A CV evolúciója 3
A Motivációs levél
A halványszürkére fakult, uniformizálódott un. “amerikai típusú “ önéletrajzról írtam a múlt héten, és felmerült a kérdés, segített-e a motivációs levél megjelenése a pályázási folyamatban?
A Motivációs levél
A halványszürkére fakult, uniformizálódott un. “amerikai típusú “ önéletrajzról írtam a múlt héten, és felmerült a kérdés, segített-e a motivációs levél megjelenése a pályázási folyamatban?
Az un. kísérőlevél nem új jelenség. A ’90-es években, amikor a piacgazdaság betörésével az álláspályázatok tömegesebbé váltak, - és az önéletrajzok egyformákká – igényelte a kiválasztást végző, hogy kísérőlevél kerüljön a CV mellé. A fő küldetése az volt, hogy testreszabottá tegye a jelentkezést, ezért a kísérőlevélnek névre szólónak, személyesnek és egyedinek kellett lennie. A kifejezett cél pedig nem az, hogy elnyerje a jelentkező az állást, hanem hogy eljusson a személyes beszélgetésig. Akkoriban pl. illendő volt a levél elküldése előtt telefonálni, megtudni, hogy ki a címzett, és ennek megfelelően Tisztelt X.Y.!-nak, illetve minimum Tisztelt Uram!-nak szólítani! Fel kellett tüntetni továbbá a címzett beosztását, a cég nevét, címét, azaz formailag úgy kellett összeállítani, mint akkoriban egy hivatalos, üzleti levelet volt szokás.
Dr.Telkes József, akkor még a Hill International nemzetközi fejvadász cég ügyvezetőjeként 1990-ben kiadott “Állásvadászat” című tanácsadó könyvében az alábbi szigorú szerkezetet ajánlja:
“Nyitó bekezdés:
A megpályázott állás összefoglalása, az állás és beosztás megnevezése, a kérés vagy kérdés megfogalmazása (!).
Középső bekezdés:
A legmagasabb végzettség és a jelenlegi státusz megnevezése, a legfontosabb munkatapasztalatok összefoglalása, a kapcsolatteremtési igény és a közösségi munka iránti igény hangsúlyozása, az adott szakterület iránti érdeklődés, valamint a cég iránti érdeklődés és nagyrabecsülés kifejezése (!).
Záró bekezdés:
felszólítás cselekvésre, személyes találkozó kérése, a címzett felszólítása, hogy kérjen további információkat tőlünk. “
Ebből is kiderül, hogy egyrészt nincsen új a nap alatt, másrészt pedig meg lennénk hatódva, ha manapság ilyen motivációs levél érkezne, azzal együtt, hogy növekedne az elolvasandók mennyisége, és ez akkor is riasztó, ha mindegyikből kiderül, hogy vállalatunkat milyen nagyra becsülik...
Ahogy a kísérőlevél átváltozott motivációs levéllé, úgy tűnt el a motiváció a pályázókból. Nemhogy a legtöbben azt nem tudják, ki a címzett, de sokszor azt sem, hogy milyen vállalat milyen állására pályáznak!
Így aztán szabatos kísérőlevél helyett uniformizált CV-kkel uniformizált, motiváció nélküli motivációs levelek érkeznek, amik aztán ritkán kerülnek elolvasásra.
Ráadásul a technológiai lépésváltások sora egészen másfajta bemutatkozási formák felé fordították a figyelmet, de erről majd legközelebb!