Együtt a versenyképes oktatásért
Az Amerikai Kereskedelmi Kamara, a Humán Erőforrások Minisztériuma és a HIPA jövő oktatására fókuszáló konferencia moderátora volt Fehér Zsolt, az Assessment Systems International vezérigazgatója November 19-én.
A versenyképes ok
Az Amerikai Kereskedelmi Kamara, a Humán Erőforrások Minisztériuma és a HIPA jövő oktatására fókuszáló konferencia moderátora volt Fehér Zsolt, az Assessment Systems International vezérigazgatója November 19-én.
A versenyképes oktatásra koncentráló esemény több száz résztvevője, nyílt és zárt munkacsoportokban fejtette ki véleményét a szükséges változtatásokról, melyek célja: "Egyensúlyteremtés a lexikális tudás és a versenyképességet meghatározó kompetenciák tanítása között". A vállalati képviselők, tanárok, és az oktatáspolitika képviselői – Balogh Zoltán miniszterrel az élen- nagyban egyetértettek a kompetenciák fejlesztésének szükségességében.
Fehér Zsolt által moderált zárt kerekasztal beszélgetés témai voltak:
1. Téma: A mindennapok szintjén, hogyan lehet megvalósítani ezt a célt a 45 perces tanórák keretében? (Prezentációk számának növelése? Munkacsoport feladatok? Megvitatandó helyzetek? Nyelvi váltás? Milyen alternatív megoldások szolgálhatják ezt a célt még tanórán kívül?)
2. Téma: Hogyan lehet mindezt meghatározni egyéni szinten? (Egyéni célok / karrier utak korai meghatározása / Ennek megfelelő fejlesztési célok kitűzése / Ennek megfelelő egyéni moduláris oktatás/vagy tanári figyelem)
A kerekasztal beszélgetés résztvevői egyaránt kifejezték igényük a gyakorlatorientált idegen nyelv (elsősorban angol és német) valamint az számítástechnikai oktatás kiemelt fontosságára, melyek a párhuzamosan futó beszélgetések témáit képezték.
Szükséges (általános, szinte minden munkakörben releváns) kompetenciák, fontossági sorrendben:
Együttműködés/ Csoportmunka (Társaságkedvelés)
EQ / Empátia / Kompromisszumképesség / Asszertivitás (Önszabályozás/ Személyközi érzékenység)
Szakértelem / Természettudományos ismeretek / Lexikális tudás megtartása
Vállalkozó szellem (Önszabályozás / Ambíció / Kíváncsiság)
Magasabb Önbizalom (Önszabályozás)
Projectekben / folyamtokban való gondolkodás (Szisztematikusság)
Gondolkodási / tanulási készség / nyitottság (Tanuláshoz való viszony / Szisztematikusság)
Javaslatok:
1, Projectfeladatokban való munkavégzés a diákok számára, hogy a fenti kompetenciákat erősítsék
2, A fenti kompetenciák erősítésére legjobb megoldások tudásmegosztása rendszerszinten
3, A kompetenciák már bemeneti szinten (általános / középiskolai osztályok megalkotása) való mérése. (Amely személyiséget mérő eszközökkel lehetséges, előző pontban zárójelben található az un. Big 5 mérőeszközök skálaszintű felsorolása)
4, A sikeresség ne kizárólag a lexikális tudás mérésének mentén (érettségi) történjen meg, hanem a kompetenciák erősödésének mérése tekintetében is
5, Egyéni képzés – egyéni karrierutak (motiváció és kompetenciák felmérésének segítségével) történő kialakítása
Ajánlások:
1, Vállalatok szívesen fogadnak tanárcsoportokat, hogy a tanárok is lássák, pontosan milyen munkák folynak vállalkozásoknál
2, Vállalatok számára magasabb adókedvezmény biztosítása, amennyiben helyi gyakorlatorientált oktatási kezdeményezéseket közvetlenül támogatnak