Tárgyalástechnika vagy készség fejlesztés?
A google statisztikái szerint Magyarországon tárgyalási témában a keresők zöme a "tárgyalástechnika" kifejezésre keres és szinte senki a tárgyalási készség fejlesztésre.
A különbség pedig óriási! Az első az elmélet, míg a
A google statisztikái szerint Magyarországon tárgyalási témában a keresők zöme a "tárgyalástechnika" kifejezésre keres és szinte senki a tárgyalási készség fejlesztésre.
A különbség pedig óriási! Az első az elmélet, míg a második a gyakorlat. Vajon attól, hogy egy gurut meghallgatunk egy tréningnek nevezett eseményen, vagy a témával kapcsolatban elolvasunk egy-két könyvet, attól jobb tárgyalók leszünk? Valószínűleg egy-két "technikára", tippre emlékezni fogunk és ha el is kezdjük használni, működni fog elsőre? Lesz időnk egy fontos tárgyaláson kísérletezni az elméleti tudás alkalmazására és ha igen, mennyibe fog az kerülni? De jobb esetben egy rövid tréning is elegendő? Manapság a felkapott online képzések, webináriumok formájában lehet bármilyen készséget fejleszteni? No és persze felmerül még az a kérdés is, hogy helyettesíthető-e a személyes jelenlét, a tréner/coach visszajelzése és a gyakorlás?
A válaszom röviden NEM!
A tréningen részt vevő hallgatóink visszajelzése bizonyítja az állításomat. Kétszer annyian mondják, hogy a tréning gyakorlati részéből tanultak, mint az elméletből.
A készségfejlesztés egy hosszú folyamat, melyből a tréning csak egy elem, ahol az elmélet mellett nagyon sok élő tárgyaláson keresztül adnak a trénerek visszajelzést és tanácsot, és ezzel adják meg a kezdeti segítséget, ami után viszont még nagyon sok gyakorlatra van szükség, hogy ezek életünk szerves részévé váljanak és beépüljenek a napi rutinba.
Pont olyan, mint az autóvezetés. megtanuljuk az elméletet, megkapjuk a jogosítványt, de vajon mennyit kell vezetnünk, hogy elmondhassuk, tudunk vezetni?
Rábízná-e a frissen jogosítványt szerzőre, hogy a vadonatúj méregdrága autóját elvezesse egy nehéz terepen?
De vajon miért bízunk több millió forintos, vagy eurós megállapodást olyanokra, akik nem kaptak semmilyen képzést?
„Képzeld el azt a helyzetet, hogy képezzük az embereinket és elmennek a cégtől!”- mondja a pénzügyi igazgató.
„Képzeld el azt a helyzetet, hogy nem képezzük őket, és maradnak!- válaszolja az ügyvezető
Papp Zoltán – Scotwork Magyarország, ügyvezető