Felmondást kaptam karácsonyra!
Év vége felé szoktam kapni ilyen tartalmú elkeseredett leveleket. Sajnos főleg multi cégek szokása, hogy pont karácsony előtt közlik a felmondást a dolgozójukkal. Az új évnek új büdzsével, új stratégiával indulnak neki, ebbe néha
Év vége felé szoktam kapni ilyen tartalmú elkeseredett leveleket. Sajnos főleg multi cégek szokása, hogy pont karácsony előtt közlik a felmondást a dolgozójukkal. Az új évnek új büdzsével, új stratégiával indulnak neki, ebbe néha beletartozik az átszervezés, leépítés is. Ezt értem. Amit nem, az a lelketlen, minden empátiát nélkülöző ügyintézési mód.
Sok HR-es olvas itt, így azt gondolom, most időben indítok egy „mozgalmat”: intézd el, hogy a cég előbb közölje a munkavállalóval – például mostanában - mire számíthat 2016. január elsejétől. Miért? Mert a te szakterületed a „human” resources, és minden, ami „human”, emellett szól.
A multik (és általában a nagyobb cégek) felmondási gyakorlata meglehetősen egysíkú, nem azért, mert így tanítják, hanem mert _nekik_ így praktikus, és semmi másról nem szól ez, csak az időzítésről:
- Általában délután 4 körül hívják be a dolgozót, hogy közöljék vele. Miért? Aznap már biztos nem talál ügyvédet, másnapra hátha lehiggad, nem fog indulatból azonnal ügyvédhez, jogorvoslathoz fordulni. Ezt erősítendő, sokszor pénteki napot választanak, akkor egy hétvége előnyt kap a cég.
- Miért karácsony előtt? Mert akkor már „tisztán” mehet az új évbe a cég, nem kell a „régi” ügyekkel foglalkoznia. A karácsony-évvége időszakban pedig szintén nem egyszerű ügyet intézni pl. hatóságoknál, ügyvéddel stb.
Munkavállalói oldalról a szokásos sokkon túl tehát a „remek” időzítéssel is meg kell küzdeni. A fenti indokokról süt, mennyire tisztességtelenek és szükségtelenek akkor, ha korrektül akar eljárni a cég (mégis így cselekszik akkor is, ha egyébként nincs semmi rosszindulat a felmondás mögött, mert így szokták meg, így biztonságos a cégnek).
Egyfelől nem hiszem, hogy létezik emberséges felmondás, a munkavállalót mindenképpen sokk éri, de ha már „human” akkor talán mégis viselkedjen a HR emberségesen.
Pl. el tudja-e képzelni bármelyik döntéshozó, milyen karácsonya lesz ennek a munkavállalónak, ha szenteste előtti napon felmondanak neki? Mivel anyagi helyzete bizonytalanná válik, már az ünnepi vacsorára sem mer olyan bátran vásárolni, ha drágább ajándékot vett, megbánja, és az ajándékozás örömét is elvette tőle a cég. Azonfelül feszülten és szomorúan éli végig az ünnepeket, csak mert a cég remekül akart időzíteni. Ha pedig nem akar a cég semmiféle tisztességtelen akciót a felmondás körül, praktikus előre egyeztetni a munkavállalóval a jövőt. Ennek is vannak előnyei a cég számára is (kedves HR-esek, nyugodtan lehet ezeket érvnek használni a döntéshozók felé):
- Megszervezhető a munkák rendes lezárása – nem lesz fennakadás az üzletmenetben. Ha tisztességesen és törvényesen mondasz fel a dolgozódnak, akkor együttműködő lesz az elválásban is.
- A jogi feltételek egyeztetésére is van idő, így nem marad a jövő évre nyitott kérdés.
- Azok a dolgozók, akikre számít a cég a jövőben is, biztonságban érzi majd magukat, így a munkájukat motiváltabban, jobb hatékonysággal végzik (és pl. nem álláskereséssel töltik az időt, ha tudják, hogy nincs veszélyben az állásuk)
Az a dolgozó, akitől meg akar válni a cég, nyilván nem lesz boldog akkor sem, ha most közlitek vele, mire számíthat, de időt kap, hogy felkészüljön az új helyzetre. Pl. most el tudja kezdeni az álláskeresést, aminek érdemi eredménye, állásinterjúk csak januárban lesznek. Karácsony előtti felmondással több mint egy hetet veszít az álláskeresési időből, ami a 3 hónapos álláskeresési járadékra tekintve nagyon súlyos veszteség – szükségtelenül, mert a cégnek sem lesz ebből haszna.
Tehát: ha már úgy alakult, hogy leépítés, átszervezés lesz, akkor a fentieket jól fontold meg. Neked személy szerint is jobb, ha lelkiismeretesen jársz el, a cégnek is származhat ebből előnye, és a munkavállalódat sem teszed ki fölöslegesen nehézségeknek.