A XXI. század új vezetői paradigmái - szinergiák
A XX. század a végletekig atomizálta a társadalmat. Az individuum, az egyén lehetőségei a korábbi évszázadokban megkérdőjelezhetetlen értékrendhez képest nagyon kinyíltak. Az emberiség útkeresése lehetővé tette még a végletes,
A XX. század a végletekig atomizálta a társadalmat. Az individuum, az egyén lehetőségei a korábbi évszázadokban megkérdőjelezhetetlen értékrendhez képest nagyon kinyíltak. Az emberiség útkeresése lehetővé tette még a végletes, sokszor ártalmas értékkeresést is a keletkező űrben és zűrben, teret adva a fasizmustól és a szocializmustól a "hippizmusig" sok mindennek...
A társadalmi útkeresés azóta sem ért véget, de az biztos, hogy a gazdaságról, a vezetésről sem gondolkodhatunk már a régmúlt módján; többé már nem lehet a múlt statikus és hierarchikus, rugalmatlan szemléletével sikeressé tenni egy vállalkozást.
Az egyre individualistább, atomizáltabb világban, ahol mindenkinek saját karórája, személyes telefonja és egyéni szórakoztató elektronikai hozzáférése van a világhálón keresztül szinte mindenhez, már látszólag nem szorulunk rá senkire és semmire, hogy meghatározzuk a szerepünket és helyünket. De paradox módon épp ettől éreztük meg, ismertük fel a szinergiák, a konstruktív, határoktól és a geográfiai jelenléttől független együttműködés jelentőségét.
A XXI. század sikeres vezetői integráló szerepet játszanak, és a szinergiák megteremtésében a korábbiaknál magasabb szintre léptek.
Richard Barrett "The New Leadership Paradigm - A Leadership Development Textbook for the Twenty-first Century Leader" című, angolul 2010-ben megjelent könyvében három, nagy szemléletváltozást és paradigmaváltást igénylő feladatot emel ki a jövő vezetői számára.
Az első feladat az "én és ők" vagyis a megosztó gondolkodásmód elvetése helyett a "mi"-re, vagyis a közös célokra és értékekre fókuszálás. Korunk sikeres vezetői felismerik társadalmi szerepüket és befolyásukat, és a csapatukon és szervezetükön túlmutató össztársadalmi hatásukat.
A korábbi századok kisebb közösségeinek erőt adó nemzeti és individualista gondolkodásmód után most a világ közösségét integráló, egyesítő "mi" gondolkodásmód áll az új vezetési paradigma középpontjában - globális értékek által vezérelt döntéshozatallal szélesítve a szemléletünket.
Ennek egyik megnyilvánulásaként például megerősítve a társadalmi felelősségvállalás jelentőségét a cégek értékrendjében és működésében...
És ennek fontosságára még szeretnék hamarosan kitérni ebben a blogban.
Schäffer Beáta +36 30 970-7430