Szervezeti innováció és vezetői etika - kéz a kézben?
Írta: Zétényi Anna
Nemrégiben beszélgettünk páran arról, hogy a világunk mennyire megváltozott. Sokkal összetettebbé és komplexebbé vált, mint amilyen akár csak 10-20 évvel ezelőtt volt. Már a legkisebb pozícióban dolgozó emb
Írta: Zétényi Anna
Nemrégiben beszélgettünk páran arról, hogy a világunk mennyire megváltozott. Sokkal összetettebbé és komplexebbé vált, mint amilyen akár csak 10-20 évvel ezelőtt volt. Már a legkisebb pozícióban dolgozó embertől is elvárják szervezetek a maximális elköteleződést, a személyes felelősségvállalást, a folyamatos fejlődést és megújulást. Ezzel is egyre nagyobb kihívás elé állítják az egyéneket, és magát a cég vezetését is.
Ezért is halljuk, hogy a cégvezetésben paradigmaváltásra lenne szükség. Olyan vezetőkre, aki képesek nemcsak kezelni, menedzselni ezt a komplexitást, hanem közben felhasználni arra is, hogy a szervezetben elősegítsék az innovációt, a csapatok együttműködését, a különböző szakterületek tudásmegosztását. Hogy ne csak a versenyben való túlélés, hanem a folyamatos megújulás és együtt fejlődés képességét is megteremtsék a mindennapi munkában.
A beszélgetésünk ennél továbbment.
Tudjuk, hogy a szervezetek innovációs és megújulási képessége azt jelenti, hogy a szervezet olyan új és értékes terméket, szolgáltatást vagy üzleti folyamatot alakít ki, amely újdonság a cég számára és a piac számára is. Ennek megvalósítása feltételezi a szervezeten belül egyrészről a kockázatvállalási hajlandóságot, másrészről a bizalmi légkör meglétét, a nyílt gondolkozást, a transzparenciát és a fenntarthatóságot.
Ezek a jelzők pedig már átvisznek bennünket az etikus vezetés területére.
Mennyire kapcsolódik össze az etikus vezetés és a szervezetek innovációs törekvése? Szüksége van-e a kettőnek egymásra? Vajon etikus vezetés nélkül fenntartható a folytonos innováció szervezeti szinten? A szakirodalmat átlapozva úgy tűnik, van átfedés az etikus vezetés és az innovációt támogató átalakító vezetés között. Mindkét irány kiemelt figyelmet fordít a munkatársak, partnerek szükségleteire, megadja a lehetőséget az önmegvalósításra, a morális irányelvekkel összhangban cselekszik.
Úgy véljük, a vezető jó esetben képes túllépni az én határain, képes eltérő megközelítéseket is összehasonlítani, egy rendszerben összeilleszteni az egyéni és szervezeti érdekeket a piac és a közösség érdekeivel, és ezáltal olyan döntéseket meghozni, melyek hosszú távon biztosítják a fenntarthatóságot az egyre komplexebb üzleti és emberi ökológiában. Arra jutottunk, hogy a hiteles innováció és az etikus üzleti magatartás legjobb esetben kéz a kézben jár.
Zétényi Anna
InnovaLab Intézet (www.innovalab.hu)