Kaizen - Változtatni jó!
A Toyota termelési rendszerének (a továbbiakban TPS) egyik alapeleme a Kaizen.
Jelentése: változtatni jó! Sokan már itt nem tudnak mit kezdeni előítéleteikkel és nem is titkolják, hogy nem hisznek a TPS értékeiben. Mi lenne jó a vá
A Toyota termelési rendszerének (a továbbiakban TPS) egyik alapeleme a Kaizen.
Jelentése: változtatni jó! Sokan már itt nem tudnak mit kezdeni előítéleteikkel és nem is titkolják, hogy nem hisznek a TPS értékeiben. Mi lenne jó a változtatásban? Ugyan kérem, erre nekem nincs időm? Mindenekelőtt fontos, hogy nem kell mást tennünk és mást gondolnunk.
Mondjuk ki őszintén: - Eleinte semmi jó nincs a változásban. Minden sokkal melegebb a biztonságban. IGAZ?
Akik megértik a folyamatos változás törvényszerűségét, azok az ellenőrzött és tudatosan kontrollált változásban találnak a későbbiekben biztonságot. Ehhez tanuló vállalatra van szükség, ahol a tudásmegosztás, a pozitív konfrontáció, a visszajelzés kultúrája egyaránt magas minőségben jelen van a mindennapokban.
Természetes, hogy félünk a változástól, mert:
- A sikereink kényelmessé tesznek, ami jól működik, azon miért változtatnánk?
- A sikereink elégedetté és gyakran elbizakodottá, arrogánssá tesznek. Már kevésbé foglalkozunk az üzlettel, illetve többféle üzlettel is foglalkozunk, később megyünk dolgozni, nem ismerjük a beosztottainkat, állandó időzavarral küzdünk, mindig nálunk a telefon, még a szabadság alatt sincs nyugtunk...
- A kudarcaink bezárnak bennünket és akár el is fedjük a hiányosságainkat. Mindenki más hibás. Válság van, mit is tehetnék?
- Kezdetben nem hiszünk a többletmunka ígért eredményében, hogy később könnyebb lesz!
Nem kell félnünk attól, hogy emberek vagyunk és természetes folyamat, hogy a félelem, a tagadás, a bizonytalanság megélése után tudunk gyakran csak elindulni, megpróbálni és elkötelezetté válni. Félnünk akkor kell, ha meg sem próbáljuk.
Az is természetes, hogy nagyon sok magyar vállalkozás alkalmaz ösztönösen és jól lean megoldásokat, csak nem rendszerezi, nem oktatja, nem standardizálja és ennek megfelelően nem is tud erről!
Mi a kaizen?
Olyan pici, apró változtatás a saját munkámban, ami veszteség, egyenetlen terhelés felszámolására irányul, nem jár informatikai beruházással, de ennek ellenére, költséget takarít meg, és/vagy gyorsabban, egyszerűbben dolgozunk a változásnak köszönhetően, legfőképp pedig - vevői elégedettséget növel. (külső és belső vevő egyaránt lehet)
Alapvető minőségi kritériuma, hogy a p (PLAN) d (DO) c (CHECK) a (ACT) ciklus alkalmazásával jussunk el a probléma valós gyökeréig és ne csak egy gyors látszólag logikus megoldással azonnal bevezessünk egy új megoldást, mindenfajta, egyeztetés, mérés és szabványosítás nélkül.
Kiindulási pontja lehet:
- Folyamat személyes megfigyelése
- Vevői reklamáció
- Túlterhelés
- Hullámzó terhelés
- Az üzleti, gazdasági, jogszabályi környezet gyors, és/vagy nem várt változása
- A létszám megváltozása a területen
- Munkakörváltozás, friss szem effektus és bizonyítási vágy, tettre készség
- Lustaság, mint hajtóerő, az egyszerűsítés józan keresése, időnyerés arra, amivel szívesen és örömmel foglalkozunk
- Irodai, vagy informatikai 5S
Mi az 5S?
Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu, Shitsuke
Rendszer adaptáció szempontjából az 5S egy tanulási segédlet. Alkalmazásával megtanuljuk felismerni a környezetünkben fellelhető veszteségeket. Ezek elsősorban a takarítás, rendrakás és rendszerezés és a fenntartó oktatás, ellenőrzés következtében jutnak felszínre. Eredményei:
- Ergonómiai változtatások
- Archiválási, tárolási rendszerek újjáalakítása
- Irodabútorok optimálisabb elhelyezése
- Felesleges és/vagy kallódó készletek és nyomtatványok előkerülése, és azok felhasználása
- Szükségtelen dokumentumok eltüntetése
- Irodaszerek gazdaságosabb beszerzése és elosztása
Kapcsolódó lehetőségek a papírmentesítés, informatikai eszközök kapacitás felszabadítása, irodai eszközök, közművek hatékonyabb és energiatakarékosabb használata. Működési, üzemeltetési költségeink jelentős csökkenése.
Az emberek tisztelete
Ez mindenkinek sokat jelent és mégis nehezen megfogható. Mást jelent attól függetlenül, hogy hol szocializálódtunk, kikkel vagyunk körbevéve és mennyire vagyunk következetesek abban, hogy megtartsuk saját értékrendünket, akár konfrontáció árán is.
A TPS irányt mutat a vezetőnek arra vonatkozóan, hogyan tisztelje az embereit!
- Kilépés az íróasztal mögül
Ne féljünk elindulni az igazgatói irodánkból és a tevékenységtől függően lemenni a műhelybe, vagy kimenni ismét a vevőhöz az üzletkötőnkkel! Meglepő és inspiratív dolgokkal fogunk találkozni. A munkatársaink eleinte halálos félelemmel tekintenek majd ránk, mert nem értik, hogy mit keresünk ott, de amennyiben ez nem kampány, hanem tervezett és tartalmas jelenlét, akkor nagy lépést tettünk a kölcsönös tisztelet irányába. Arról a hozzáadott értékről nem is beszélve, hogy első kézből rendelkezünk információval egy munkatárs, vagy részleg működésével kapcsolatban. Nem tudunk nem dicsérni, mert biztos találunk olyan felületet, ami csodálatra méltó a cégben. Ha az idegösszeomlás szélére kerülünk, akkor pedig éppen ideje, hogy elkezdjünk hinni a változás szükségességében.
A változást pedig mindig magunkkal kell kezdenünk!
- Tudásmegosztás
Aki rászán egy napot (nem két órát!) arra, hogy együtt legyen egy munkatársával legalább annyit tanul, mint amennyit taníthat a másiknak a feladattal kapcsolatban.
- Közös nyelv
Aki eleinte idegenkedik a következő fogalmaktól, ne érezze rosszul magát! 5S, kaizen, 5W, A3, MUDA, MURI, MURA
Amikor már mindenki használja és érti ezeket a fogalmakat, akkor már senki nem fél a változástól. Sokkal nehezebb egy olyan konkurens mellett piacot megtartani, aki a saját folyamatait javítja, nem etikátlan és nem fél. A vállalat a piac felé fordul és nem belső harcokra, hanem a saját folyamatainak folyamatos javítására koncentrál. Több probléma is magától gyógyul.
A munkatársak ötleteinek meghallgatása, beépítése és standardizálása a vállalat részéről, a tisztelet kézzelfogható megnyilvánulása.
Ne feledjük: A rendszer megértéséhez a saját munkánk adta lehetőségek megértésén keresztül vezet az út. Csak elkezdeni nehéz! „All things are difficult, before they are easy”