Hivatalos rész...
Ahhoz, hogy az Apa GYED-re menjen egy csomó hivatalos kört kell futni. Van az egyszerű végrehajtási útvonal és van a bonyolult, nehézkes, rögös. Az egyszerű útvonal csak és kizárólag azokra a férfi munkavállalókra vonatkozik akik o
Ahhoz, hogy az Apa GYED-re menjen egy csomó hivatalos kört kell futni. Van az egyszerű végrehajtási útvonal és van a bonyolult, nehézkes, rögös. Az egyszerű útvonal csak és kizárólag azokra a férfi munkavállalókra vonatkozik akik olyan munkahelyen dolgoznak alkalmazottként, aki OEP kifizetőhely. Nekik csak annyi a dolguk, hogy fizetés nélküli szabit kérnek, illetve szólnak a főnöknek, hogy intézze a munkaügyes a papírokat el, mert ő bizony "május 35"-töl gyermeknevelésre adja a fejét. Az hogy hogyan intézi ez a munkahely a papírokat, azt a munkavállalónak nem kell tudnia. Legfeljebb a sikertelen ügyintézésről az első GYED megNEMérkezése tájékoztatja. A nehezebb útvonal az, ha az ember olyan cégnél dolgozik, aki nem OEP kifizetőhely. Sokat nehezít a dolgon, ha az ember olyan cégnél dolgozik, aki nem regisztrált az OEP-nél elektronikus ügyintézésre. Miért is mondom ezt?
Én úgy kezdtem hozzá a dologhoz, mint egyszerű írni-olvasni éppen tudó, bürokráciát hírből ismerő, de minden újra fogékony hétköznapi állampolgár, akinek van ügyfélkapus online ügyintézésre megfelelő regisztrációja... Felhívtam a cégem könyvelőjét és megkérdeztem mi a teendő. Ő elmondta, hogy a nyomtatványkitöltővel ki kell tölteni egy nyomtatványt majd azt el kell juttatni az OEP-be lehetőleg személyesen. Nos a "lehetőleg" szót ebből a mondatból bizony ki kellett volna hagyni. Megkerestem az OEP honlapján a dokumentumot, a nyomtatvány-kitöltő minden törvénytisztelő állampolgár gépén rajta kell legyen. Persze közben OEP regisztrációt is csináltam, mert nehogy már ezen bármi is múljon. Ezalatt a könyvelő átküldte a nyomtatványt, úgy hogy a nagyrészt ki volt töltve. Nekem csak pár személyes adatot kellett belevarázsolnom, hozzácsatolni a gyermek születési anyakönyvi kivonatát és mehetett a feltöltés. Feltöltöttem ügyfélkapura a nyomtatványt, majd visszanéztem az értesítési tárhelyre, ami üres volt és ezzel befejezettnek tekintettem a dolgot. Nem kellett volna...
Most egy kicsit a dátumokról szeretnék beszélni. Apa ugye nagy valószínűséggel úgy megy GYED-re, hogy előtte Anya volt TGYÁS-on és GYED-en, mert nem nagyon szeretik, ha egy évesnél fiatalabb gyermekkel akar APA otthon maradni. A TGYÁS 6 hónap, tehát még hat hónap GYED kell az anyának. Ez a mi esetünkben úgy nézett ki, hogy a kisfiú november 19-én született, majd közel egy év múlva Anya november 1-től visszakerült aktív állományba a fizetésnélkűli szabadságról. Tehát én is november 1-től lettem GYED-en. A Gyed igénylő lap kitöltésre, amit trükkösen "Foglalkoztatói igazolás"-nak hívnak, 6 hónapja van az embernek, tehát visszamenőlegesen 6 hónap áll rendelkezésre. Ennek az okát ne firtassuk, de biztos van valaki aki el tudja magyarázni egy egyszerű szoftverfejlesztőnek.
Eközben a NAV házatáján is volt kis történés, de azt a könyvelő élte meg emiatt a dolog miatt. Ugyanis a könyvelőm beküldött egy változás bejelentőt, amit nem kellett és nem azt mondta az NAV, hogy hahó nem kell beküldeni semmit, hanem hogy hibásan van kitöltve a nyomtatvány. Aztán hogy tisztázza, meg mert arra járt, gondolta személyesen rákérdez a NAV-nál. Nos, az a könyvelő akinek joga van mindenféle anyagot, ügyintézni elektronikusan, az a könyvelő személyesen semmilyen felvilágosítást nem kaphat, mert személyes ügyintézésre nem kapott meghatalmazást. Persze ez 1 óra várakozás után derült ki. Majd hazament és nekifutott újra, mert természetesen annyit elmondtak, hogy ugyan felvilágosítást nem adnak, de hibáért a jogkövetkezmény bennünket terhel. Viccesek NAV-nél. Az ügyintézésől ezt írta végül:
Mivel az Ön esetében nem kellett volna a GYED miatt semmi változást beküldeni, a munkaóra értéket sem, ezért a javításban - mivel üresen nem fogadta be – így a FEOR számot módosítottam 1321-ről (ez eddig szállítási tev. Egység vezetője) 1322-re (szám.technikai egység vezetője) és a munkaórát Nem. Amikor e sorokat írom, kaptam a 12T1041 elutasító befogadást, mert hiába a 2012 évi T1041-t kell javítanom, ma már 2013 T1041-t fogad be az apeh. (Igaz, hogy előtte átolvastam a 2012-es 1041-es kitöltési mutatót, amelyben nincs utalás az évet illetően.) Sebaj, megírtam a javítót 2013T1041-re és már be is küldtem! Két perc múlva meg is érkezett az elfogadó nyugta! Ez még nem jelenti, hogy minden oké, csak majd ha nem kapok újabb hibás bevallást javító felhívást kb. 3 hét múlva sem
Eljött a december 2-3-4-5-6 és GYED-nek se híre sem hamva, különös ösztöntől vezérelve, ránéztem az ügyfélkapus értesítési tárhelyre és megláttam, hogy vissza van utasítva a beadványom, nézem a dátumot fél órával a beadás után, amiről természetesen semmiféle értesítés nem jött. Felhívtam az ügyfélkapu ügyfélszolgálatát, ahol egy pikirt hang azt mondta, hogy ez van, és hívjam fel az OEP-et. Előtúrtam az OEP területileg illetékes hivatalának telefonszámát és felhívtam őket. A telefont a második csörgésre felvették. Az ügyintéző nagyon készséges volt, és segíteni szeretett volna, de nem tudott, mert nem találták a beadványom. Én mondtam az időpontokat, de semmit nem láttak a rendszerben. Aztán beugrott az egyik hölgynek, hogy a munkáltató cégnek van e OEP regisztrációja. Mondom annak nincs, de nekem van, és én magánemberként adtam be a papírokat a magán ügyfélkapumon keresztül. Kijelentették, hogy azért lett elutasítva,mert a munkáltató elektronikusan nem regisztrált az OEPnél. Csak úgy mellékesen megkérdeztem, hogy hogyan lehet regisztrálni a céget elektronikusra az OEP-nél... természetesen személyesen... Tehát minden út oda vezet, hogy be kell menni személyesen és elintézni. Az ember nem ússza meg elektronikus ügyintézéssel, hiába adott hozzá minden. Ez a rendszer csapdája. Annyira felbosszantottam maga, hogy kinyomtattam a nyomtatványokat, magamhoz vettem a céges okiratokat tartalmazó dossziét, a magán okiratokat tartalmazó dossziét, felnyaláboltam a kisfiam és berobogtunk az OEP-hez. Mindenki legnagyobb szerencséjére senki nem volt előttünk, és azonnal szólítottak. Ahogy köszöntem a hölgy azonnal megismerte a hangom, mert vele beszéltem telefonon is. Az egész ügyet 5 perc alatt elindítottuk, befogadták a papírokat. Persze itt még nem ér véget a dolog. Az ügymenet ugyanis a következő, befogadják a papírokat, majd küldenek a Magyar Állam Kincstárnak 2 levelet amiben azt tudakolják meg, hogy a feleségem kap e még ellátást. az ügyintézési időhivatalosan 30 nap, az adatszolgáltatáson kívül. Ezt elképesztően le tudják rövidíteni, ha az ember normálisan viselkedik, és ha viszi a gyereket mindenhova. :)
Most már elvileg rendben van minden papír, igazolás. A személyes ügyintézésnél maximálisan segítőkészek voltak a Csongrád megyei OEP munkatársai. Az pedig, hogy elektronikusan nem lehet elintézni ezt sem az Magyarország szegénységi bizonyítványa.
A Könyvelőm pedig összefoglalta a dolgokat:
"1. A Kft-nek kell jövedelemigazolást hivatalosan kiállítania és a magánszemélynek, aki igényli, annak a többi papírokkal együtt ezt is beadni. A céges igazolást elektronikusan csak abban az esetben lehet beküldeni, ha van erre „felhatalmazása”. A felhatalmazást egyszer kell kérni a MEP-től, úgy tudom, ez ügyben személyesen kell eljárni. Az Ön kft-nek eddig nem volt szüksége erre, szerintem – ha nem bővül több alkalmazottal – ezután sem lesz szüksége erre. De ezt Ön dönti el.
2. az apeh felé minden adatváltozást be kell jelenteni, kivéve a táppénzt és a gyermek miatti „távollétet”, mert ekkor nem szünetel a biztosítás. De ezt meg kell nézni, hogy az egyéni vállalkozónál is így van-e, mert régebben nem így volt. Igazából jelezzük a havi jogviszonyos bevalláson, azaz a járulékfizetés alól mentesülés okát, ezt meg is tettem, és minden hónapban meg is fogom tenni. A hibaüzenet számomra egy kicsit félrevezető volt, mert kétszer is azt írták, hogy a jogviszony kezdet és a kód nem jó."
De igazából a legyeszerűbb megoldás ténylag az, hogy innen letölti mindenki ezt a nyomtatványt: http://hkp.oep.hu/nyomtatvanyok/segedlet?id=9498507 , majd kitölti a nyomtaványkitöltő segítségével.Kinyomtatja,megfogja az összes papírját és bemegy az OEP-hez és ott kivárja a sorát. Olcsobb és gyorsabb megoldsá ez mint hinné az ember.