Rám bíznád a főnököd?
Pontosabban a helyes coaching kérdés úgy hangzik: Mi kell ahhoz, hogy rám bízd a főnököd?
Már tudom is rá a választ: BIZALOM. Igen, először és elsősorban bizalom kell. Kell, hogy elnyerjem a bizalmad, ahhoz, hogy coacholhassam a főn
Pontosabban a helyes coaching kérdés úgy hangzik: Mi kell ahhoz, hogy rám bízd a főnököd?
Már tudom is rá a választ: BIZALOM. Igen, először és elsősorban bizalom kell. Kell, hogy elnyerjem a bizalmad, ahhoz, hogy coacholhassam a főnököd. A szakmai tudásom, előélet, tapasztalat nem elég. Pontosabban nem elég, ha csak mondom, ha próbálom szavakkal bizonyítani, brosúrákkal színesíteni. Ez mind csak ékes marketing, de egyedül önmagában nem elég. A coachként folytatott marketing tevékenység, felvállalom, hogy teljesen más, mint, amit az általános marketing könyvek írnak. Van összehasonlítási alapom, hogy nézett ki a marketing munkám, amikor tanácsadó voltam és milyen most coachként. (Itt most a személyes marketing célból megszervezett találkozókról szólnék és nem a közösségi vagy online marketing tevékenységről, ami coachoknak szintén ajánlott.) Nyár folyamán szeretek bemutatkozó találkozókra lehetőséget kérni HR vezetőktől, mert meggyőződésem, hogy aki nincs éppen szabadságon, az nagy valószínűséggel jobban ráér és nyitott az új, vezetőfejlesztéshez kapcsolódó témák megismerésére. Nyáron mindenki könnyedébb, van időnk beszélgetni, a másikra figyelni, és ezért talán könnyebb is új dolgokat befogadni.
Coachként kellő tudatossággal készülök ezekre a beszélgetésekre, tudom, mi lehet a reális elvárásom és lehetőségem egy ilyen első találkozási/ismerkedési alkalommal. De először nézzük, hogyan zajlott ez, amikor tanácsadó voltam. Mások voltak azok a tárgyalások 6-8 évvel ezelőtt, amikor egy-egy találkozó előtt már vizionáltam az elnyert megbízást hisz kreatív ötletekkel telve és ezeket bemutatva tudtam, hogy alkalmas vagyok a meghatározott feladatra és így bíztam benne, hogy ott helyben elnyerem a kommunikációs megbízást és hittem, hogy ott még a találkozó vége előtt megegyezünk az együttműködésünk kereteiről. Az esetek 90%-ban ez így is történt.
A minap most már coachként mentem egy találkozóra – sokadik találkozómra -, és fejben összevetettem múltbeli gyakorlatommal, és ellentétben korábbi tanácsadói elvárásaimmal most egy percig sem álmodtam, hogy bármiben is ott helyben megegyezünk. Tudtam, hogy ez az első lépés csak és ez arról szól, hogy kapcsolatot építsünk, hogy kezdjünk el ismerkedni, és így apránként kezdjen kialakulni a bizalom közöttünk. Hiszem, az, hogy coach lettem – szakmai tudással bővülve és emberi tulajdonságokkal gazdagabbá válva - és ahogy megértettem ennek a szakmának a játékszabályait, megváltozott a hozzáállásom és az elvárásom egy-egy marketing céllal indult bemutatkozó beszélgetést illetően. Most már többet kérdezek, türelmesen hallgatok és minden érdekel, ami ott náluk vezetőfejlesztés címszó alatt zajlik jelenleg vagy akár tervbe van véve, vagy akár a múlt, a vezetők képzésének a megszokott módja az adott cégcsoportnál, a nemzetközi szintet is ide értve, és mivel coach vagyok, mindezeken túl, ami leginkább érdekel az az ember, akivel szemben, pontosabban mellé leülök. Amikor coachképzést tartok alap dolog nálam végig beszélni azokat az emberi tulajdonságokat, amik nélkül nem coach a coach. Ezek az elengedhetetlen tulajdonságok; a nyitottság, a figyelem, az egészséges kíváncsiság, és a türelmes meghallgatás képessége. Ezek adják az alapját az emberi kapcsolódásnak. Ha én csak azért megyek, hogy eladjak és jó „marketingesként” csak sorolom képességeim, termékeim és referenciáim és őszintén szívből egyáltalán nem érdekel, hogy ki is az a másik ember akkor szerintem az nem lehet sikeres megközelítése egy potenciális ügyfélnek és semmiképp sem coachhoz méltó viselkedés.
Oly annyira változott a hozzáállásom, hogy teljesen elengedtem azt, hogy ott helyben bármit lekössünk. Elengedem és megengedem, hogy „csak” beszélgessünk. Anyagot sem viszek magammal, hisz minden ott van fent a honlapomon, ha és, amikor aktuális lehet. Nekem az a legfontosabb, hogy megismerjem a másikat, az embert, és tájékozódjak a szervezet igényeit illetően. Élvezem felfedezni, hogy ki Ő, mint ember és értékes piaci felmérésként kezelem azokat az információkat, amiket az adott cégnél a coaching helyzetéről megismerek. Tanácsadóként a tudásom kínálom, most viszont coachként a tudáson túl az emberi hozzáállásom is megmutatkozik. Ki kell épülnie a bizalomnak ahhoz, hogy valamikor majd rám bízza a főnökét, hogy coacholhassam, vagy éppen coach szemléletű vezetővé formálhassam. Ha megismerjük, egymást türelemmel, nyitottsággal és emberhez méltó érdeklődéssel, tudom, hogy mire itt az ideje, és igény van coaching tudásomra, ki fog épülni a szükséges bizalom egy izgalmas együttműködéshez. Számos példám van erre, az egyik ezek közül egy most nyári történet : Tavaly februárban indult az ismeretségünk – persze ki tudja, hogy mióta ismerkedett velem a honlapomon keresztül -, mivel akkor látogatott el először hozzám a Coaching Határok Nélkül programjára, Robert Dilts workshopjára az egyik nagy biztosító vezetője. Most nyáron, közel másfél évvel később történt, hogy coach szemléletű vezetést oktató coachként kétnapos workshop megtartása céljából felkérést kaptam a vállalat vezetőinek a képzésére.
17 hónap után nyertem el a bizalmát: Rám bízta a főnökét!
Von Bartheldné Ábri Judit PCC executive coach és kommunikációs tanácsadó www.coachinghataroknelkul.hu
+36 30 942 2419 +36 70 772 2419