Hiedelmeim a vezetőfejlesztésben
A múlt héten nagy tapasztalatú tréner és coach kollégánk, Generál Péter tartott kompetencia fórumot az ICF hazai tagozatában. A beszélgetés középpontjában többek között a saját szakmai hiedelmeink, meggyőződéseink voltak. Úgy
A múlt héten nagy tapasztalatú tréner és coach kollégánk, Generál Péter tartott kompetencia fórumot az ICF hazai tagozatában. A beszélgetés középpontjában többek között a saját szakmai hiedelmeink, meggyőződéseink voltak. Úgy határoztam, hogy leülök, és összegyűjtöm az enyémeket. Biztos nem lesz teljes a lista, majd később kiegészítem.
Vezetői tréningek
- Bár nincs egységes, általánosan elfogadott leírása a jó vezetőnek, vannak olyan ismeretek, amelyek minden vezetőnek hasznára válnak.
- Ennek ellenére nem lehet kívülről megmondani a tutit. Nincsenek általános receptek, mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy az egymást kiegészítő, sőt néha egymásnak ellentmondó ismeretekből mit tud hasznosítani a saját környezetében, munkájában.
- Csak az tud fejlődni vezetőként, aki akar. Nem lehet szándéka ellenére fejleszteni senkit.
- A tréningeket úgy kell felépíteni, hogy ne unják el az életüket a résztvevők. Végtelen PowerPoint felsorolások helyett feladatokat és gyakorlatokat érdemes végezni, azokat értelmezni, megvitatni, és a megszerzett ismeretek alkalmazhatóságát megvizsgálni.
- Az ismeretek nem azért vannak, hogy tölcsérrel az emberek fejébe erőltessük, hanem azért, hogy elgondolkodtassuk a résztvevőket.
- Nagyon fontos a tréningeken a változatosság és az élményszerzés. Arra fogunk leginkább emlékezni, amihez valami élményt, személyes tapasztalatot tudunk kapcsolni.
- A leginkább intenzív tanulás akkor történik, amikor a résztvevők kilépnek a komfortzónájukból.
- Tanulási folyamatban kell gondolkodni, egy-egy tréningnap nem fog tartós viselkedésváltozást eredményezni.
- A tréningek önmagubkan nem elegendők. Az ismeretek beépülését nagyon erőteljesen tudja támogatni az egyéni vagy páros coaching, ami kifejezetten a tréning utánkövetését szolgálja.
- Csak azt fogja beépíteni a vezető a napi gyakorlatába, amit kipróbált és be is vált neki.
- A vezetői tréningek fontos pozitív mellékhatásai az önismeret fejlődése és a csapaton belüli együttműködés javulása.
Coaching
- A coaching bizalmi kapcsolata kiváló táptalaj a fejlődéshez.
- Az ügyfél képes saját maga megtalálni az utat a céljához vagy a megoldást a problémájára.
- Már önmagában az is sokat segít, ha az ügyfél szavakba önti a gondolatait.
- A coach értő figyelme és visszatükrözése támogatja az ügyfelet a pontosabb megértésben.
- Fontos, hogy az ügyfél tisztán lássa a jelen helyzetet és a kívánt jövőképet.
- A coach igyekezzen úgy kérdezni, hogy a válaszok ne a saját kíváncsiságát elégítsék ki, hanem az ügyfelet vigyék előre vagy vezessék mélyebb megértéshez.
- Ne ragadjunk le a helyzetelemzésnél: az ügyfél mozduljon el a saját életéért való felelősségvállalás és a cselekvés irányába.
- A vállalásokat a következő találkozókon fontos utánkövetni, hogy megünnepeljük a sikereket vagy lebontsuk az akadályokat.
Végül mindkét területre vonatkozik, hogy egyrészt folyamatosan kell bővíteni saját tudásunkat, másrészt fontos, hogy rendszeresen reflektáljunk a saját működésünkről és a tanulságokat beépítsük a következő tréning vagy coaching alkalmakba.