A coaching és a mobiltelefon
Nem a mobilon történő coacholásról fogok itt írni, pedig ma már az is lehetséges és alkalmazott, hanem ott kezdem, amikor még nem volt mobil; a 90-es évek elején….
A rendszerváltáskor, a piacgazdaság elindulásakor számos vállal
Nem a mobilon történő coacholásról fogok itt írni, pedig ma már az is lehetséges és alkalmazott, hanem ott kezdem, amikor még nem volt mobil; a 90-es évek elején….
A rendszerváltáskor, a piacgazdaság elindulásakor számos vállalkozás indult el Amerikai vagy nyugat - európai ötlettel, ötletből vagy ott már bevált vállalkozás mintájára.(mint lásd. a Fotex). Ami egyszer már bevált, bizonyított azt nem kell újra feltalálni, csak adoptálni, megtanítani és sok szorgalommal terjeszteni. Számos termékkel szolgáltatással történt ez. A coaching is valahol ezt az utat járja. Amerikában a legelterjedtebb, mint az üzlet életben (corporate és executive coaching) mint a magánélet kérdéseinek megtámogatására. A pszichológusok szerepét veszi át, mert ott már elfogadottabb. A két szakma viszont élesen elkülönül és minden coachnak tudnia kell hol vannak szakmai határai. A pszichológia a múltat és ott is a probléma gyökereit elemzi, újra értelmezi és rakja helyre, hogy elmúljon a szorongás, a pánik betegség. Ezzel szemben a coaching a jelenből indul ki és a jövő céljait akarja elérni, hogy még eredményesebbek, sikeresebbek legyünk. Számomra mint coach a szakma amerikai elterjedtsége irigylésre méltó. De jó lenne ha mi is itt tartanánk!
A bevezető gondolatokból kiindulva lelkesen hallgatok amerikai webináriumokat, fürkészve, hogy mi az irány oda kint és ebből mi valósulhat meg itt nálunk. És mikor? Hogyan? Milyen módosításokkal?
Legutóbb kettő érdekes gondolatot hallottam: Miért van szükség a coaching szakmára? Hogyan lett ilyen népszerű? A coaching pótolja a széteső családot. Míg korábban, amikor a nagy családok együtt éltek a nagyszülőket, a testvéreket is beleértve volt kivel átbeszélni dolgainkat. Most, amikor sokan egyedül élnek egy megértő, támogató idegen, de szakember, coach lehet az, aki céljainkhoz támogatóként tud viszonyulni. Az idegen objektivitásával és tapasztalatával, a segítő lelkével és elfogadó melegségével van mellettünk ha kell.
A másik gondolat, ami megragadt bennem az a coaching elterjedését a mobil telefonéhoz hasonlította. Először csak presztízs eszköz, keveseknek adatik meg majd, egyre nagyobb szükség lesz rá, mert felismerik, hogy hasznos és akkor már elfogadott és csak terjed és terjed… Hogy ebben sok igazság van azt egy magyar HR igazgató erősítette meg nekem, aki elmondta, hogy náluk olyan sikerrel használják a coachingot, hogy szinte a vezetőket már le kell beszélni coach igényléséről és arra kell biztatni őket, hogy : "Bízz magadban egyedül is meg tudod oldani!" (Mi coachok is ezt mondjuk különben!)
És ez így szép és jó, mert tudják ha még is kell támogatás ott a coach! Ők már tudják, tapasztalták, milyen az coach-csal dolgozni. Hisz ezért kérik!
Használják - még nem - majdnem olyan gyakorisággal mint a mobiltelefont.
Von Bartheldné Ábri Judit ACC executive coach és kommunikációs tanácsadó www.coachinghataroknelkul.hu