A coaching iránti bizalom és elkötelezettség az első lépés
Korábbi munkahelyemen ahol vezetőként dolgoztam, egyszer amolyan belső coach - katalizátor szereppel bíztak meg egy projektben. Azonnal megkerestem a projektvezetőt, és elmondtam, hogy szerintem én miben tudok segíteni, hogy képzelem el
Korábbi munkahelyemen ahol vezetőként dolgoztam, egyszer amolyan belső coach - katalizátor szereppel bíztak meg egy projektben. Azonnal megkerestem a projektvezetőt, és elmondtam, hogy szerintem én miben tudok segíteni, hogy képzelem el a projekt felépítését. Türelmetlenül és haladéktalanul el is kezdtem vele, majd helyette dolgozni az ütemterv felépítésén. A továbbiakban folyamatos szerepzavarral küszködtem, lerohanásommal inkább rémületet keltettem, mintsem segítséget nyújtottam volna.
Az őszinteség alapja a bizalom, őszinteség és elköteleződés nélkül semmit nem ér egy coaching folyamat.
A coaching alapfeltétele a kölcsönös bizalmon alapuló együttműködés. A bizalom pedig általában nem jön létre magától egy pillanat alatt, ha nem dolgozunk meg érte. A coachinghoz kétoldalú, kölcsönös bizalom kell – amelynek légkörében partnernek tekintjük egymást, mert a másik hisz abban, hogy a coach az, akire szüksége van, a coach pedig töretlenül hisz benne, hogy az ügyfél maga fogja megtalálni a válaszokat és felismeréseket a coaching folyamán. Ha a coach bízik benne, hogy az ügyfél képes felismerni és megtalálni a saját válaszait, mert benne vannak a válaszok, akkor működik.
Bizalom nélkül nincs elkötelezettség és nem jön létre változás abban, aminek változnia kell. A bizalom építése mindent megelőző lépés kell, hogy legyen, még a célok kitűzése és a kölcsönösen rögzített pszichológiai megállapodás előtt.
A kölcsönös bizalom megteremtése nélkül nem állunk elég szilárd talajon ahhoz, hogy építkezésbe kezdjünk. Különösen, ha ambíciózusan valami komoly áttörést akarunk elérni.
A coaching egyre szélesebb körben használt teljesítmény-fokozó eszköz az üzleti életben; célja a pozitív érzelmi állapot erősítése egy inspiráló munkakapcsolat révén. De hogyan jön létre az a bizalmi légkör coach és ügyfele között, amely inspirálóan hat és valóban tartós változáshoz vezethet?
Fontos elem az ügyfél készenléte, vagyis a változás iránti nyitottsága és elszántsága, mert e nélkül nem valószínű, hogy képes lesz kilépni a komfort-zónájából, és szembenézni akár konfrontatívabb kérdésekkel is.
Hogyan keletkezik a coaching során a bizalom?
Kialakulása a következő tényezőktől függ:
- a felek biztonságérzetétől (például a sérthetetlen titoktartás által),
- közös érdekeitől (elkötelezettséggel a cél iránt),
- attól, hogy a felek jóindulatú törődéssel fordulnak-e egymás felé (őszinte, kedves, tiszteletteli, intenzív, támogató jelenléttel),
- megbíznak-e egymás képességeiben, kompetenciájában (felkészültség, tájékozottság és sokoldalúság),
- bizonyított-e a korábbi kapcsolatuk (tapasztalatokkal, referenciákkal és mérhető eredményekkel),
- valamint hogy jól működik-e a kommunikációjuk (az ehhez szükséges egyenességgel és az ígéretek betartásával).
A coaching többé-kevésbé konfrontatív folyamatként írható le - persze hogy mennyire lehet konfrontatív, az a coach és ügyfele között létrejött kimondott vagy hallgatólagos megállapodáson múlik. Ez a megállapodás pedig csak úgy alakulhat ki, hogyha a két fél között kialakul egy mély bizalmi kapcsolat, olyan őszinteségen, tiszteleten és nyitottságon alapuló légkör, amelyben megmutatkozhatnak, feltárulhatnak a gyengeségek is. Olyan légkör, amelyben az ügyfél merheti sérülékenyebb oldalát is megmutatni, abban a meggyőződésben, hogy a coach ezzel soha semmilyen helyzetben nem él vissza. Cserébe viszont elvárhatja és el is várja, hogy szemtől szembeni, egyenes visszajelzéseket, kérdéseket kapjon, amelyek javítják az önértékelését és segítik a továbblépését.
Milyen egyértelmű jelei vannak a mély bizalom kialakulásának a coaching során?
A megfigyeléseim szerint három biztos jele van a mély bizalom kialakulásának:
- egyrészt az sérülékenységének felvállalása, ha úgy hozza a helyzet, akár felkavaró érzések komfortos felszínre kerülése során
- a coaching folyamat részeként néha beálló csend mindkét fél: coach és ügyfele számára is komfortos viselése és elviselése,
- és a kívülről is jól látható kölcsönös jelenlét,egymásra hangolódás, rapport kialakulása, amely szinte láthatatlan burkot von coach és ügyfele köré, mintha megszűnne körülöttük az egész világ.
Ez a mély bizalmi kapcsolat a egyéni coaching legnagyobb ereje és tápláló forrása.
A team-coachingnál, tekintettel a több szereplő által előidézett másféle dinamikára, mindez egész máshogy alakul.
Schäffer Beáta ACC
Vezetői Coach
+36 30 970 74 30