Ascon Strategy: a változás nem önmagáért van
Közel két éve hoztuk létre az Ascont. Stratégaként, szervezetfejlesztőként, projekt menedzserként hittünk abban, hogy egy-egy változási helyzetben integrálni tudjuk a kompetenciáinkat.
Úgy gondoltuk, a stratéga szemüvegén keresztü
Közel két éve hoztuk létre az Ascont. Stratégaként, szervezetfejlesztőként, projekt menedzserként hittünk abban, hogy egy-egy változási helyzetben integrálni tudjuk a kompetenciáinkat.
Úgy gondoltuk, a stratéga szemüvegén keresztül látni fogjuk a változási kényszereket és célokat az ügyfeleinknél, amiket aztán a szervezetfejlesztő a napi kapcsolatok és rutinok szintjére tud vinni. El tudjuk érni, hogy a változás ne diktátum, ne egy “elszabotálandó” feladat legyen, hanem az érintettek megtalálják benne magukat és egymást is.
Jól gondoltuk? Tényleg működik ez? Vagy csak egy újabb olyan ötlet, amit végül nem ismer meg a nagyvilág?
Két éves Ascon tapasztalattal azt kell mondanom, a dolog nagyon is működött.Természetesen nem egészen úgy, ahogy eredetileg elképzeltük.
Amiben leginkább mellétrafáltunk
Az olyan kijelentés, mint a“semmi sem állandó, csak a változás” túl általános, és önmagában nem is igaz. A klasszikus Kulber-Ross változási görbe is azt sugallja, hogy az állandó változás folyamatosan a tagadás, düh, depresszió szakaszok valamelyikében képes tartani az érintetteket.
Egy korábbi blogban már utaltam arra, hogy a változást fölfoghatjuk úgy is, mint az utat, amit a vágyaink, szentimentálisabb hangvételben, az álmaink határoznak meg. Ezek lehetnek jó és boldog álmok, amik egy szebb jövőt jelenítenek meg. Lehetnek azonban rémálmok is, olyan képpel amitől félünk vagy amit mindenképp el akarunk kerülni.
A változás ahhoz kell, hogy elérjük az célt, az álmot, amit “normális esetben” nem tudnánk elérni. Ahhoz is változás kell, hogy elkerüljük amibe egyébként belesodródnánk.
Megfordítva, a nem önmagáért való változáshoz mindenképpen kell egy álom. Nincsenek álmai annak a szervezetnek, ahol nincs kinyilatkoztatott elképzelés egy szebb, gazdagabb stresszmentesebb vagy a jelenleginél bármiben jobb jövőről. Annak a szervezetnek sincsenek álmai (rémálmai), amelyik nem tudatosítja magában, ha termékei az iparági életgörbe utolsó szakaszába kerültek, hanem a múltba révedve úgy tesz, mintha minden új alakulna a jövőben is, ahogy eddig. Elég, ha Kodak vagy az Ericsson esetére gondolunk a közelmúltból.
Amiben kezdetben mellétrafáltunk az az, hogy magára a változásra koncentráltunk és nem arra, hogy segítsük az ügyfeleinket “álmodni” is. A változás csak eszköz. Éles és szükséges, mint a sebész kezében a szike, de mégis csak egy eszköz.
Mit gondolunk ma
Ma már éppúgy koncentrálunk az álomra, a változás miértjére, mint magára a változásra.Először megkeressük, tisztázzuk az álmot, ha ez megvan, akkor segítjük a szervezetet a változás folyamatában. Esetleg még az is kiderülhet, hogy egyáltalán nem kell változni.
A mai világban a szervezeti álmok egy nagy része a piaci sikerhez kötődik. Szeretnénk, ha a vállalat sikeresebb lenne a piacán, kevésbé lenne sebezhető. Szeretnénk újabb és újabb dolgokat adni vagy betörni új területekre. Rossz időszakokban egyszerűen szeretnénk nem elveszíteni azt, amink van. Szeretnénk, ha a szervezeti kompetenciák olyan értékeket eredményeznének amelyek megkülönböztetnek a versenytársaktól. Szeretnénk ha a szervezet minden egysége, minden tagja hozzá tudna járulni ezekhez a értékekhez, és tudatában is lenne a hozzájárulásának. Gyakran ezek valóra váltásához kell a változás.
Az álmok, legyenek jók vagy rosszak azonban csak akkor inspirálnak, ha el tudjuk hinni, el tudjuk képzelni, hogy megvalósulhatnak.
Ma már úgy gondoljuk, szerepünk van abban, hogy ne csak a változást támogassuk, hanem segítsünk annak a piacokra, termékekre, belső működési fókuszokra vonatkozó képnek a kialakításában amit a változásokkal el tudunk érni vagy éppenséggel el tudunk kerülni.
Ehhez marketing kutatókkal, stratégiai szakemberekkel, szervezetfejlesztőkkelfelépítettünk egy partneri közösséget, az ASCON STRATEGY-t.
Új utakat keresünk a piaci stratégiában, a belső működésben. Olyan új utakat, amik a vevőkhöz visznek közelebb és segítenek eltávolodni a versenytársaktól.
Olyan utakat, amik az értékteremtésről szólnak, amik megújítanak, amik tudatossá tesznek a sodródás, a benchmarkok puszta másolása vagy a rutinokba temetkezés helyett. Maga a változás annyit jelent, hogy a szervezet végigmegy ezen az úton.