A "lift-beszéd" technikái
A következő pár bejegyzésben egy fontos és mégsem eléggé birtokolt prezentációs mikro-technikát veszünk górcső alá. Sajnos nincs jó magyar fordítása az “elevator speech” kifejezésnek. A szó szerinti “lift-beszéd”-del kül
A következő pár bejegyzésben egy fontos és mégsem eléggé birtokolt prezentációs mikro-technikát veszünk górcső alá. Sajnos nincs jó magyar fordítása az “elevator speech” kifejezésnek. A szó szerinti “lift-beszéd”-del különösen nem vagyok elégedett.
.
Az üzleti életben nagyon gyakran kell röviden, de figyelemfelkeltően bemutatkoznunk. Legyen szó tárgyalásról, konferenciáról vagy egy egyszerű vacsoráról. Tudjuk, hogy az első 30-60 másodpercben sok minden eldől, néha súlyos milliók. Van, aki jobb ebben a műfajban és valaki azt mondja nagyon gyenge. Pedig szerintem összesen két tényezőn múlik a siker. Az első a tudatosság (felkészülés) a második pedig a rutin. Mindkettő fejleszthető, nincsenek bennük születési előjogok. Számomra az adja a téma egyik aktualitását, hogy elkezdtem dolgozni a BNI nevű üzleti klubbal, ahol minden héten én is be kell, hogy mutassam a cégemet/magamat 60 másodpercben. Eleinte nehéz volt, de jó érzés látnom a saját fejlődésemet. Végül elkezdtem élvezni és másokat is tanítani a témában.
.
Milyen a jó 30 másodperces felépítése?
MEGRAGAD-ÁTAD-ELENGED
1. A FIGYELEM megragadása: Az első pár mondat nem lehet sztenderd. Meg kell ragadni a közönséget. Akarjanak hallgatni, vágyjanak a következő 30 másodpercre. Próbáld megfogalmazni az üzletedet egyetlen erős mondatban. Ez nem egyszerű, de bőven megéri az energiát, mert egy jó mondat évekig használható.(és megmarad mások fejében is )
Ennek eszközei (későbbi bejegyzésben fogom kifejteni):
1. Analógia, párhuzam: egy könnyen megjegyezhető példa, ami lehet akár kép (szókép)
2. Különleges jelzők: pl. egymástól távoli dolgok párosítása
3. Frappáns idézet: Lehetőleg kevésbé ismert, de frappáns idézet
4. Megdöbbentő adat, tény, statisztika
2. Az ÜZENET(k) átadása
Mit szeretnél átadni?
Másképpen megfogalmazva: Mit vigyenek magukkal a résztvevők tőled? Maximum 3 dolgot választhatsz, de én inkább a 2-őt javaslom. Ne többet, de azt jól megfogalmazva. Itt nagyon fontos a mértékletesség.
3. EMLÉKEZTETŐ
Egy utolsó mondat/gondolat/üzenet, amire emlékezzenek a hallgatók.
Egyéb – kapcsolódó – technikák:
- Hitelesség kialakítása (lsd az ethos-ról szóló cikkeinket)
- USP (Unique Selling Point): Mitől vagy te más? Meg tudod fogalmazni? (tiltott szavak: KÜLÖNLEGES, EGYEDI, RUGALMAS)
- Már a beszédedben adj valamit a hallgatóknak! (ingyenes felmérést, kipróbálást, terméket)
dr. Z