Nem a coach hibája…
Nagyon sok lehetőség van arra, hogy a coaching folyamat félre csússzon. Ilyenkor elveszítjük az ügyfelet. Nem a coach hibája, de talán ő is tehet valamit ellene. Amikor a coaching folyamat során jönnek a nehézségek az ügyfél az aki
Nagyon sok lehetőség van arra, hogy a coaching folyamat félre csússzon. Ilyenkor elveszítjük az ügyfelet. Nem a coach hibája, de talán ő is tehet valamit ellene. Amikor a coaching folyamat során jönnek a nehézségek az ügyfél az aki kifarol a folyamatból, viszont annyiban a mi hibánk is, hogy induláskor nem tájékoztattuk őt kellőképpen a coachingról és annak is az árnyékosabb, munkásabb oldaláról. Így mondhatjuk, hogy coachként nem tettünk meg mindent azért, hogy az ügyfél végig vigye a coaching folyamatot. A coaching folyamat buktatói, avagy mi okozza, hogy az ügyfél feladja:
1. Elkötelezettség hiánya Amikor az ügyfél nem vállalja be a változáshoz szükséges „munkát” és azt hiszi, hogy a nemlétező varázspálca érintésére minden megváltozik és neki nem is kell dolgoznia rajta, mert szimplán a „coaching” magától mindent megold. De jó is lenne! Ott lehet a hiba, hogy nem meggyőzően mondtuk el, hogy az ügyféllel szemben mi az elvárás, neki mi mindent kell megtennie annak érdekében, hogy sikeres legyen a coaching, hogy ő eredményesen változzon a kitűzött célja mentén.
2. Az idő tényező A változás mindig több időt vesz igénybe, mint gondoljuk. Évtizedek alatt kialakult szokásokat nem lehet egy-kettőre megváltoztatni. A kor pörgése türelmetlenné tesz minket saját magunkkal szemben is. Az ügyfél, ha nem számol az időtényezővel akár könnyen fel is adhatja, hogy:” Nekem nincs erre ennyi időm!” Coachként tartsunk tükröt, ha ezt a türelmetlenséget látjuk ügyfeleinkben.
3. „Nehezebb, mint gondoltam.” A coaching folyamatot, hogy mi hogyan fog történni alatta, könnyű elmondani, de annál nehezebb az ügyfélnek végig csinálni. Megérteni és megcsinálni nem egy és ugyanaz. Coachként, amikor ügyfélre vadászunk könnyen és könnyelműen kimondjuk, hogy „egyszerű ez és „könnyen fog menni – hisz mi itt vagyunk….”, pedig ez így nem igaz. Igen itt vagyunk, de minden változásért az ügyfélnek kell keményen megdolgoznia. De a siker is az övé. Ha már az elején jelezzük, hogy a változásnak ára van - izzadtság cseppek és buktatók formájában-, akkor talán kisebb az ügyfél csalódottsága, amikor jönnek a problémák és nem megy minden olyan könnyen a változás útján, mint az elején hitte.
4. Elvonódik a figyelem, oda a coaching cél Ez nem újdonság. Minden nap előfordulhat ez - többször is. De, amikor párhuzamos célok futnak az ügyfél fejében, akkor könnyen félreteszi a coaching célt. Újabb munkahelyi feladatok jönnek, beüt egy válság vagy egy új lehetőség nyílik és új(abb) célok fogalmazódnak meg, amiket az adott pillanatban fontosabbnak ítél az ügyfél és máris lemondásra kerül a coaching ülés vagy akár leállításra az egész folyamat. A mai világban ez is előre látható. Ha tudjuk, lehet rá készülni elköteleződés erősítéssel, plusz idő ráhagyással más feladatokra – tudatosítani azt, hogy mi miért fontos.
5. Jutalom Vagy pontosabban annak a hiánya: hiába követi a coaching célját az ügyfél és tesz meg mindent érte gyors előnyöket remélni nem reális. Önmagunk fejlesztése hosszú távú és FOLYAMATOS cél kell, hogy legyen és, ne a gyors előnyök érdekében tegyük hisz az csak ámítás. Ha nem jönnek az előnyök azonnal, akkor leállunk a tanulással? Akkor nem éri meg fejlődni?
6. Fenntartani A vezetésfejlesztés, önmagunk fejlesztése az egy folyamat és nem egy állapot. Sokszor nehezebb fenntartani az elért változást, mint elérni azt. De a fenntartáshoz mindig haladni kell – tovább előre.
Coachként, a feladatunk, hogy tisztában legyünk ezekkel a buktatókkal. Második lépésként úgy tisztességes, ha ügyfelünknek még az elején beszélünk róla, hogy legyen egy közös vészforgató könyvünk, ha mindezek a buktatók külön-külön vagy akár együttesen is előállnak.
Egy sikertelen coaching folyamat a nap végén a mi kudarcunk is és nemcsak az ügyfélé. Minket is, – mint mindenki mást - a siker és csak is a siker visz előre.
Von Bartheldné Ábri Judit PCC executive coach és kommunikációs tanácsadó www.coachinghataroknelkul.hu
+36 30 942 2419 +36 70 772 2419