Multis időparadoxon - az urgent és az approve-ra várok közzött félúton
Ha az időről beszélünk, akkor általában arra gondolunk, hogy hány óra van, mennyi idő ezt megcsinálni, mennyi idő telt el. De még végletekig lehetne sorolni az idővel kapcsolatos észrevételeinket. Hiszen mindenkinek mást jelent, sőt
Ha az időről beszélünk, akkor általában arra gondolunk, hogy hány óra van, mennyi idő ezt megcsinálni, mennyi idő telt el. De még végletekig lehetne sorolni az idővel kapcsolatos észrevételeinket. Hiszen mindenkinek mást jelent, sőt mindenki másképpen viszonyul hozzá. Mi most az idő multinacionális környezetben tapasztalható sajátosságait vesszük górcső alá, hogy vajh’ miért is oly nyomasztó sokszor az IDŐ, ha túl kevés, vagy ha túl sok?
"Mindennapi életünkben az idő az események látszólag folyamatos sorrendjének érzékelésére utal. A szubjektív idő, az egyén belső időészlelése. eseményekhez, történésekhez kötődik. Az időnként mindegyikünk által tapasztalt „időeltolódás” jelensége meghatározó jelentőségű. Ez az idő sohasem egyformán telik, tartamérzete függ az életkortól és főként az események személyes jelentőségétől, körülményeitől. Az idő nem látható, érzékszervekkel nem érzékelhető mivolta a művészi képzeletben néhány allegorikus ábrázolási típus kialakulásához vezetett...." Forrás: Wikipédia
Ha túl kevés...
Urgent, asap, tegnapra... ismerős kifejezések, melyek inboxunkból, főnökünktől, peerjeinktől nap, mint nap Rád zúdulnak. Mindig mindenkinek minden azonnal kell. Vagy legalább is a Te szintedre jellemzően már így csapódik le. Mert túl messze vagy (tisztelet annak a néhány kivételnek) a központtól és a döntésektől. Hisz mire eljut hozzád az információ, addig már több szintet bejárt, miközben az IDŐ folyamatosan telt. A döntést hozó vezető adott rá „x” IDŐt, de „y” IDŐ alatt jutott el hozzád (a végrehajtás szintjére) és már csak „z” IDŐ (az eredeti csupán töredéke) maradt a megvalósításra. Arról nem is beszélve, hogy ha a döntéshozó nincs tisztában a megvalósításhoz szükséges IDŐ mennyiségéről és úgy tűzi ki a határidőt, akkor az eredetileg meghatározott „x” IDŐ is már kevés lenne....
Ha túl sok...
Approve-ra várok, folyamatban van, menedzsment döntés hiányzik... újabb ismerős, gyakran visszacsengő mondatok. Valójában ugyanaz a „tehetetlenségi folyamat” játszódik le, csak visszafelé. És most a Te oldaladon ketyeg az óra. Megkérted a jóváhagyást, benyújtottad a javaslatot, felterjesztetted az innovatív ötletedet, de mire eljut a döntéshozóhoz, addig ismét több szintet jár be. És minél távolabb van Tőled az adott szint, annál hosszabb ideig tart elmagyarázni, megérteni és a megfelelő szintre továbbítani....
És mit tehetsz Te, aki ebben őrlődsz nap, mint nap?
1) Legyen transzparens a munkád és a határidőid
Ha mindenki látja és érti, hogy mi mennyi ideig tart és épp mennyire vagy elhavazva egyéb feladatokkal, akkor a döntéshozónak lesz elegendő információja a megvalósításhoz szükséges IDŐ-ről és a Te szabad kapacitásodról. Reálisabb döntés születhet, mert
- elegendő IDŐt kapsz a megvalósításra vagy
- a prioritás listádat szabják át úgy, hogy hamarabb el tudj készülni az adott feladattal. De akkor már nem Téged nyomaszt, hogy a többi teendődet nem tudtad IDŐben elvégezni vagy
- megosztják a teendőket több dolgozó között, hogy kevesebb IDŐ alatt elkészüljön a feladat vagy
- legrosszabb esetben nem veszik figyelembe egyiket sem, de akkor Te hivatkozhatsz arra, hogy az elvárás irreális, hisz előre látható, hogy annyi IDŐ alatt, adott feltételekkel nem megvalósítható
2) Légy proaktív
Ha kevés a rendelkezésre álló IDŐ, ne azonnal csípőből háríts és mondd, hogy ez lehetetlen, hanem tégy javaslatot, hogy mire lenne szükség ahhoz, hogy a feladat adott IDŐn belül megvalósítható legyen, pl. Több erőforrás bevonása, más feladatok átszervezése, stb. lsd 1-es pont.
Ha túl sokáig tart előreláthatólag a jóváhagyás, akkor próbáld meg már a legutolsó (legfelső) szintnél megalapozni a javaslatodat. Ha már felsőbb szintről támogatást élvezel, akkor a közbülső szintek „tehetetlenségi” ideje is rövidül.
3) Döntsön a kezdeményező
Ha túl sok van már az asztalodon, azok mind elöl vannak a prioritási listán és nehéz eldönteni, hogy melyiket teheted félre az új asap igény miatt, akkor kérd ki felettesed vagy az igénylő döntését, hogy mi(k) az(ok) a feladat(ok), ami(ke)t hátrébb sorolhatsz az új igény miatt.
És a végére egy érdekes videó az Időparadoxon című könyv szerzőjétől, arról, hogy az időhöz való viszonyunk – anélkül hogy tudnánk róla – hogyan befolyásolja a magánéletünket, munkánkat, karrierünket, viselkedésünket és kapcsolatainkat.