Vezetői kihívások 2014: A nemzetközi helyzet tovább fokozódik!
Már Virág elvtárs is megmondta... a nemzetközi helyzet egyre fokozódik.
Hogyan reagálnak napjaink vezetői a korábban nem látott módon egyre komplexebb gazdasági kihívásokra?
Ahhoz hogy erre a kérdésre választ kapjanak, az IBM szak
Már Virág elvtárs is megmondta... a nemzetközi helyzet egyre fokozódik.
Hogyan reagálnak napjaink vezetői a korábban nem látott módon egyre komplexebb gazdasági kihívásokra?
Ahhoz hogy erre a kérdésre választ kapjanak, az IBM szakemberei négyszemközt zajló interjúkat folytattak 1541 vezérigazgatóval, felső vezetővel és a közszféra magas pozícióban működő vezetőivel szerte a világban.
Ezek a beszélgetések, a statisztikai és pénzügyi
elemzésekkel összhangban
betekintést nyújtanak a világ vezetőinek tevékenységére és aktuális döntési prioritásaiba.
A korábbi években zajló, három hasonló globális felmérés következetesen azt mutatta, hogy a változások kezelése jelentette a legnyomasztóbb kihívást a vezetők számára.
Az utóbbi években azonban a beszélgetések során megjelent egy új prioritás: a komplexitás kihívása.
A felső vezetők többnyire arról beszéltek, hogy egy olyan világban kell helytállniuk, amely a korábbiaknál jóval kiszámíthatatlanabb, bizonytalanabb és összetettebb. Sokan említették azt a meglátásukat, hogy a gyors taktikai döntések már korántsem elégségesek abban a gazdasági környezetben, amely alapvetően megváltozott körülmények között működik.
Négy alapvető megállapítás született a beszélgetések eredményeként:
- A mai üzleti világ komplexitása várhatóan tovább fokozódik, és a megkérdezettek több mint fele fejezte ki aggodalmát amiatt, hogy ez vajon az általuk kezelhető mederben marad-e a jövőben. A megkérdezettek 79 %-a a korábbiakhoz képest is nagyobb komplexitást vetít előre. Mindazonáltal bizonyos szervezetek - a tanulmány egyszerűen „Kiemelkedőknek” aposztrofálja őket – ebből a nagyfokú komplexitásból sikeresen pénzügyi-gazdasági előnyt kovácsoltak a maguk számára az utóbbi öt év során.
- A kreativitás a legeslegfontosabb vezetői kvalitássá lépett elő a megkérdezettek véleménye szerint. A „Kiemelkedők” aktívan gyakorolják és ösztönzik a kísérletező és újító szemléletet a szervezetükön belül. A kreatív vezetők mélyrehatóbb üzleti modell-változtatásokat várnak el kijelölt stratégiájuk maradéktalan megvalósítása érdekében. A siker érdekében több kiszámítható kockázatot vállalnak, új ötleteket vetnek fel, és folyamatos fejlődést mutatnak saját vezetési és kommunikációs stílusukban is.
- A legsikeresebb szervezetek a partnereikkel együttesen alkotják és fejlesztik termékeiket és szolgáltatásaikat, bevonva vevőiket is a legfontosabb folyamataik kialakításába és finomításába. Új csatornákat alakítanak ki, hogy bevonják és elkötelezetté tegyék ügyfeleiket az együttműködés és összhang fenntartásában. Azáltal hogy fokozottan követik az eredmények alakulását, a sikeres cégvezetők számára az ügyfélkapcsolatok bensőségessége az első számú prioritás.
- A kiemelkedően teljesítők jól kezelik a komplexitást a saját szervezetük, ügyfeleik és partnereik szempontjából is, azáltal, hogy a folyamatok és a termékek egyszerűsítésére és célszerű megoldások bevetésére törekednek a megszokott folyamatok megváltoztatásával, a szükséges erőforrások hozzáférhetőségének és a világ piacaira való gyors betörés lehetőségének megteremtésével. Összehasonlítva más cégvezetőkkel, ezek a talpraesett vezetők 20 százalékkal több jövőbeni bevételt prognosztizálnak az új üzletágakból és megoldásokból.
Hogyan lehet kihasználni bonyolultságból, az üzleti komplexitásból származó előnyöket?
A növekvő üzleti komplexitás felhívás a vezetőknek és munkatársaiknak a következőkre: nem maradhatnak híján a merész kreativitásnak, a fantáziadús ügyfélkapcsolatoknak és a folyamatok olyan dizájnjának, amely támogatja a gyors és flexibilis megoldásokat a 21. századi sikeresség érdekében.
A korábbi évek hasonló tanulmányai is eljutottak olyan megállapításokig, mint az üzleti modellek innovatív adaptálásának igénye, de mára az lett a kérdés, hogy mindezt a sikeres cégek hogyan integrálják a mindennapi gyakorlatukba. Korábban is felvetődött annak igénye, hogy „közelebb kell kerülnünk a vevőinkhez”, de mára ez az igény már ennél továbbment, és kikerülhetetlenné vált, hogy a partnereket be is vonják a szervezetbe. És ugyanígy a globális integráció sem vadiúj gondolat, de a vezetők napjainkra e téren is érzik a továbblépés szükségességét az egyre rafináltabb megoldások kidolgozása irányában.
A komplexitásból származó előnyök kiaknázása érdekében a vezetők a tanulmány szerint három dologra kell, hogy figyeljenek:
A kreatív vezetés megvalósítása
Szembesülve a fokozódó komplexitás kihívásával érdekes módon a vezetők az első számú, legfontosabb vezetői alapkészségnek a kreativitást jelölték meg. A kreatív vezetők üdvözlik a szokásos megoldásokkal szakító újító kezdeményezéseket, másokat is arra bátorítva, hogy dobják félre elavult megszokásaikat és vállaljanak mérlegelhető kockázatot. Ezek a vezetők nyitott gondolkodásúak és felfedező kíváncsisággal kezelik az új helyzeteket, különösen a dolgozóik, partnereik és vevőik új generációjának új igényeire reagálva.
A partnerkapcsolatok újragondolása
A fokozottan globalizálódó világban a vezetők a bensőséges vevői kapcsolatok ápolását olyan komolyan veszik, mint elődeik még soha. A globalizáció, kombinálva az információk tömeges elérhetőségével exponenciálisan megnövelte a vevők választási és döntési lehetőségeit. A megkérdezett vezetők kiemelték, hogy a folyamatos elkötelezettség és a partnerekkel létrehozott közös érték hozza létre a megkülönböztető előnyüket a piacon. Azt tartják, hogy az információáradat azáltal teremti meg a kiemelkedő lehetőségeiket, hogy mélyen bevonják a partnerek meglátásait a döntési szempontjaikba.
Végiggondolt folyamatok létrehozása
A sikeres vezetők átszabják működésüket és azonnal készek cselekedni, ha új lehetőséget látnak, vagy új kihívások merülnek fel. Egyszerűsítik és a felszínen nem hagyják elhatalmasodni a komplexitást, és erre bátorítják partnereiket is. Rugalmas költségszerkezetük és partnerkapcsolataik lehetővé teszik számukra, hogy gyorsan igazodjanak az új helyzetekhez – akár bővítésről, akár szűkítésről van szó.
További részletek a tanulmányból angol nyelven elérhetők:
http://public.dhe.ibm.com/common/ssi/ecm/en/gbe03297usen/GBE03297USEN.PDF
Schäffer Beáta ACC
Vezetői Coach
+36 30 970 74 30