Az önimádó, a léhűtő és a szuper érzékeny: három személyiségtípus, amely leginkább árthat cégének
Az önimádó, a léhűtő és a szuper érzékeny: három személyiségtípus, amely leginkább árthat cégének
A jelentkező, aki az állásinterjú során elnyerte Pierce Howard tetszését értékesítői pozícióra a CentACS tanácsadó v
Az önimádó, a léhűtő és a szuper érzékeny: három személyiségtípus, amely leginkább árthat cégének
A jelentkező, aki az állásinterjú során elnyerte Pierce Howard tetszését értékesítői pozícióra a CentACS tanácsadó vállalatnál, munkatapasztalatának, kapcsolatainak és jó megjelenésének köszönhette a sikerét. Nem telt el sok idő azonban, mire kiderült, hogy az új munkatárssal együtt dolgozni kész rémálom.
Még az után sem volt hajlandó üzleti ajánlatokat írni, hogy Howard egy 5000 dollár értékű értékesítői tréningre küldte. Nem sikerült elérnie a kitűzött értékesítési célokat és a visszajelzések sem értek el nála pozitív változást, sőt néhány hónap alatt sikerült azt is elérnie, hogy a 8 főt foglalkoztató cég gyakornoka kilépjen. A cégnél a munkamorál hanyatlásnak indult, egészen odáig fajult a helyzet, hogy az alkalmazottak az új munkatárs háta mögött panaszkodtak. „Volt egy kevés önimádat a viselkedésében,” mondja Howard. ”Sosem kérdőjelezte meg a saját személyes döntéseit.” Egy év után Howard végül úgy döntött, hogy szélnek ereszti a kollegát.
Ami igazán érdekessé teszi Howard helyzetét, hogy cége, a CentACS – a Center for Applied Cognitive Studies - személyiség teszteléssel és tréningek lebonyolításával foglalkozik. Kiváló példa ez arra, hogy még a legfigyelmesebb, legjobb ítélőképességű cégtulajdonosok is hozhatnak rossz döntéseket munkatársaik kiválasztása során, ha nem vesznek tudomást a figyelmeztető jelekről. Howard tanult az esetből. „Felvettük őt a jobb belátásunk ellenére is,” mondja. „Rengeteg szakmai tapasztalat érhető el napjainkban, amely segíthet abban, hogy észrevegyük az árulkodó jeleket, amelyeket nem tanácsos figyelmen kívül hagynunk!”
A három személyiségtípus, amely tönkreteheti vállalatát és a jelek, melyek segíthetnek észrevenni őket egy állásinterjú során a következők.
1. Az önimádó. Ez az egyik legveszélyesebb személyiségtípus a munkahelyi környezetben, mondja Robert Hogan a személyiségteszteléssel foglalkozó tulsai Hogan Assessment Systems vállalat elnöke. Könnyű abba a hibába esni, hogy egy önimádót választunk ki, mivel gyakran karizmatikusak és árad belőlük a magabiztosság. Az önimádó azonban manipulálja a munkatársakat az irodában, nem törődik a kötelezettségekkel és nem ismeri be a hibáit, illetve nem is tanul belőlük, valójában egy pszichopatához hasonló jellemvonásokkal rendelkeznek, mondja Hogan. A probléma az, hogy „az önimádó mindig jól teljesít az interjúkon. Ellenben senkivel sem képesek együttműködni. Minden csak róluk szól.”
Hogyan vegyük észre az önimádókat? Az önimádók mindig felvágnak, ezért az interjúk során figyeljünk a jelentkező testbeszédére és keressük az önhittség árulkodó jeleit, mondja Hogan. Amikor a csapatmunkában szerzett tapasztalatáról kérdezi a jelentkezőt kizárólag magáról beszél, és rosszalló megjegyzéseket tesz korábbi csapattársairól? Ezek azok a vészharangok, amelyeket meg kell hallania, amik jelzik, hogy önimádóval van dolga.
2. A léhűtő. Míg az ilyen embertípus sokkal inkább passzív, mint az önimádó, pont ez a passzivitás az, ami az őrületbe fogja kergetni munkatársaival együtt. A kezelhetetlenül lusta emberek, amikor csapatmunkáról van szó – akiket Howard csak léhűtőknek hív – épp olyan károsak lehetnek cégére, mint az önimádók. Ez a személyiségtípus kifejezetten problémás lehet kisvállalkozásokban, ahol minden ember számít. A léhűtők hagyják, hogy mások végezzék el helyettük a feladataikat, miközben passzív-agresszív viselkedést vesznek fel az irodában. Ez a viselkedés nehezteléshez vezethet a munkatársak szemében, akik úgy érzik, hogy emiatt nekik még többet kell vállalniuk. „Ez egy igazi munkamorál romboló,” mondja Howard. „Rendkívül fontos, hogy munkatársaink úgy érezzék, hogy mindenki kiveszi a részét a munkából.”
Hogyan vegyük észre a léhűtőket? Fel kell mérnie a jelentkező energia szintjét az állásinterjú során. Ahhoz, hogy megállapíthassa, hogy mennyire energikus valaki, nem csak arra kell figyelmet fordítania, hogy mit mond valaki, hanem arra is, hogy hogyan mondja azt. Howard azt javasolja, hogy hívjuk meg potenciális jelentkezőinket egy kávéra az interjú során. Ez egy apró lehetőség arra, hogy mozgásra bírjuk őket és felmérjük, hogy tudják-e tartani az iramot.
3. A szuper érzékeny. Míg a legtöbben képesek rá, hogy az érzelmeiket kordában tartsák az állásinterjú során, addig a szuper érzékenyeknek igazán figyelniük kell arra, hogy az intenzív érzelmeiket keretek közé szorítsák, mondja Michael Mercer, pszichológus a „Hire the Best and Avoid the Rest” (Castlegate, 2011) írója. „Viselkedhetnek bájosan és elbűvölően még akkor is, ha valójában dühöngő őrültek,” mondja. „Tudják, hogy hogyan kell kontrollálni magukat.” A szuper érzékeny emberek gyakran ellenállnak a szabályoknak, pesszimisták és siránkozók. Ez az a fajta alkalmazott, aki csapkodja az ajtókat és megállás nélkül elégedetlenkedik. A többi alkalmazott gyakran érzi a késztetést, hogy az ilyen emberek körül sürgölődjenek, amely által könnyen átragad rájuk is a negatív hozzáállás.
Hogyan vegyük észre a szuper érzékenyeket? Még a szuper érzékeny típusú emberek is ügyesebbek annál, hogy az állásinterjú során elégedetlenkedjenek. Kérdezzék meg tőlük, hogy mit nem szerettek az előző munkahelyükben, vagy főnökükben és egy előre elpróbált, jól megfogalmazott választ kapnak. Azonban, ha néhány konkrét példát kérnek tőlük, akkor elérhetik, hogy kibújjon a szög a zsákból, mondja Mercer. Figyelje a reakciójukat: Ingerültté válnak, amikor kihívó kérdések elé állítja őket? Beszélnek arról, hogy mit tanultak a korábbi esetekből, vagy csak a negatívumokra fókuszálnak?
Ha ki szeretnénk szúrni ezeket az árulkodó jeleket, azokat a stressz viselkedés mérésével is is megtehetjük, amelynek mikéntjeiről az www.asystems.as oldalon lehet további információkat találni.