Vezetőnek nem születünk, hanem azzá válunk! – Hetty Einzig módszere
A CHN előadók kedvenc coaching eszközei
Az érzelmeknek igenis köze van a hatékonysághoz és az üzleti sikerhez! Ezzel a felütéssel indított Hetty Einzig, executive coach, tréner és facilitátor, a Coaching Határok Nélkül című progr
A CHN előadók kedvenc coaching eszközei Az érzelmeknek igenis köze van a hatékonysághoz és az üzleti sikerhez! Ezzel a felütéssel indított Hetty Einzig, executive coach, tréner és facilitátor, a Coaching Határok Nélkül című programsorozat workshopján. A szakember az érzelmek fontosságáról tart előadásokat szerte a világon, és arra ösztönzi a vezetőket, hogy ne féljenek megismerni saját és mások érzéseit, mert ezáltal új dimenziókat nyithatnak meg a hatékonyságban és a teljesítmény növelésében. Hetty Einziget szakmai berkekben csak az EQ nagyasszonya névvel emlegetik. A szakember az érzelmi intelligencia fontosságának a felhívására tette fel az életét. Budapesti előadását is azzal kezdte, hogy saját EQ definícióját ismertette a közönséggel. „Véleményem szerint az érzelmi intelligencia arról szól, hogy mennyire vagyunk képesek a saját érzéseinkkel megküzdeni, mennyire tudjuk azokat kezelni és megérteni. A mindennapi stressz kezelése is ennek a része, és a fő kérdés az, hogy fel tudjuk-e ismerni azokat a tényezőket, amelyek stresszt váltanak ki belőlünk, és frusztrálnak minket.”
Irányítás az érzelmek erejével A közép- és felsővezetők érzelmi intelligenciája kihatással van a cég hatékonyságára. Ezért lenne fontos minden új projekt kezdetén kideríteni a menedzsereknek azt, hogy a csapatban kit, milyen módon lehet motiválni. Ennek része az is, hogy feltérképezzük a csoportba tartozók érzelmi irányait is. Kevés vezető teszi föl azt a kérdést a frissen kiválasztott munkavállalójának, vajon mi az a mód, ahogyan ő a legjobban működik. Szoros kontrollt, vagy szabadságot szeretne, szabályozott környezetet, vagy inkább teret a működésre? Sokan azt gondolják, hogy úgyis a dolgozó jön a munkáltató cégébe, akkor neki kell a már meglévő játékszabályokhoz alkalmazkodni, de ez a - Hetty Einzig szavaival élve - "működj úgy, ahogy nekem jó" nem szokott eredményességet hozni. A cégek hatékonyságot serkentő légkörhöz tartozik még a bizalom, a kölcsönös tisztelet, és a nyíltság. Egy jól működő munkahelyen nem arra van szükség, hogy mindig mindenki az érzelmeiről beszéljen, de a vezetőnek egy olyan környezetet kell kialakítania, amely harmonikus légkört teremt, és amelyben lehetőséget kaphatnak a munkavállalók arra, hogy megnyíljanak, és még az érzelmeikről is beszélhessenek.
Mi látszik a jéghegyből? Persze rengeteg olyan cég van, ahol kemény, autokrata vezetés van, és a munkavállalók szenvednek a benti szigorú és fojtó légkörtől. Bár ezeken a helyeken kelne el leginkább a szakmai támogatás, Hetty Einzig tapasztalata az, hogy a diktatórikus vezetők nem keresnek coachot. „Az ilyen emberek ragaszkodnak a hatalmukhoz, és a pozíciójukhoz. Sok esetben félelmüket palástolják a nyers viselkedésükkel. Agresszív, diktatórikus magatartásuk nem tűr sem ellentmondást, sem kívülről jövő segítséget. Ezért én ilyen esetekben 360 fokos felmérést szoktam javasolni, amelyben a cég minden dolgozójának részt kell vennie. Az eredmény pedig sok mindenre rávilágít, van egy csomó adat, amin el lehet indulni. Igyekszem mindig elmondani a diktatórikus vezetővel ’megáldott’ dolgozóknak, hogy a főnökük viselkedését nem szabad személyes sértésnek tekinteniük. Mindig valami más van a háttérben. Ahogy a jéghegyre is az jellemző, hogy csak a nyolcada látszik a felszín felett, és lent a víz alatt van a nagyobb, hétnyolcad rész, ami a valódi bajt takarja. Tudom, hogy nehéz megérteni egy autokrata főnököt, de én a munkahelyeken sokszor tanítok gyors stresszkezelési módokat, és könnyen elsajátítható légzéstechnikákat, amelyekkel pillanatok alatt vissza lehet állítani a belső harmóniát.”
Így leszünk jó vezetők! Sokan kérdezik a szakembertől, hogyan válhat valaki jó vezetővé, és mik a fő kritériumai egy jó főnöknek? Hetty Einzig válasza mindig ugyanaz: Nem születünk vezetőnek, de odafigyeléssel, és akarással azzá válhatunk. Véleménye szerint azokból lesznek a legjobb vezetők, akik képesek a változásra, sőt életük során több változást is megtapasztaltak. Fontos, hogy a jó vezető rugalmas legyen, jól tudja kezelni a stresszt, könnyen építsen kapcsolatot, jól ismerje önmagát, az erősségeit és a gyengeségeit is, valamint tudjon és merjen segítséget és támogatást kérni másoktól. Nem mellesleg a kreativitás és a magas EQ sem elhanyagolható szempont.
Keretezd újra! És hogy mi a legjobb módszer arra, hogy a coaching során az ügyfelünket segítsük? Hetty Einzig sokat töpreng a válaszon, majd azt válaszolja: „A coaching nem a technikákról szól. Nem az eszköztárától lesz valaki jó coach, hanem attól, hogy hogyan tudja az eszközöket használni, és mit tud kihozni az emberekből. Az átkeretezés nekem jól bevált módszer. Ennek az a lényege, hogy valamilyen helyzetet megnézünk többféle nézőpontból is. Akár úgy, mintha helikopterből, magasból nézne le önmagára a kliensünk, vagy elképzelné, hogyan látja a helyzetet majd öt év múlva. Meg szoktam kérni az ügyfelemet, mesélje el, hogyan írná le a helyzetet a gyerekeinek? Hogyan oldaná meg a helyzetet valaki más, akit bölcsebbnek tart? Egy másik nézőpontból egészen másként látjuk a jelenségeket. Új felismerések születnek, ahogy más-más szemszögből tekintünk rá a témára. Ezzel az eszközzel megváltoztathatjuk a megmerevedett kliséket, új irányt adhatunk a folyamatoknak. Egy adott coaching ülésen, amikor ezt a módszert alkalmazom, egyszerre több különböző szemszöget is megvizsgálunk egymás után, hog megérjen az a felismerés, hogy nincs egy igazság. A dolgokat lehet így is, úgy is nézni. Nemcsak más megoldások születhetnek ily módon, hanem a dolgok tragikus élét is lehet csökkenteni. Volt már, hogy egy ilyen gyakorlat után széles mosollyal zártuk az elején annyira komolynak és szomorúnak kinéző coaching ülést.”
Viniczai Andrea coach, újságíró avandi.hu
CHN workshopok mind a coach tudás, mind az általuk adott élményanyag szempontjából rendkívül sokat segítenek abban, hogy igazi coach-csá válhassunk. Az egynapos előadások során a nemzetközi coach szakma legkiválóbbjai engednek bepillantást a szaktudásuk titkaiba, és osztják meg velünk kedvenc coaching eszközeiket. A sorozatunk a „Coaching Határok Nélkül – 15 mestercoach 15 kedvenc eszköze” könyv fejezeteit dolgozza fel bemutatva olyan coaching eszközöket, amiket a coach szakma nemzetközi szaktekintélyei használnak, és saját tapasztalatból ajánlják őket. Szerzők: Ábri Judit és Peredi Ágnes