Nem fér bele
„Kevés az idő…”. „Nem tudjuk megoldani ennyi idő alatt…” „A mostani 30 percben ez biztos nem fog menni…”, de „az egy órában sem”. Ezek és hasonló mondatok gyakran hangzanak el coachoktól, amikor az ügyfél felhozza a t
„Kevés az idő…”. „Nem tudjuk megoldani ennyi idő alatt…” „A mostani 30 percben ez biztos nem fog menni…”, de „az egy órában sem”. Ezek és hasonló mondatok gyakran hangzanak el coachoktól, amikor az ügyfél felhozza a témáját a coaching ülés kezdetén.
Ezek nem szólnak másról, mint önbizalomhiányos kifogáskeresésről, arra az eshetőségre, hogy ha coachként kudarcot vallanánk. (Persze itt még azt is definiálni kellene, hogy mi minősül kudarcnak, mert ez a fogalom is leginkább csak a coachok fejében él.) Ezeken túl még a szavak között ott a mentegetődzés és a halogatás, a rosszul értelmezett coach szerep: a szükségtelen felelősségvállalás az eredményért, amikor coachként azt magyarázzuk és hadarva vagy éppen kioktatóan fejtegetjük, hogy miért nem fog az adott coaching ülés alatt ez vagy az megoldódni és eredményt hozni….
Sok itt a homályos fogalom. Mert mit jelent az, hogy nem tudjuk megoldani? Mit kell egyáltalán nekünk coachoknak megoldani? SEMMIT. Az ügyfél oldja meg, amit megold hisz ez az ő témája és neki kell megtalálnia rá a számára elfogadható megoldást. Mi az, hogy megoldás vagy eredmény? Nem tudom megmondani, de nemcsak én nem tudom megmondani, hanem senki sem vagy pontosabban mindenki meg tudja mondani – aki ügyfél. Igen mindenki meg tudja mondani, hogy számára coacheeként mi az eredmény, de mindenki csak a saját eredmény elvárását tudja megfogalmazni. Tehát mi coachok erről ne is beszéljünk, ne írjuk le előre, hogy úgyse fog menni, hisz nem mi határozzuk meg, sem nem kontroláljuk a tartalmi részt. Mi csak a kereteket adjuk a coaching szabályai mentén. Az eredmény elvárást meg tudjuk kérdezni és az ügyfél mond is valamit.....
Sokszor ő is alá lő vagy előre felment minket, hogy: „Tudom, hogy ez túl komplikált.” És: „Nehéz téma….” De ezek a mondatok csak azt bizonyítják, hogy senki sem fogja fel a pillanat és a coaching erejét. Hisz új felismerések a pillanat műve és egy jó coaching ülés alatt az adatik bőven. Hogy ez megoldás-e - csupa nagybetűvel - vagy sem, azt ítélje meg az ügyfél maga, de több éves és közel 1000 órás coach szakmai tapasztalatommal állíthatom, hogy egész biztosan előrelépés, ahhoz képest, amivel az ügyfél bejött. Mi nyílt és bölcs kérdésekkel elindítani tudjuk az ügyfél gondolkodását, de, hogy ez milyen eredményt szül az már nincs a mi irányításunk alatt. Az ügyfelet és a coaching hatását becsüljük alá, amikor azt mondjuk, hogy „nem fér bele”. De igen, minden belefér, amit az ügyfél akar és igen minden eredménynek számít, amit az ügyfél annak hisz. Ide tartozik a legkisebb új gondolat vagy apró felismerés és mi mindegyikre büszkék lehetünk hisz ezek az új dolgok a mi jelenlétünkben, kérdéseink és visszajelzéseink alapján születtek. Az ügyfél mondta ki, fogalmazta meg ezeket és az esetek 99%-ban előrelépést jelentenek - az ügyfélnek. És ha neki fontos és hasznos, akkor mi nem tehetünk mást csak örülünk. Nem minősítjük az előrelépés mértékét, nem mi döntjük el, hogy ez megoldás-e vagy sem. Ezeket nem is tudjuk megítélni hisz nem a mi témánk, nem a mi dilemmánk, nem mi küzdünk és küzdtünk meg vele. De a mi sikerünk – is, mert közös gondolkodásunk eredményeként született és ez nekünk coachoknak pont elég. És ez egy coaching ülésbe mindig belefér.
Von Bartheldné Ábri Judit PCC executive coach és kommunikációs tanácsadó www.coachinghataroknelkul.hu
+36 30 942 2419 +36 70 772 2419