A követők választják a vezetőt - fejezetek egy új könyvből új szemszögből a vezetésről
Áprilisban jelent meg Emmanuel Gobillot, vezetési szakértő könyve Kövesd a Vezetőt (Follow the Leader) címmel, amely nem a Vezetőt, hanem Követőit helyezi a középpontba, azaz mit követelnek a követők ahhoz, hogy valakit vezetőnek elf
Áprilisban jelent meg Emmanuel Gobillot, vezetési szakértő könyve Kövesd a Vezetőt (Follow the Leader) címmel, amely nem a Vezetőt, hanem Követőit helyezi a középpontba, azaz mit követelnek a követők ahhoz, hogy valakit vezetőnek elfogadjanak. Beleolvasva könyvbe a fejezet címeket és rövid tartalmakat gondoltam számba venni ahhoz, hogy képet adjak erről a másik oldalról, a követő oldaláról történő megközelítésről. Vállalati hierarchiában gyakran hiszik, hogy az iroda mérete, a szék kényelme és a névjegykártyán szereplő titulus adja a vezetőt. Igen, persze és még beosztottak is járnak hozzá, sokszor szép számban. DE az elköteleződésüket, a munkához, és a vezetőhöz való hozzáállásukat - és ezáltal az eredményességet! - az határozza meg, hogy hogyan tudják elfogadni a vezetőt. És, hogy az mitől függ, hogy a beosztottból igazi követő lesz-e, hát erről szól ez a könyv. Nézzük a könyv főbb fejezeteit.
Az érzelmi logika - ez a legfontosabb döntési pont a követőnél. Miért követünk egy vezetőt? Ha megértjük, hogy miért követünk egy vezetőt az talán segít megértetni, hogy milyen értéket kell, hogy hordozzon személyében, milyen viselkedést kell, hogy tanúsítson, amely vonzó számunkra. Mi az, amiért sokszor hajlandók vagyunk akár tűzbe is menni a vezetőnkért. Az érzelmi logika : a követők döntéshozatali mechanizmusa: érzelem + logika Mennyi az értelem és mennyi az érzelem a követők döntésében. Érzelem és logika, tudatos és tudatalatti befolyásoltság együtt a követők döntéseiben mind megtalálható. Együtt elválaszthatatlan, szétválaszthatatlan párosok ezek. De egy biztos kevésbé racionális a döntésünk, amikor vezetőt választunk. 3 dimenzió határozza meg a követők döntését: értékek, személyiség és érdemek dimenziói.
Az érzelmi logika a karizma fontosságára vezet rá. Karizma az egyetlen dolog, ami számít Ha bárki követőt megkérdezünk, hogy mit csodálnak egy adott vezetőben nagy annak az esélye, hogy azt válaszolják a karizmáját. De megfogalmazni, hogy mi is az a karizma, és hogy hogyan lehet kifejleszteni, azt már kevesen tudják. Egy biztos az érzelmi logikához kötődik. (A könyv erről a területről részletesen ír.) A karizmának 8 eleme van.
Az értékek dimenziója alá esik az együttérzés és a remény Együttérzés A nagyvezetők nemcsak értik, hanem érzik is a másikat. Ez a fejezet azt vizsgálja, hogyan lehet kifejleszteni az empátiát, milyen eszközökkel lehet azt támogatni, hatékonyabbá tenni. Remény Amit a követők egy vezetőben gyakran keresnek az a remény. Mit is jelent a remény? A jövőkép egy szebb jövőért. Hazudás nélkül, hogyan lehet a jövőt felvázolni, amikor valójában senki nem tudja, hogyan fog alakulni? Hogyan lehet vonzó jövőképet felvázolni a követők felé? Ez a feladat, amit a vezetőnek teljesíteni kell. A megválasztott vezetőktől - szemben a kinevezettekkel - sokat lehet tanulni ezen a téren.
A személyiség dimenziója alá tartoznak keménység, retorika, integritás, és egyszerűség. Keménység A potenciális követőid tudni szeretnék, hogy nehéz időkben is állod-e a szavad. A nehézségekkel szemben is ellenálló vagy-e. Az értékeid mentén lépsz-e ha nagy lesz a nyomás. Retorika A retorika az érzelmi logikához szól. A tökéletes az, amikor sikerül a megfelelő szavakkal mind az észre mind a szívre hatni. Megtalálja-e a vezető azt az utat, szavakat, üzenetet, érvrendszert, ami hatással van a követőire? Integritás A követő elvárja annak a víziónak a gyakorlati megvalósítását, amit a vezető lefestett. Ez a fejezet azt részletezi, hogy hogyan lehet az integritást felépíteni, vizsgálja az összeegyeztetés folyamatát, ami a szavak és tettek összhangját jelenti, hogyan működik az integritás és ha csorbát szenved, hogyan lehet rendbe tenni. Egyszerűség A követők gyorsan döntenek, de ehhez először adatokat, információt kell kapniuk. Vezetőként hogyan lehet ezt úgy tenni, hogy egyszerű és érthető legyen, amit mondunk, viszont ne árasszuk el kezelhetetlen adat tömeggel követőinket, de másfelől ne legyen együgyű sem kommunikációnk; ne nézzük hülyének híveinket!
Az érdemek vagyis, amit már letettünk az asztalra, dimenzió részét képezi a mérés és a cselekedett. Mérés A vezetést nem adják, hanem kölcsönadják. A követők elvárják, hogy haladás történjen a felvázolt és megállapodott jövőkép irányába és ezt a haladást mérhetően be kell tudni mutatni. Úgy, hogy meggyőző legyen. Cselekedett Vezetőként meg kell tudnod győzni követőid, hogy képes vagy megtenni, amit ígértél. A tettek a bizonyíték. De a követőknek meg kell bizonyosodni a felől is, hogy ezek a tettek tényleg előre visznek és nem visszafelé.
A követők döntik el, hogy a vezető átmegy-e az érték, személyiség és érdem teszteken és az érzelmi logika szintjén "bejön-e" nekik vagy sem. Csak ezután tudnak mögé állni.
Vezetéssel foglalkozó könyvek mindig azt kérdezik, hogy : Mit tesznek a Nagy Vezetők? Ez a könyv azt kérdezi, hogy: Mit akarnak a Nagy Követők? Hisz vállalati, szervezeti szinten nem mondhatjuk, hogy a követők választják a vezetőiket, de, hogy egy vezető mennyire lesz hatásos és sikeres vezetői feladatkörében, azt az határozza meg, hogy mennyire állnak készen támogatni és adnak mindent bele, tudásuk legjavát a követői. Tehát a szakértő szerint ha értjük, megértjük, hogy a követők mit akarnak akkor utána már nem kérdés, hogy a vezetőnek mit kell tennie. Akkor vagyunk a legjobbak ha önmagunk vagyunk, de a vezetés az egy összetett dolog. Minden, amit el akarunk érni azáltal, akik vagyunk és, amit csinálunk, összekapcsolódik azzal a komplex világgal, amiben élünk és ez így együttesen produkál valamit, amit a Követő észlel és elfogad. Vagy nem. A sikerhez elengedhetetlen a Követő szemszögét is nézni!
Von Bartheldné Ábri Judit PCC executive coach és kommunikációs tanácsadó www.coachinghataroknelkul.hu
+36 30 942 2419 +36 70 772 2419