Az emberek tisztelete 1.
"Ha valakit teljesen meg akarnék semmisíteni, széttaposni, a legszörnyűbb büntetéssel akarnám sújtani, amelytől még a legszörnyűbb gyilkos is megremegne és összeroskadna, nem kellene egyebet tenni, mint a munkáját teljesen haszontala
"Ha valakit teljesen meg akarnék semmisíteni, széttaposni, a legszörnyűbb büntetéssel akarnám sújtani, amelytől még a legszörnyűbb gyilkos is megremegne és összeroskadna, nem kellene egyebet tenni, mint a munkáját teljesen haszontalanná és értelmetlenné tenni."
- Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij -
A vezetők nagyobb része teljesen értelmetlenné teszi az alatta dolgozó emberek munkáját. Nem érdekli őket, hogy a beosztottak duplán dolgoznak, feleslegesen terveznek, senki által végig nem olvasott jelentéseket készítenek. A vezetői döntések csapkodóak és következmény nélküliek lehetnek sok vállalatnál. A kis emberek fizetik meg a nagyok hibájáért az árat a munkahelyük elvesztésével. A beosztottak kiégnek, elválnak, alkoholhoz, drogokhoz nyúlnak, tönkremegy az egészségük, sokan vérnyomáscsökkentőt, antidepresszánst szednek. A vezetők egyéni érdekeik, pozíciójuk védelme, megerősítése, saját jövedelemtermelő képességük növelése, hatalmi allűrjeik kiegészítik a közönyt és gyakran a később törvényszerűen bekövetkező alkalmatlanságot. Sokkal többen járnak görcsös gyomorral reggelente a munkába, mint várakozásokkal telve.
A kérdés az: Hogyan maradhatnak ezek a vezetők a helyükön?
A tulajdonos, a felső vezető és a HR közös felelőssége, hogy ezek az egyébként az egész cég által látható jelenségek, ne maradhassanak kezeletlenek!
A lean egységesíti a vezetői hozzáállást a munkatársakkal szemben, illetve nem jó a szemben szóhasználat, mert valójában a munkatársakért és az ő segítségükkel a vállalat életképességéért.
Hogyan tiszteli a vezető a munkatársát?
Kultúrák szerint eltérő módon. Vannak országok, ahol maga a nyelv már a magázódás több szintjét alkalmazza, kifejezve az életkor, a tapasztalat érték. A munkapiac és a multinacionális működés egyre inkább figyelmen kívül hagyja a generációk együttélésének előnyeit és lehetőségeit, a folytonosság biztosítását. Az etnikai, vallási, nemi sokszínűségről már nem is beszélve.
Az idősek és a vállalati működés, a tevékenység következtében nagy tapasztalattal rendelkezők átpozícionálása az oktatói, mentori feladatra egy kézzelfogható és reális megoldás a szervezet számára. A TPS rendszert magas minőségben működtetők a képzési keretet bizonyos mértékben megtartásra, és belső képzésre fordítják. Nem dolgoznak külső szakértőkkel, tanácsadókkal.
Mi az üzenete ennek a megközelítésnek?
Nyugodtan tervezz hosszútávon a vállalattal, mert nem dobunk utcára! Szükség van rád! Ezt látják a fiatalok is, akik ezek után, nem feltétlenül fognak pillangóhatással önéletrajz turbózásra megérkezni a cégünkhöz, mert ezt a bánásmódot ismerik meg. Bátrabban mernek a cégben gondolkodni és kaizen ötleteket megfogalmazni, mert önmagukért is teszik. Nem kell attól tartani senkinek, ha leírom a folyamataimat, könnyebben tudnak pótolni! Ha csökkentem a veszteségeket, kevesebb ember kell, ezért a folyamatos fejlődés támogatásával a saját munkahelyemet szüntetem meg! Vállalhatom a felelősséget, akkor is, ha hibát követek el, mert a vállalat emberként fordul felém. Ezek a cégek nem hangoztatják a webes felületeiken az emberséges bánásmódot és a core values nincs a falakra szögezve. Így viselkednek, nincs szükség felesleges beszédre, nem is teszi őket hiteltelenné, hogy teljesen mást tesznek és mást mondanak.
A vállaltért és a másikért meghozott erőfeszítések nem fordulhatnak az emberek ellen. Biztonsággal ezt csak akkor tudjuk garantálni, ha a vezetői prémium rendszerek a helyes, TPS alapelemeket tartalmazó viselkedést támogatják még akkor is, ha ez rövidtávon profit csökkenést eredményezhet. Ennek érdekében gyakran kell kilépni az íróasztal mögül, elmenni a vevőhöz, lemenni műhelyszintre, irodai környezetbe, hogy megérinthetőek, elérhetőek legyünk az ügyfeleink és a kisemberek számára is. Saját szemünkkel lássuk, mi történik az általunk birtokolt, vagy vezetett vállalatban és a piacon, kint a vevőnél. Az a vezető, akitől nem kell félni önmagában még nem fog tudni tiszteletet kiváltani. Sokat kell dolgoznia közösen a munkatársaival, hogy kiérdemelje a tiszteletüket. A sikerek és az elégedettség gyakran eredményezik azt, hogy a vezető kilép az operativitásból és a humántőke kezelésből és önmagát stratégaként definiálja újra. Ez végzetes hiba, próbáljuk elkerülni.
www.lean-hr.hu