Könnyed nyári motivációs mondóka - Hogyan jelennek meg már gyermekversekben is a különböző motivátorok?
MVPI mondóka a XXI. századra
Az ötujjas magyar mondókát alighanem mindenki ismeri vagy gyerekkorából, vagy praktizáló szülőként. Jól tudjuk, hogy egy elment vadászni, aztán valaki lőtt, majd cipelt, főzött és végül evett is. A
MVPI mondóka a XXI. századra
Az ötujjas magyar mondókát alighanem mindenki ismeri vagy gyerekkorából, vagy praktizáló szülőként. Jól tudjuk, hogy egy elment vadászni, aztán valaki lőtt, majd cipelt, főzött és végül evett is. Az alábbiakban ezen rövid kis történet adaptálását kíséreltük meg a XXI. századra, közben bemutatva, hogy miként jelennek meg az MVPI tesztben is mérhető értékek és motivátorok már egy egyszerű mondókában. Tehát…
Ez elment vadász: A hatalom szükségletű
A vadászat versenysport jellegű, célja van és fontos a teljesítmény, a győzelem, amely ha nem a nyúl viszi a puskát, alighanem sikerül is. A hatalom szükségletű emberek választott sportjai és hobbijai között gyakoriak az eredményorientált, kihíváson alapuló játékok vagy szórakozási formák.
Ez meglőtte: Az elismerésre vágyó
A célba találás egyet jelent azzal, hogy valaki nyomot hagy a világban. A trófea kitehető és mások által is láttatható eredmény, amely meghozza az ismertséget és elismerést. Az elismerésre vágyó emberek szeretnék, hogy ha emlékeznének rájuk és láthatóságra törekednek.
Ez hazavitte: A csoporthoz tartozó
Haza vinni vagy menni azt jelenti, hogy találkozni másokkal, szociális interakciót bonyolítani. Akinek fontos a másokhoz tartozás, a közösségiességben hisz, a döntéseket – hogy jelen esetben mi legyen a zsákmánnyal – a többiekkel egyetértésben hozza meg. Az ilyen ember megközelíthető, nyitott.
Ez megfőzte: Az önzetlen
Főzni azt jelenti, hogy gondoskodni és ezzel másoknak segíteni, mások boldogságáért tenni. A magas önzetlenségű ember számára a környezete és a világ segítése az elsődleges, sokszor a barátaiért él, a munkában pedig az ügyfél-elégedettségért harcol és a jó hangulatra figyel.
Figyelem: A történet ezen a ponton váratlan fordulatot vesz!
Ez megkóstolta és meglátta benne az üzleti lehetőséget: A profitorientált
Mivel a profitorientált embert minden érdekli, ami üzlet vagy üzleti lehetőség, az ezzel a szükséglettel bíró emberek gyakran gondolkodnak befektetésben vagy abban, hogy miként lehet valamit pénz-kereseti forrássá változtatni. Ez nem feltétlenül jelent anyagiasságot, de vállalkozó szellemet igen.
Ez tervet készített: A biztonságra vágyó
A tervezés szinte minden esetben az előrelátást és a jövő kiszámíthatóvá tételét jelenti. A magas biztonságigénnyel bíró emberek emiatt sok időt fordítanak a felelősségteljes tervezésre, igyekeznek kiszámolni a kockázatokat és felkészülni mindenre. Nem ígérgetnek és ritkán ugranak fejest dolgokba.
Ez megalapított a családi vállalkozást: A hagyomány-szükségletű
A család, mint érték abba a halmazba tartozik, ahol a tisztelet, a lojalitás, a mértékletesség, a becsület és még sok más konvencionális, ha tetszik, nagybetűs fogalom rejlik. A magas hagyomány-igényű ember ezek mentén él és szinte biztos, hogy erős és meghatározó nevelést kapott szüleitől.
Végül pedig valaki csak megette: A hedonista
A hedonisták általában egyetértenek azzal az állítással, hogy a jó ételek, italok és a szórakozás az élet értelme. Ez nem feltétlenül jelenti, hogy az ilyen ember szereti a hasát, inkább azt, hogy szereti jól érezni magát. Ha kell, keményen dolgozik, de aztán élvezni szeretné, amiért robotolt.
A Hogan tesztek között fellelhető Motives, Values, Preferences Inventory (MVPI) fenti kategóriái, akárcsak a mondóka egy teljes keretrendszert alkotnak az értékek és motivátorok felmérése terén. Bár ezek felmérésére például kiválasztás során ritkábban kerül sor, meghatározó erejük szembetűnő, különösképpen mert leírják a személy céljait és értékelési rendszerét, ellenben sokkal nehezebben megfigyelhetők, mint a viselkedéses jegyek. Az igazán jó ügyfélszolgálati munkatárs így például nemcsak kedves és bizalomteli, hanem hit és érték szintjén képviseli az önzetlenséget. Hasonlóképpen több vezető közül a magas hatalom-értékkel rendelkező lesz az, aki hosszú távon és tűzön-vízen át képviseli a misszióban lefektetett versenyt és megcélzott növekedést.
Az MVPI teszt ezek mérését nemcsak pontosan és megbízhatóan képes megvalósítani, de ami a legfontosabb, hogy közvetett módon, azaz nem arra kérdez rá, hogy a kitöltő milyen értékekben hisz, vagy miként szeretne dolgozni.