SZEMÉLYES MÁRKA A GOOGLE-ROBOTOK NYOMÁBAN
Gyaníthatóan ma már egyetlen üzleti együttműködés sem jön létre úgy, hogy azt ne előzné meg valamilyen Google-keresés. Ez nem csupán a cégeket, hanem a cégvezetőket is érinti, és a keresőtérben megjelenő találatoknak meghatár
Gyaníthatóan ma már egyetlen üzleti együttműködés sem jön létre úgy, hogy azt ne előzné meg valamilyen Google-keresés. Ez nem csupán a cégeket, hanem a cégvezetőket is érinti, és a keresőtérben megjelenő találatoknak meghatározó szerepük van abban, hogy milyen kép alakul ki róluk. Ha a találatok alapján kirajzolódó kép zavaros vagy nem teljes, az nemhogy közömbös, hanem kifejezetten negatív hatást kelthet a vezetők leendő vagy jelenlegi üzleti partnereiben.
Az előző bejegyzésünkben érintőlegesen foglalkoztunk már a Google-lal, amelyre mint „reputációmenedzsment-rendszerre” hivatkoztunk. Most egy kicsit mélyebben is megvizsgáljuk a népszerű keresőmotor működését, és megnézzük, hogyan alakíthatjuk át az online jelenlétünket a keresőtérben, illetve hogy miként kerülhetünk előkelőbb helyre a Google-találatok között.
Az online jelenlétünk alakításában mindenekelőtt nagyon fontos szerepük van a közösségi médiumoknak. A személyes profilok felületet biztosítanak önmagunk bemutatására, a személyes márkánk online megjelenítésére, és feltéve, hogy folyamatosan frissítjük őket, azok egy ránk vonatkozó keresésnél a Google első találati oldalán tűnhetnek fel. A közösségi médiumok között kiemelendő a LinkedIn, amelyet főként az online üzleti kapcsolatépítés eszközeként használnak.
Az online személyes márkánk alapkövét biztosíthatja egy saját weboldal vagy blog, amelynek láthatósága SEO- (Search Engine Optimization, ’keresőoptimalizálási’) eszközökkel erősíthető. Egy személyes online felület létrehozásakor mindenekelőtt azt kell megvizsgálnunk, milyen kulcsszavakra keresve szeretnénk, hogy megjelenjen a weboldalunk az első természetes találatok között. Kulcsszó lehet a saját nevünk, de akár a hozzánk kapcsolódó tevékenység elnevezése is; értelemszerűen jóval könnyebb dolgunk van a saját nevünkkel, hiszen erre keresve – feltéve, hogy nincs nagyon átlagos nevünk – jóval kevesebb releváns linkkel kell versenyeznünk, mint ha mondjuk az ’üzleti tanácsadás’ szóra keresnénk.
A kiválasztott kulcsszót aztán érdemes megjelenítenünk a weboldalunk domainjében, amelynek minden esetben rövidnek és könnyen megjegyezhetőnek kell lennie. De hiába van SEO-kompatibilis domainünk, ha a weboldalunk tartalma nem frissül folyamatosan; a Google azt követeli tőlünk, hogy rendszeresen releváns tartalmat állítsunk elő. Nagyon fontos továbbá, hogy ezekben a tartalmakban minden esetben megjelenjenek a számunkra fontos kulcsszavak, amennyiben cikkekről van szó, lehetőleg a címben vagy az úgynevezett leadben, a bevezető mondatok között.
Egy kulcsszó elhelyezésére a legértékesebb pozíció a cím, ám figyelnünk kell rá, hogy a Google-robotok könnyen kiszűrik, ha valaki manipulálni akar, és csak az előkelő találati hely reményében zsúfolja tele a tartalmát a számára releváns kulcsszavakkal; ezeket a tartalmakat, illetve weboldalakat a Google nem jeleníti meg a természetes találatok között. Sokat segíthet végül, ha a weboldalunk vagy a tartalmaink linkjét megjelenítjük a hozzászólásainkban olyan blogokon vagy online szakmai fórumokon, ahol a tevékenységünkkel összefüggő diskurzus zajlik.
Itt csak néhány konkrét javaslatot említettünk, de már ezekből is látszik, hogy az online személyesmárka-építés nagyon összetett folyamat, amely csak úgy lehet igazán eredményes, ha az egyes elemei egymással összhangban vannak, sőt egymást támogat