A XXI. század új vezetői paradigmái - CSR
A társadalmi felelősségvállalásról egyre többet beszélünk. Nem is véletlenül, előző bejegyzésemben már utaltam rá, hogy az egyre magasabb szintű vezetői felelősségvállalás természetes módon elvezet a magasabb értékek, a
A társadalmi felelősségvállalásról egyre többet beszélünk. Nem is véletlenül, előző bejegyzésemben már utaltam rá, hogy az egyre magasabb szintű vezetői felelősségvállalás természetes módon elvezet a magasabb értékek, a fenntarthatóság, és ezzel a társadalmi felelősségvállalás irányába.
A társadalmi felelősségvállalásról (Corporate Social Responsibility) beszélve néha üres szólamokat hangoztatunk vagy leegyszerűsítő módon nyilatkozunk, esetleg leszűkítjük a fogalmat a cégek jótékonykodására vagy adakozására, de mégis fontos, hogy beszélünk róla, és egyre fontosabbá válik, hogy még tegyünk is érte.
Susan McPherson az interneten elérhető tanulmányában kifejti, hogy míg húsz évvel ezelőtt ez a fogalom még kizárólag a jótékonyságot, adakozást, azaz a céges filantrópiát és esetleg a környezetvédelmi felelősségvállalást takarta, mára azonban a cégek össztársadalmi teljes felelősségére terjed ki - valamennyi, a cég tevékenysége által érintett "stakeholder" irányába. Ez előrevetíti, hogy a jövőben feltételezhetően a "jó cég", azaz a tevékenységével a hosszú távú, nemes célokat is szolgáló vállalat válik normává.
A "jó cég" fogalma pedig nemcsak a jótékonyságot helyezi a középpontba, kizárólag valamilyen meghatározott rászorultsági csoportra fókuszálva. Társadalmi felelősségvállalás szempontjából jó cégnek lenni sokkal szélesebb körű felelősségvállalást takar: a cég tekékenysége nem lehet káros a környezetre, a cég nem lehet felelőtlenül romboló, a természeti erőforrásokat lerabló, a jogszabályi környezetet, a társadalmi normákat megkerülő, az alkalmazottakat kizsigerelő szervezet...
Mindez jóval túlmutat az egyszerű jótékonyságon, és éppen fenntarthatósága által járul hozzá a közjóhoz, de nemcsak a közjóhoz, és persze nem is érdek nélkül. Éppen a hosszú távú, társadalmilag fontos tevékenységeken keresztül éri el, hogy a tudatos fogyasztók, a jövő generációi számára is értéket közvetítsen, s ezáltal társadalmilag vonzóvá tegye, azaz nemes eszközökkel népszerűsítse a tevékenységét!
Mindez pedig jóval többet takar, mint egyszerű segély-osztást, ismeretlen célú vagy céltalan osztogató jótékonykodást. A társadalmi felelősségvállalás nem jelenthet pusztán évi egy-két látványos tevékenységet. Széles körű, magas szintű érték-központú szemléletet kell hogy jelentsen, megnövelve a cég hitelességét, tekintélyét, értékét, és persze nem mellékesen: profitját és brand-jét, azaz eredményességét és imázsát is.
A multi-cégekről mindenféle vélemények keringenek a köztudatban. De nem szabad elfelejtenünk, hogy a multi-cégek megítélése olyan, mint amilyen megítélést a helyi vezetőik (döntéseiken, felelősségvállalásukon és befolyásukon keresztül) megteremtenek.
Nem kis feladat, és A XXI. században elválaszthatatlan a vezetői hatékonyság megítélésétől és megélésétől...
Schäffer Beáta +36 30 970-7430