A vezetők hét legjobb szokása
A kiemelkedően sikeres, vagyis a leghatékonyabb vezetők hét szokását Steven Covey a következőkben határozza meg:
Először is három olyan nélkülözhetetlen "szokás" van, amely nélkül nem juthatunk a függés (dependence) állapotábó
A kiemelkedően sikeres, vagyis a leghatékonyabb vezetők hét szokását Steven Covey a következőkben határozza meg:
Először is három olyan nélkülözhetetlen "szokás" van, amely nélkül nem juthatunk a függés (dependence) állapotából a függetlenség (independence) szintjére.
Ezek a következők:
- Légy proaktív! Vagyis viselkedj szilárd jellemű és értékrendű, reális célokat kitűző, döntéshozatalra és felelősségvállalásra kész, az eseményeket befolyásolni képes felnőttként.
- Lásd a célt! Azaz legyen víziód, életcélod, életstratégiád, amely a döntéseidben és választásaidban segít.
- Először a fontosat! Azaz az időddel hatékonyan légy képes gazdálkodni, a legfontosabb szerepeidben maradéktalanul állj helyt, prioritásaidat ennek megfelelően legyél képes meghatározni. Ne csak a fontos és sürgős feladatokra fókuszálj. Ha lehet, akkor legyen fontos valami, amíg még nem válik sürgőssé.
Ha elértük a függetlenség (independence) állapotát, már jó úton járunk a siker felé, de mégis magányosnak, elszigeteltnek érezhetjük magunkat. (És nem is ritka, hogy egy vezető az első három szokással megelégszik, és nem is érti, miért érzi elszigeteltnek magát). Az igazán hatékony állapot ugyanis a kölcsönös függés, egymásrautaltság, együttműködés (interdependence) kvitesszenciájaként jön létre. Ehhez három "szokás" együttese vezet:
- Gondolkodj nyer-nyer megoldásokban! Vagyis mindig keresd a közös érdekeket, válj inkább integráló, mint megosztó vezetővé, azaz mediátorrá, problémamegoldó konszenzusteremtővé.
- Érts meg, hogy értsenek! Azaz ne azért hallgass meg másokat, hogy kinyilatkoztathasd a saját álláspontodat, hanem azért, hogy megértsd a problémákat. Értő figyelemmel hallgass, figyelj, maradj nyitott.
- Használd ki a szinergiákat! Azaz hozz létre kreatív együttműködést másokkal, mert az új gondolatok megtermékenyítő erővel hatnak az igazán releváns felismerésekre.
És végül, a hetedik jó szokás, hogy mindezeket megújuló, fenntartható módon kell beilleszteni az életünkbe, a kiegyensúlyozott és harmonikus és hosszú távon is hatékony működés érdekében.
A kiemelkedő vezetők legjobb hét szokása nemcsak a saját életükben teszi elviselhetővé és kezelhetővé a stresszt, hanem mások életére, és az egész munkahelyet jellemző együttműködés légkörére is pozitív hatásúvá válik!
A vezetői coaching során nem ritka az "interdependence" magasabb szintjének elérése, mint cél kitűzése.
Sokszor előfordul, hogy a vezetők elszigeteltnek, magányosnak és stresszesnek érzik magukat munkájukban. De ennek hátterében gyakorta a konstruktív, támogató-együttműködő, "kölcsönös függések rendszerének" hiánya vagy gyenge volta rejtőzik...
Schäffer Beáta +36 30 970-7430