Gamifikáció: Bevált gyakorlatok az értékelés játékosításában – 1. rész
A gamifikáció jelenleg a legtrendibb témák közé tartozik a HR világban, melyet vonzó elképzelésnek tartanak a munkáltatók, mert egy lehetséges új megközelítést nyújt a jelöltek kiválasztásában. A cut-e részt vett a SIOP 2016 Ko
A gamifikáció jelenleg a legtrendibb témák közé tartozik a HR világban, melyet vonzó elképzelésnek tartanak a munkáltatók, mert egy lehetséges új megközelítést nyújt a jelöltek kiválasztásában. A cut-e részt vett a SIOP 2016 Konferencián, ahol a gamifikáció jelöltekre és munkáltatókra való hatása volt a téma. Három részes bejegyzésünkből többet is megtudhatnak a gamifikációról, egyenesen a cut-e társalapítójától, a Dr. Achim Preuss-szal folytatott beszélgetésünkből.
Dr. Achim Preuss a cut-e-tól úgy véli, meg kell különböztetnünk egymástól a pszichometriai célokra használt játékokat és a gamifikált pszichometriai értékelést.
„Összegyűjthetünk különböző típusú adatokat játékokat játszó emberek megfigyeléséből, mint a Tetris, Candy Crush vagy a Halo”, mondja Dr. Preuss. „Az emberek különböző módon játszanak játékokat, melyből lehetséges következtetéseket levonni a valószínű viselkedési megnyilvánulásaikról a munkahelyen, ez azonban nem megbízható. Ezeket a feltételezéseket le is kellene ellenőrizni, hogy megjelennek-e a személyek valós viselkedésében, és csak ezután lehetne biztosan pszichometriai jelentést társítani az adatokhoz. Más szavakkal, elemezni, hogy valaki hogyan játszik egy játékot nagyon különbözik attól, hogy felmérjük, hogyan fog a munkahelyén viselkedni az illető. Egy háborús játék, melyben valaki egy drónt irányít, segíthet kiválasztani egy jelöltet, akinek a munkaköri leírásába egy drón irányítása tartozik… de nem fog segíteni kiválasztani olyasvalakit, akinek az ügyfélszolgálatban kell jeleskednie.”
A lényeg abban rejlik, hogy a „játéknak” pontosan tükröznie kell a feladatkört. Azonban a „gamifikált értékelés” mást jelent.
„Mi egy sztenderdizált pszichometriai eszközt használunk, mint például logikai gondolkodás tesztet, melybe beépítjük egy játék vonzó részleteit is”, mondja Dr. Preuss. „Ez segít abban, hogy növeljük a jelöltélményt. De a teszt ettől még egy szilárd pszichometriai eszköz marad. Csak még jobban elfogadhatóvá tesszük a jelöltek számára.”
Egy másik fontos tényező, hogy a játékok csak akkor élvezetesek, ha nem tétre mennek. „Ha egy pozíció a tét, akkor már nem olyan szórakoztató a játék”, mondja Dr. Preuss. „A bulik izgalmasak, de rendezzenek egy bulit a jelölteknek, majd közöljék velük, hogy a viselkedésük meg lesz figyelve – ekkor a szórakozás azonnal kikerül a képből. Ugyanez vonatkozik a játékokra is.”
Mi az Önök tapasztalata a játékok használatában a kiválasztás terén? A bejegyzés következő részében többet is elárulunk a bevált gyakorlatokról a kiválasztási folyamatok játékosításában.
Folytatása következik.
A cut-e Hungary csapata