Hogyan növelhetjük vezetői hatékonyságunkat és munkatársaink elkötelezettségét a coaching segítségével?
Többek között erre a kérdésre is választ kaptunk Julie Starrtól, aki 2013.03.21-én a Coaching Határok Nélkül programsorozat vendége volt „Menedzser coach szemlélettel” című, igazán elgondolkodtató, tartalmas előadásával. Ő
Többek között erre a kérdésre is választ kaptunk Julie Starrtól, aki 2013.03.21-én a Coaching Határok Nélkül programsorozat vendége volt „Menedzser coach szemlélettel” című, igazán elgondolkodtató, tartalmas előadásával. Ő maga is több mint 20 éves coaching és tanácsadói tapasztalattal rendelkezik az üzleti és a változásmenedzsment terén.
Julie szerint a coaching nem más, mint beszélgetési technikák alkalmazása arra az emberre, akit coacholunk. A beszélgetés hatása a gondolatokban, tanulásban, viselkedésben létrejövő változás. A változás eléréséhez a vállalatok igénybe vehetnek külső coach („off-line coach”) segítséget, de választhatják azt a megoldást is, hogy saját szervezetükön belül lehetőséget adnak a vezetőknek arra, hogy elsajátítsák az eredményes coachinghoz szükséges technikákat („on-line coaching”). Utóbbinak előnye, hogy mindennap alkalmazható, akár rövid coachingok, értsd beszélgetések keretében és a viselkedési minták így tudnak igazán változni. Természetesen a coaching technikákat el kell sajátítani, jó, ha a vezetők rendelkeznek a coachinghoz szükséges megfelelő eszközökkel, gyakorlattal.
A siker érdekében először is meg kell változtatniuk a hozzáállásukat, vezetési stílusukat és valószínűleg az érintett szervezet, cég kultúráját is. A cégek többsége már felismerte, hogy erre az átalakulásra szükség van annak érdekében, hogy nagymértékű teljesítményjavulást érjenek el, vezetőiknek pedig egy újfajta vezetési stílust kell elsajátítaniuk és alkalmazniuk, ez pedig nem más, mint a coaching szemléletű vezetési stílus. A vezetői attitűdváltás tehát a coaching szemléletű vezetés melletti elköteleződés alapja, melyhez elengedhetetlenül szükséges a vezetéshez történő hozzáállás, látásmód megváltoztatása, magatartásminták megváltoztatása, kompetenciák fejlesztése, a már meglévő vezetői kompetenciák finomítása.
Természetesen továbbra is vannak és lesznek olyan feladatok és helyzetek, amikor a vezetőknek a direkt irányítást kell alkalmazniuk, de a coach gondolkodású menedzser képes ennek felismerésére és helyzet szerinti alkalmazására. Az egészséges egyensúly megtalálása, a megfelelő vezetői stílus kiválasztása a mai rohanó világban nem könnyű feladat, ezért fontos, hogy ne a problémára, hanem a megoldásra fókuszáljunk. Ha bármely vezetőnek az a célja, hogy munkatársai kreatívak és lojálisak legyenek, akkor képes lesz megtanulni és alkalmazni a coaching szemléletű vezetést, mely kihat a munkavállalók elkötelezettségére, arra, hogy milyen motivációval és hozzáállással végzik munkájukat és érik el a vállalati célkitűzéseket. Röviden fogalmazva arra, hogyan érzik magukat a vállalatnál. Csak az teljesíthet jól, aki jól is érzi magát. A vállalatoknak pedig érdemes elgondolkodni azon, hogy hosszútávon ez a szemlélet versenyelőnnyé válhat, tehát ösztönözzék vezetőiket a coaching szemlélet megismerésére és alkalmazására és aknázzák ki a coachingban rejlő lehetőségeket!
Demendiné Cserna Tímea ACC Business Coach MCE képzésekért felelős alelnöke