Myles Downeytól tanuljunk csipőből coacholni
Coacholni sokféleképpen lehet. Van, aki szertartásszerűen ragaszkodik egy folyamathoz, egy coaching modell struktúrájához, más a saját tudására, ismereteire támaszkodva teszi fel a következő kérdést. Olyan is van, akinek jól bevált,
Coacholni sokféleképpen lehet. Van, aki szertartásszerűen ragaszkodik egy folyamathoz, egy coaching modell struktúrájához, más a saját tudására, ismereteire támaszkodva teszi fel a következő kérdést. Olyan is van, akinek jól bevált, már többször kipróbált kérdéssorozat van a fejében, azt használja a coaching ülés vezérfonalául. Myles Downey, a The School of Coaching megalapitója amellett érvel, hogy először mindenkinek az ügyfél érdeklődését követő coachingot kell elsajátitania. De mit is ért ezalatt?
A The School of Coaching képzésein Myles egy olyan modellel szemlélteti a coaching alapját a hallgatóknak, ami fentről lefelé, a direktivtól a nondirektiv felé halad, de a teljesen non-direktivet soha nem éri el, mert az az ő meglátása szerint is lehetetlen. A legkevésbé direktiv, azaz irányitó coaching az, amit az ügyfél érdeklődése vezérel. Ezzel a technikával kell először megtanulniuk coacholni a hallgatóknak, amig ezt nem sajátitják el nem léphetnek tovább. Ha már ez megy, akkor hagyatkozhatnak a többi, egyre inkább direktiv, azaz a coach által irányitott coaching módszerre. Ezek közül a tudásból, ismeretből kiinduló folyamat a legdirektivebb - én a coach tudom, te az ügyfél nem, ezért úgy csináljuk ahogy én gondolom. A következő fokozat a folyamaton alapuló coaching, ilyen például egy coaching modell folyamatát követő ülés. A harmadik dolog amire támaszkodhatunk a struktúrára épülő beszélgetés, ennek van összetettebb és egyszerűbb változata. Ha azt kérdezem valakitől: “Mi volt a legérdekesebb dolog ami történt veled?” az feltételezi, hogy volt nem érdekes is. Ha azt kérdezem: “Mi lesz az első lépésed?” - az feltételez további lépéseket. Ezek mind egyfajta struktúrát vesznek alapul. Tim Gallwey a The Inner Game cimű könyvében egy olyan struktúrát állit fel, ahol 3 dologra van szükség: teljesitmény - tanulás - élvezet. Ha megkérdezem, hogy “Azt mondod nem voltál elégedett a teljesitményeddel. Mit tanultál mindeközben? Mi volt benne számodra élvezetes?” akkor nyilvánvaló, hogy ezt a struktúrát vettem alapul, tehát, bár az ügyfél adja a válaszokat, mégis csak én adom a fő irányvonalat, illetve az általam választott struktúra.
Az ügyfél érdeklődésén alapuló folyamat Downey szerint két dimenzióban zajlik. Az első - és szerinte legfontosabb - a horizontális kiszélesités, amikor az ügyfél lehetőségeit segitünk felfedni. “Mit veszel észre? Mi tűnik fel neked? És még mi?” Ez a legkevésbé irányitott vonal, a coach háttérbe vonul és engedi, hogy az ügyfél megnyiljon, gondolkodjon, opciókat találjon. Majd utána megkérdezi - és ez már függőlegesen indul el az egyik opcióra élesitve a fókuszt, - hogy “Mi számodra a legérdekesebb? Melyiket találod legvonzóbbnak?” Ezek a kérdések arra inspirálják a coacheet, hogy az egyik lehetőséget kiválassza, megkülönböztesse, fontossági sorrendet állitson fel, és abba az irányba induljon el. Itt még mindig nem irányit a coach, csak teret ad a felfedezésre, a választásra. Ezt a készséget kell tökéletesen elsajátitani, begyakorolni annak, aki Downeytól tanul coacholni.
A többi, direktiv alapú coaching - amikor a coach jobban irányít és behozza a saját tudását és ismereteit is -, ösztönösen, automatikusan jön. Azért kell először megtanulni a nem direktív megközelítést, hogy ne csússzunk bele a könyebb módszerekbe önkéntelenül is. Ismerek olyan családot, ahol a gyerekek csak akkor kezdhetnek el angolt tanulni, ha már legalább egy másik nyelvet jól beszélnek, mert az angollal az ember mindenhol elboldogul, ha azt tudja nincs rákényszeritve, hogy mást is tanuljon. Kicsit igy van ez az ügyfél érdeklődése által vezérelt coachinggal is, nem ösztönösen jön, de ha egyszer magabiztosan tudom használni, már hagyatkozhatok a többi, csipőből jövő módszerre is.
2014 Február 7-én további hasonló technikálat tanulhatunk Myles Downeytól a Coaching Határok Nélkül programsorozat keretében szervezett workshopon.
Eperjesi Amina ACC
business coach
www.mystylecoaching.com +36 30 973 4755