"Az ember nem változtathatja meg az életét anélkül, hogy önmaga ne változna."
"Az ember nem változtathatja meg az életét anélkül, hogy önmaga ne változna."
A fenti idézet kapcsán vegyünk egy példát. Mondjuk, van egy helyzet, ami nem jó. Változást akarunk, de nagyon. Tényleg, őszintén akarjuk. De ha arról va
Mostanában rákaptam az idézetekre - nagy bölcsességek röviden, frappánsan megfogalmazva. Szerintem fontos is, hogy átgondoljuk, beszéljünk ezekről, VALÓBAN tudjuk-e, mit jelentenek ezek a mondatok. Mármint a mindennapjainkban: hozzáállásban, attitűdben, ahogyan a kritikus helyzeteket kezeljük. Legyünk őszinték, nem igazán. Ezt azóta tudom, amióta emberekkel dolgozom. No, meg én is voltam coachnál…
A fenti idézet kapcsán vegyünk egy példát. Mondjuk, van egy helyzet, ami nem jó. Változást akarunk, de nagyon. Tényleg, őszintén akarjuk. De ha arról van szó, hogy kinek kell ezért tenni valamit, akkor természetesen mindig valaki másnak, sose nekünk. Minden coaching folyamat így kezdődik, még akkor is, ha az Ügyfél tudja, volt némi szerepe a helyzet kialakulásában….
Amikor arról kérdezem az Ügyfelemet, hogyan képzeli el a megváltozott helyzetet, a képek nagyrészt arról szólnak, hogy a másik tegyen valamit, amit addig nem, változtasson, sőt változzon is meg. "Akkor változnának meg a dolgok – mondja, - ha ő ….. " és itt jön a felsorolás, hogy a másiknak mit kellene tennie. Az első körök általában erről szólnak, mert az Ügyfél erről akar beszélni. Azért jön, mert valami nem jó, változtatni akar, és azt gondolja, ez másokon keresztül történik. Vagy inkább csak ezt szeretné, talán azt gondolja, úgy könnyebb. Minden Ügyfél ismeri is az idevágó idézetek valamelyikét, például a fentit, de a konkrét szituban már nem így gondolkodik, és főleg, nem így ÉREZ. A coachingban tehát az az első lépés, hogy az Ügyfél figyelmét visszairányítsuk saját magára. Ő jött coachingba, tehát Vele, „Rajta” dolgozunk. Amikor idáig eljutunk, újabb falakat kell lebontanunk, az Ügyfél védelmi bástyáit. Jönnek a magyarázatok, hogy mit miért csinált, érvek, hogy miért éppen azt tette, amit, tények, amik igazolják, hogy tulajdonképpen nem is tehetett mást. Mind-mind azért, mert az Ügyfél megerősítést szeretne, hogy jól csinálta. Önigazolást keres. Ez természetes. Csak éppen emiatt nem fog tudni változtatni, sem helyzeten, sem kapcsolaton, sem az életén. Az önigazolás a változás lehetőségét is kizárja. Szerintem egyébként ezt a falat a legnehezebb áttörni mindenkinél. Még coachingban is, ahova ugye pont a változásért megyünk. Nehezen engedjünk el, hogy nekünk legyen igazunk. Pedig csak akkor tudunk tovább haladni, ha az Ügyfél jobban akarja a változást, mint a visszaigazolást. Erre újra és újra fel kell hívni a figyelmet.
Például, amikor az Ügyfél vehemensen magyarázza a helyzetet, jelzem neki, hogy kicsit olyan, mintha Ő akarna engem meggyőzni arról, hogy csak az volt járható út, amit Ő már megpróbált. De hát, nem ezért jött hozzám, ugye….
Miért van szüksége az Ügyfélnek önigazolásra? Miért kell a visszaigazolás? Ha én azt mondom, hogy „igen, jól csináltad, igazad volt”, attól talán kevésbé lesz rossz a helyzet?! Mindig mindenki a tőle telhető legjobb megoldást, reakciót választja egy adott pillanatban, az akkori gondolkodásának, lelki állapotának, mintáinak megfelelőt. Vagyis mi coachok értjük, hogy az Ügyfél mit miért csinált, nem kell minket meggyőzni. Azt viszont mindketten tudjuk, érezzük, hogy ennek az eredménye Neki nem jó, hiszen éppen ezen akar változtatni. El kell tehát engedni ezt a „most akkor jól csináltam vagy nem?” – dolgot, hiszen az egész nem erről szól. Azért van szükségünk önigazolásra, mert erősnek szeretnénk érezni magunkat. Kell valami muníció, amivel felfegyverkezhetünk.
Ezen a ponton az Ügyfélnek azt kell felismernie, hogy sokkal jobb erőforrásai vannak belül, a saját személyiségében, mint a külső megerősítésben, az „igazad van!” átmeneti diadalában. Ahhoz, hogy változás következhessen be, késznek kell lenni más nézőpontból ránézni a problémára, más utakat, megoldásokat keresni, másfajta hozzáállással, gondolkodással viszonyulni a helyzethez. A coach nem csak arra mutat rá, hogy mit lehetne máshogyan csinálni, hanem támogatja is ebben az Ügyfelet, segít neki felfedezni a saját értékeit. Ez néha fájdalmas, de ha a coach nem finomkodik, akkor azt az Ügyfél érdekében teszi.
Szóval, ha változást szeretnél, akkor bízz abban, a coach tudja, ehhez Neked Ügyfélként valójában nem arra van szükséged, hogy igazad legyen, hanem arra, hogy lelkileg "megerősödj", és jól legyél a bőrödben. Ezt te is tudod, ugye?
Ha Női vezetőként van segítségre szükséged, nézz körül kurzusaink között. Ha kíváncsi vagy miért működnek másképp a nők és a férfiak, vagy hogyan teremts kreatív csapatot magad köré, gyere velünk a HR Piknikre! Vendégeink lesznek profi női vezetők: Adriány Kincső, Benkő Katalin, Friedl Zsuzsanna, Imre Tóvári Zsuzsa, Kreiter Éva, valamint Csányi Sándor és Till Attila is segítenek a kérdések megválaszolásában.