Üzleti modell - hogy micsoda?
Üzleti modell – hogy micsoda?
Benned is van egy hang, aki azt mondja, hogy ’vállalkozz már bátrabban’? Azon agyalsz folyton, hogy hogyan tudnál valamilyen értéket kreálni mások számára egy új vállalkozás formájában? Esetleg azon
Üzleti modell – hogy micsoda?
Benned is van egy hang, aki azt mondja, hogy ’vállalkozz már bátrabban’? Azon agyalsz folyton, hogy hogyan tudnál valamilyen értéket kreálni mások számára egy új vállalkozás formájában? Esetleg azon, hogy hogyan tudnád megváltoztatni a szervezetet, amit vezetsz (vagy csak alkalmaz téged)? Újszerű megoldásokat keresel, amelyekkel a már nem működő régi rendszert lecserélhetnéd?
Egy példa: ’marketingesként’ azzal szembesülök nap mint nap, hogy az egykor tanult és a kétezres évek elején jól alkalmazható marketing módszerek mára elavultak, szinte használhatatlanná váltak. Nem lehet nem megérteni és szemethunyni az ’onlineosodás’ jelensége felett. K kell találni azt, hogy most hogyan érem el a célcsoportomat. Mi az, amit ők igényelnek és mi számukra a hozzáadott érték? Egyáltalán kik azok az ’ők’? És mit várnak tőlem? Hogyan és hol szeretnék, ha megszólítanám őket?
Ez csak egy terület és példa a sok közül, ami jól mutatja, hogy miért fontos a jelenlegi üzleti modelled (ami alapján ügyfeleket és bevételt szerzel) újragondolása, szinte bármilyen területen is tevékenykedsz. Egészen új iparágak jönnek létre, miközben néhány éve még létezők megszűnnek. Papíralapú újságok válnak köddé, és teljes szerkesztőségeket zárnak be, mert maguk az olvasók blogolnak sok esetben, amit többen olvasnak mint egy napilapot esetleg.
Te hogyan képzeled el vállalkozásod (vagy munkahelyed, ahol épp dolgozol) jövőjét 2, 5 vagy netán 10 év múlva, ha ott leszel? Miért akarsz továbbállni, ha már itt tartunk? Az üzleti terv a legtöbb vállalkozás és ember esetében (a legnagyobb multikat kivéve) szinte ismeretlen fogalom. Pedig terv nélkül nagyon nehéz eljutni oda, ahol...hova is akarsz eljutni pontosan? A-ból B-be. De milyen úton? Vagy B-t még nem is igazán tudod, hogy fog kinézni?
Sokaknak furán és idegenül hangzik, hogy ’üzleti modell’, de ez igazából csak annyit tesz, hogy egy szervet (vagy egyén) hogyan kreál, ad át és foganatosít mások számára értéket. Ebben a blogsorozatban szeretnék rávilágítani egy egyszerű de nagyszerű módszerre, ami alapján könnyen de átgondoltan lehet gondolkodni saját és szervezeted jövőjén.
Elsőként nézzük az ügyfeleidet. Pontosabban ügyfélszegmenseidet, mert gondolom több is van, ugye? Ez az építőkocka lényegében azt mondja, hogy kikkel bizniszelsz, vircsaftolsz, seftelsz (kinek mi a szimpi). (Nyereséges) ügyfelek nélkül nincs vállalkozás, ez tiszta sor. Érdemes ügyfeleidet csoportosítani a közös (illetve különböző) szükségletek, viselkedésük vagy egyéb jellemzőik alapján. Tudatosan kell kiválasztanod, hogy kiket akarsz kiszolgálni és kiket NEM akarsz megszólítani. Ha ez megvan, máris könnyebb megtervezni a modellt a különböző ügyféligények alapján.
Akkor mondunk ügyfélcsoportokat különbözőnek, ha:
- Igényeik alapján egyedi ajánlatot kell nekik biztosítani
- Ha csak különböző disztribúciós csatornákon keresztül tudod őket elérni
- Ha eltérő ügyfélkapcsolatot igényelnek
- Ha nagyon eltérő nyereségességet eredményeznek (az egyik csoport többet, a másik kevesebbet, vagy semmit, csak reklámot hoz a konyhára)
- Ha hajlandóak az általad biztosított ajánlat különböző részeiért fizetni (van akinek ez kell, van, akinek az).
Meg tudod fogalmazni a fentiek alapján, hogy Te kit tekintesz ügyfelednek?