SZEMÉLYES MÁRKA VAGY CÉGES MÁRKA: MELYIK FÜGG MELYIKTŐL?
Jack Welch, Donald Trump vagy Steve Jobs karrierjének közös vonása, hogy kiemelkedő üzleti sikereik mellett személyes brandjük építésében is nagyon komoly eredményeket értek el. Ugyanakkor Welch annyiban mégis kirí a többiek közü
Jack Welch, Donald Trump vagy Steve Jobs karrierjének közös vonása, hogy kiemelkedő üzleti sikereik mellett személyes brandjük építésében is nagyon komoly eredményeket értek el. Ugyanakkor Welch annyiban mégis kirí a többiek közül, hogy személyes brandje önállóan a GE nélkül is rendkívül erős, jóllehet hírnevét az amerikai elektronikai óriás vezetésében elért siker alapozta meg.
Welch 1960-ben került a GE-hez, mint fiatal vegyészmérnök. Huszonegy évvel később a cég történetének legfiatalabb CEO-ja volt, amikor 1981-ben kinevezték. A konszern árbevétele az 1980-as 28 milliárd dollárról 130 milliárd dollárra nőtt 2000-re, piaci kapitalizációja pedig 14 milliárd dollárról 410 milliárd dollárra emelkedett 2004 végéig. Agresszív áramvonalasítási politikájának (“fix it, sell it or close it”) köszönhette a „Neutron” Jack nevet, amikor úgy építette le az élő munkaerőt, hogy közben az épületeket meghagyta (akár egy neutronbomba). E nem túl pozitív konnotáció, illetve a leépítések miatti számtalan kritika ellenére Welchnek mégis sikerült nagyon erős személyes reputációt kialakítania.
Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy sokan azért tartják úttörőnek, mert ő tekinthető az első celebnek a nagy amerikai vállalatvezetők körében. Az olyan ikonikus alakok, mint például Bill Gates, e tekintetben már csak az ő követőinek tekinthetők. Welch alapvetően változtatta meg a cégvezetés társadalmi percepcióját, nyilvános jelenlétével és aktivitásával sikerült glamúr világához kapcsolnia a topmenedzseri pozíciót.
Persze most, amikor Mark Zuckerberg vagy a két Google-alapító szerepléseikkel szinte bombázzák a médiafogyasztókat, vagy amikor Bill Gates és Warren Buffet társadalmi szerepvállalásának fejleményeiről értekezik a sarki fűszeres, mindez nem tűnik nagy nóvumnak. A napjainkra kialakult helyzetet azonban éppen az a 20-30 éves folyamat eredményezte, amelynek az egyik elindítója éppen Welch volt.
Ami azonban az ő esetében nagyon érdekes, hogy hiába számított egy időben szinte szinonimának a Welch név a General Electrickel, személyes brandjének ereje 2001-es visszavonulását követően is nagyon erős maradt. Vagyis sikeresen és tartósan tudta megkülönböztetni magát a vezetett cég márkájától.
És hogy mindebből hol származott/származik előny a számára? Markáns személyes márkája képes volt őt függetleníteni a GE-től, annak mélypontjaitól, és Welch a vállalattól való távozása után, már tényleges hatalom nélkül is képes volt megőrizni jó értelemben vett társadalmi-közéleti befolyását, aktív, alakító szerepét az amerikai gazdasági életben. Sőt bizonyos értelemben ez a személyes brand tette Welch számára elérhetővé a GE-vel és annak tulajdonosaival szembeni autonómiát, függetlenséget, még vállalatvezető korszakában.
A Beyourbrand oldalán további bejegyzéseket olvashat a personal branding témakörében, valamint ha érdekli a személyes tanácsadás, itt tudja felvenni velem a kapcsolatot.