül, ne mondj el olyan dolgokat magadról főnöködnek, amelyet később felhasználhat ellened
Tudom, nem könnyű minden helyzetben ezeket a tiltásokat betartani. (Bevallom, egyiket-másikat én is már több ízben megszegtem…) Az eredményes karrierépítéshez és kapcsolatok kialakításához azonban, ajánlatos megszívlelni a megismert tanácsokat. Persze, sokszor nehéz döntést hozni, mikor melyik magatartás lenne a legmegfelelőbb, beszéljünk-e, vagy sem az adott témáról főnökünkkel. Ezekben az esetekben célszerű a döntéssel várni és aludni egyet a dolgokra. Hasznos lehet olyan személyt (barát, coach, tanácsadó) keresni és kikérni a véleményét, akivel bátran megbeszélhetjük a kritikus kérdéseket.
És mit tanácsolok a vezetőknek, ha egy munkatárssal olyan beszélgetésbe bonyolódnak, amelyik kapcsolódik valamelyik felsorolt tabutémához? Itt már árnyaltabb a válasz… De erről, majd egy másik blogbejegyzésben.
Csuport László, coach, stressz-kezelési facilitátor
www.inspiralocoaching.com