Cheklista, mielőtt döntenél
Mondtam, hogy indulunk a gyakorlatok felé! Íme, a múltkori döntéselméleti bejegyzésemhez kapcsolódó kis gyakorlat:
Döntést megelőző checklista:
(Egy konkrét példán levezetve, de könnyen átültethető bármilyen helyzetbe)
mi
Mondtam, hogy indulunk a gyakorlatok felé! Íme, a múltkori döntéselméleti bejegyzésemhez kapcsolódó kis gyakorlat:
Döntést megelőző checklista:
(Egy konkrét példán levezetve, de könnyen átültethető bármilyen helyzetbe)
- mi a problémám: nem szeretem a mostani munkámat, de biztos megélhetés. Keresnek kellene valami újat? Vállalva a rizikót, a próbaidőt?
- infógyűjtés: új munkaahelyen kínált csomag (fizetés, juttatások, körülmények, munkaidő, feladatkör, próbaidő hossza)
- még több infógyűjtés: új munkahelyen milyen a főnök, a kollégák, milyen a fluktuáció, mennyit kell utaznom a munkába, milyen technikai háttérrel kell dolgoznom, hogyan kell majd öltözködni (be kell- e ruháznom új öltönyre)
- elemzések: pro- kontra lista, mi szól egyik- másik mellett és ellen, anyagi helyzetem vizsgálata ( van- e annyi tartalékom, hogy kibírjam, ha esetleg kitesznek a próbaidő alatt)
- lehetőségek vizsgálata: van-e rá mód, hogy változzanak mostani munkámmal kapcsolatban az éréseim? Mit nem szeretek benne? Találhatnék- e benne még kihívást? Mennyire lennének partnerek a kéréseimre?
- célkitűzés: azt szeretném, ha örömmel mennék be a munkahelyemre, mert szeretném a munkámat
- cél pontosítása:szeretem a marketing kreatív oldalát, az adminisztrációt nem. Több kreativitás, kevesebb aktatologatás boldogabbá tenne.
- kívülről szemlélés, környezet bevonása: van- e rá mód, hogy ezt a célt elérjem jelenlegi munkahelyemen is? Ha úgy gondolom, hogy nincs, az csak feltételezés, vagy tény? (kellene egy jó coach, aki tud segíteni nekem? :) ) Beszéltem- e már erről a főnökömmel? Vannak- e alternatív megoldások?
- Döntési alternatívák kidolgozása: a)maradok, mert a főnök ad mellém egy asszisztenst, aki a kezem alá dolgozik b) megyek, mert a főnök nem nyitott az újításra én meg nem viselem el ezt tovább c) megyek, mert ott egy sokkal magasabb összeget kínálnak nekem d) megyek, mert ugyanannyi a pénz, de kevesebb az adminisztráció e) maradok, mert a főnök beírat egy tréningre, hogy hatékonyabban végezzem az adminisztrációt
- Döntés meghozása- maradok és kérek egy asszisztenst!
HA a 9. pont után sem sikerül döntést hoznod, akkor még menj vissza az első pontokhoz. Minék jobban megismered a helyzetet, minél letisztultabb a kép, annál kevesebb a bizonytalansági faktor.
Íme, még néhány tipp az előkészítési szakaszra:
- Készíthetsz akár SWOT analíziseket is (erősség, gyengeség, lehetőség, veszély). A munkahelyre, a főnökökre, magadra, a körülményekre vonatkoztatva. Minél több, annál jobb.
- Készíts listát +/-, de különböző szempontok szerint (érzelmek, számok (pl. fizetés, jutalékok)
- Dolgozd ki az összes döntési alternatívára egy " a legrosszabb, mai ebből kisülhet" és " a legjobb, ami történhet ha ezt választom" leírást. Engedd szabadjára a fantáziádat.
- Tényleg keress fel valakit, aki tud neked külső támogatókét segíteni. Ugyanakkor ne csak profi segítséget kérj, kérdezd meg barátaid, családtagjaid véleményét is, hátha meglátnak valamit,ami mellett te elmentél.
Minél jobban körbejárod a problémádat, minél több oldalról megszemléled, annál könnyebb lesz majd jól döntened. Törekedj arra, hogy amikor tényeket gyűjtesz, akkor azokat ne keverd össze feltételezésekkel (pl: a főnököm utál. Ezt miből gondolom? Konkrétan mondta, valaki más mondta, utalt rá, stb.)
Utolsó legfontosabb: mindent írj is le. aztán nézd át újra és újra. Amit leírtál, annak súlya van, azt könnyebb külső szemlélőként nézned.
Sok sikert a döntéshez!
Ahány ember, annyiféle módja a döntéshozatalnak. Nem árt, ha tisztában vagy személyiségtípusoddal.
Olvasd el ingyenes tanulmányomat, ha többet is akarsz tudni erről!