E-learning vs. m-learning: mik a különbségek?
2014 lesz végre a mobil tanulás éve? Ezt a kérdést teszik fel már 2-3 éve a tréning piaci szakemberek és bloggerek is, különösen a táblagépek egyre nagyobb fokú elterjedése óta. A szervezetek jó része érzi, hogy válaszokat kell a
2014 lesz végre a mobil tanulás éve? Ezt a kérdést teszik fel már 2-3 éve a tréning piaci szakemberek és bloggerek is, különösen a táblagépek egyre nagyobb fokú elterjedése óta. A szervezetek jó része érzi, hogy válaszokat kell adniuk erre a mobil tartalmak iránti egyre növekvő igényre.
A Brandon Hall Group 2013-as Mobile Learning kutatása szerint a multinacionális vállalatok 73%-a nyújt valamiféle mobil tartalmi szolgáltatást dolgozóinak. Ez nagy számnak tűnik, azonban nem ennyire rózsás a helyzet. Ha mélyebben megnézzük, és ez egybevág saját, hazai tapasztalatainkkal is, akkor látjuk, hogy a legtöbb szervezet még csak bébi lépéseket tesz a mobil tanulás területén. A fent említett 73% csaknem fele (42%) egy évnél rövidebb ideje foglalkozik a kérdéssel. A jó hír, az hogy a mobil tanulási rendszer hatékonysága az idővel párhuzamosan növekszik. Mint várható, a magasabb teljesítményű vállalatok többet tesznek a mobil tanulás területén, mobil alkalmazások, videók, avagy komplex LMS (learning management system) portál kialakítása útján.
M-learning vs. e-learning A mobil tanulás az e-learning része, azonban könnyű és helytelen lenne azt gondolni, hogy a mobil tanulás egyszerűen csak e-learning mobil eszközökön. A kettő közötti különbséget érdemes részletesen átnézni. Ezt 4 területen foglalhatjuk össze:
Időbeliség Az egyik fő különbség az, hogy a mobil tanulás bármikor, bárhol történhet, így a tanulási egységek rövidebbek, néhány – maximum 15-20 – percesek. Az m-learning ezáltal, a mai rohanó, minden percet „hasznosan” kitölteni akaró ember ritmusához és igényeihez igazodik. A tipikus e-learning modulok ezzel ellentétben 30-90 percig tartanak, és gyakran egy előre rögzített időben, vagy időperióduson belül kerülnek, avagy kellene, hogy kerüljenek feldolgozásra. Képzeljük el azt az újonnan felvett és kiképzett értékesítőt, aki korán érkezik egy tárgyalására, és van 15 perce, hogy átismételje a bevezető tréningeken tanult kulcs üzeneteket a termékével kapcsolatban. Ez a fajta „just-in-time” élmény jól mutatja a tartalmak mobillá tételének értékét egy szervezet (és az egyén) számára.
Gyors információ hozzáférés Az e-learning anyagok esetében a két legfontosabb tényező az információ megértése és megtartása, mivel azt egy későbbi időpontban elő szeretnénk majd hívni. Az m-learning inkább arról szól, hogy az információt abban a pillanatban kapjuk meg amikor az éppen szükséges, mindezt a lehető legtömörítettebb formában. Itt az információhoz való gyors és könnyű hozzáférés a kulcs, nem annyira a hosszú távú megjegyzés.
Tanulási kontextus A tanulás kontextusa az egyik kulcs terület, ahol a kétféle tanulás különbözik. Az e-learning anyagok esetében elengedhetetlen, hogy megteremtsük a megfelelő kontextust a tanuló számára, aki egy teljesen más helyzetből, pl. egy büdzsé meetingről esik be és kezdi az e-learning tananyagot. Enélkül nehezen történik igazi tanulás. Ez a tanulási kontextus a mobil tanulás esetében már eleve adott, pl. egy újonnan telepített szoftver első használata esetén a dolgozó konkrét problémára keres azonnali válaszokat, nem kell „bajlódni” számára a téma fontossá tételével. A Lockheed Martin a közelmúltban fejlesztett ki pilótáknak egy iPhone alkalmazást, amely egy teljes ellenőrző listát tartalmaz a C-130 Hercules repülőgép indításához, illetve forgatható és kicsinyíthető/nagyítható képeket a gépről. Az alapötlet itt természetesen az, hogy a pilótának a fülkében jóval könnyebb egy vizuális listát használni, mint egy írásos kézikönyvet. Itt egy rövid videó esettanulmány, arról, hogy miként használhatják buldózer vezetők a mobil tanulást.
Eredménymérés Míg az e-learning esetében a tanulás és az eredmények értékelése között hosszú idő is eltelhet, a mobil tanulásnál a visszajelzés gyakran azonnali. Ha Kirkpatrick 4 tréning értékelési szintjét nézzük: a reakciót és a tudás szint növekedését viszonylag könnyű mérni a tanulást követően. Más a helyzet a viselkedés változás és az üzleti hatás szintjeivel, amelyeket sok minden más hatás is befolyásol, és gyakran időben eltolódva érzékelünk. A mobil tanulás esetében a tanulás és annak alkalmazása és pozitív üzleti hatása gyakran azonnali, pl. az ügyfélszolgálati dolgozó egy panaszos ügyfél felhívása előtt átnézi a panaszkezelés kommunikációs lépéseit. Ha azonnali viselkedés változást és pozitív üzleti hatást tudunk elérni, a reakció és a tudás szint növekedés kevéssé lesznek fontosak.
Arról, hogy miként vigyük sikerre mobil tanulási kezdeményezésünket a vállalaton belül, egy későbbi bejegyzésben írunk.